Don
Lorens (1928-2003)
spada među retke strip autore čija su opusi dobrim delom bili dostupni
publici na ovim prostorima u dužem (posleratnom)
periodu i u različitim
publikacijama, mada čitaoci to najčešće nisu znali jer običaj da se imenuju
stvaraoci stripova nije postojao. Tako ljubitelji “Karla Vikinga”, “Maroka”
ili “Olaka gladijatora”, objavljivanih u “Panorami” tokom
1960-tih, nisu znali da su oni svoj lik dobili ispod Lorensove olovke,
mada su mogli da zapaze sličnosti u fizionomija, pejzažima i montažama tabli. A
kada se u “Panorami” broj 137 od 23. maja 1968. pojavio strip “Daleka
planeta” najverovatnije niko nije mogao da pretpostavi da je autor blistavo
kolorisanih slika isti taj Lorens. Istini za volju, Lorens je bio
znan kao autor sjajnih kolor ilustracija, čak je i njegov Karl Viking
osvanuo u boji (1965.g. u godišnjaku magazine “Lav” objavljena je kolor
epizoda “Karl Viking i more bez plime”). Originalni naziv “Daleke
planete” je “Uspon i pad Triganskog carstva”; strip je imao
premijeru u magazinu “Rendžer” 1965. godine a kasnije je izlazio u
nedeljniku “Vidi i uči”. Zbog primarne okrenutosti periodici epizode
najčešće imaju dužinu oko 20 strana a ne standarnu dužinu albuma (42-48
strana). Lorens je “Trigansko carstvo”, po scenariju Majka Batervorta
(1924-1986), slikao punu deceniju sve dok 1976.g. na međunarodnoj strip
konvenciji u Londonu nije saznao da se njegov strip objavljuje
širom Evrope, pa je od izdavača zatražio povećanje honorara. Pošto je
bio odbijen Lorens prekida saradnju i prelazi u danski magazin “Epo”
za koga crta album “Komandant Grek” nakon koga počinje naučnofantastični
serijal “Storm” na kom radi sve dok ne počne da gibi vid. U
međuvremenu, “Trigansko carstvo”, nastalo pod različitim kičicama,
nastavlja da izlazi sve do 1982. godine.
Priča serijala započinje
eksplozivno: u močvare Floride srušio se vanzemaljski svemirski brod a
humanoidna posada je smrznuta. Naučnici celog sveta pokušavaju da otkriju tajne
knjiga koje su nađene u brodu ali svi polako odustaju, osim najupornijeg koji,
nakon decenijskog proučavanja, kao sedokosi starac dešifruje vanzemaljsko pismo
i počinje da čita istoriju daleke živopisne planete Elekton naseljene brojnim
rasama i narodima na različitim nivioma razvoja. Istorija prati nomadsko pleme
koje predvode tri brata; jedan od njih, Trigo, zagovara da se okanu
skitnje i sazidaju grad na pet brežuljaka koji će postati centar njihove buduće
bogate države sposobne da se odbrani od tehnološki naprednih i agresivnih Loka.
Uprkos protivljenju braće a zahvaljući sticaju okolnosti, Trigo će
uspeti da sagradi grad i tako započne uspon svog carstva. Na tom putu će morati
da ratuje sa drugim narodima ali i da se bori sa invazijama vanzemaljaca, da
sklapa saveze, uči se vladanju i pomaže nauku, razvija vojsku i administraciju,
menja način života svog naroda… I kad postane najmoćnija država na planeti, Trigansko
carstvo će se braniti od napada podmuklih Loka i divljih plemena kao
i od “unutrašnjeg neprijatelja” u liku ambicioznih, beskrupuloznih oficira,
činovnika ili rođaka.
Batervortove zamisli, zapleti
i razrešenja situacija primereni su uzrastu dečaka koji su pratili strip
nedeljnike; u njima se barata poznatim, jasnim i jednostavnim principima i
primarnom “plošnom” psihologijom tako da su i priče lake za praćenje i
razumevanje, bez mnogo nedoumica ili “otvorenih krajeva”. Odrasli
čitaoci će, zbog ovako podešenog materijala, ostati uskraćeni za serioznije sadržaje
koje bi im zaokupljale pažnju (otud je srećna okolnost što epizode nisu
preduge). Ono što “Daleku planetu”/“Trigansko carstvo” svrstava u
vrhunske “priče u slikama” jeste Lorensov izuzetan spoj realističke
slikarske veštine, dinamične montaže tabli i blistavog kolora. Njegovom rad je
otelotvorenje dečačke fascinacije velikim, nepoznatim svetovima prepunim
uzbuđenja i avantura. Elekton je planeta prekivena pustinjama i
džunglama, pećinama i moćnim morima, sa egzotičnom florom i faunom,
prepotopskim čudovištima, zastrašujućim divljacima. Jednako su začudni i
civilizovani narodi, njihova staništa, odeća i običaji odnosno fizionomije. U
stvaranju ovog segmenta Lorens je iskoristio svoja prethodna iskustva iz
istorijskih stripova: Trigo i njegovi ratnici odeveni su kao rimski
vojnici a imaju mačeve kakve ima Karl Viking. Njihov grad podseća na
staru Atinu ili Rim, dok fizionomije, brade, nošnje i naseobine naroda
Herikona liče na stare Persijance ili Vizantince a Loki
nalikuju Mongolima. Lorensov “retrofuturizam” podrazumeva
laserske pištolje koji se, kad se isprazne, odbacuju a boj se nastavlja
mačevima, moćne leteće mašine ili topove i odlazak kod mudraca Perika, arhetipskog
sedobradog maga-renesansnog stručnjaka za sva pitanja od arhitekture i
astronomije do diplomatije (njegova kći je, pak, lekar za sve boljke).
Uprkos slabostima, “Trigansko
carstvo” ostaje neponovljivi praznik za oči željne avantura i čudesa, bilo
da pripadaju generacijama koje su odrastale sa ovim stripom ili
pripadaju onima koji su svet upoznavali kroz kompjuterske igrice. Izdanje
novosadskog “Komika” konačno predstavlja ovaj strip kako dolikuje
– u punom koloru i preciznoj štampi – na radost svih poklonika 9. umetnosti.
(“Dnevnik”, 2022.)
0 komentara:
Постави коментар