Svi
poznavaoci strip prilika i neprilika na ovim prostorima u poslednjih par
decenija znaju ko je Marko Stojanović: reč je o predanom strip autoru, agilnom
organizatoru i promoteru već proslavljene upornosti i tvrdoglavosti,
najpoznatijem kao ključna figura stvaralačkog tima strip serijala
“Vekovnici”. Stojanović, koji je serijal preko “staza i bogaza” uveo u
drugu deceniju postojanja, sa trenutnim skorom od 12 albuma, zamislio je “Vekovnike”
kao serijal koji će izlaziti u “Politikinom zabavniku” (najpouzdanijem
nedeljniku koji objavljuje stripove) i započeo ovu avanturu 2007.g. da bi, zbog
neprilika i nerazumevanja, projekat “premestio” u albumski format uz sporadična
pojavljivanja u periodici u Srbiji ali i okolnin državama, učinivši
serijal Balkanskim strip događajem. Usput su se “Vekovnici”
razgranali u “spin off” serijal “Beskrvni” i postali samosvojna
kategorija na savremenoj nam strip sceni. Druga karakteristika serijala
je timski crtački rad; naime, Stojanović je za svaki album angažovao
više crtača koju su crtali pojedine segmente priče čime je oneobičio svaku
epizodu drugačijim likovno-estetičkim
tonom a šire gledano predstavio lepezu aktivnih crtača sa ovih prostora.
Kako je vreme proticalo a broj albuma rastao pojavila se potreba za integralnim
reprintima, kategorijom koja je u domaćem stripu izuzetno retka za razliku od (belo)svetske
izdavačke prakse da se, pošto se u nekom uspešnom serijalu pojavi veći broj
albuma, štampaju stare epizode u luksuznim izdanjima čime se zadovoljava
potražnja za rasprodatim albumima a celokupnom serijalu priznaje status
zapaženog dela 9. umetnosti. Elem, tako su 2020. godine znatiželjni
čitaoci, u tvrdim koricama sa prepoznatljivim logom “Vekovnika”, mogli
pročitati prvi tom “Integrala” koji sadrži reprint prva dva albuma ovog
serijala. Naravno, godinu dana kasnije pojavio se drugi
integral koji sadrži albume “Prah” i “Pepeo”, originalno
objavljene 2009. i 2010. godine.
“Prah” i “Pepeo”
nastavljaju priču smeštenu u realnost alternativne Evrope XVIII veka u
kojoj, u “civilizovanom” delu, manje ili više skriveno caruju vampiri dok u
“divljim” delovima žive i druga bizarna bića iz legendi i mitova (recimo
psoglavci). Na toj jarkoj i zavodljivoj sceni sreću se dva bizarna junaka:
vampir Čen koji je u sukobu sa svojom sabraćom i prgavi, besmrtni Kraljević
Marko koji već 400 godina vodi svoje ratove. Mada su im koreni slični ova
dvojica su krajnje suprotnosti: vampiri su koliko-toliko kultivisani (što znači
uklopljeni u određene sistema zbog čega ipak nisu manje krvoločni i zli) dok je
Marko divlji varvarin koji se ne može kontrolisati. Prijateljstvo Čena i
Marka zasnovano je na “bratstvu po oružju” i razvijaće se kroz
ispomaganje ali i povremene sukobe. Oni, posle svakovrsnih peripetija, dobijaju
mapu (predstojeće apokalipse) koje, po svaku cenu (dakle i po cenu nasilja i
sukoba) žele da se dokopaju mnogi - psoglavci, živa vatra, elitne ubice vampiri,
tajanstveni krstaši vere – a svi su oni predstavnici raznorodnih
verzija/doživljaja sveta, od animalnog misticizma do vanvremene ezoterije i
religijskog fanatizma. Ispred i usred svih tih potera, zaseda i tuča,
prijateljstvo Marka i Čena raskida se zbog sitnih zađevica ali i
učvršćuje pred stalnom navalom svakojakih opasnosti.
Nesporno je Stojanovićevo
inteligentno i nadahnuto poigravanje fantazijskim žanrovima (epska
fantastika, horor), uz dobrodošlu dozu istoriografske spekulacije i
mistifikacije odnosno posezanje za mitologijom ovdašnjih prostora a sve kako bi
se ispričala intrigantna, višeznačna priča. Pažnju čitalaca pleni i dinamika
dešavanja bitno ubrzavana smenjivanjem pripovednih tokova odnosno mešanjem
prošlosti junaka (čime njihove pojave dobijaju na punoći) sa spekulativnim
pojašnjenjima interakcije likova te dešavanjima u tekućoj sadašnjosti priče. Ovakav
razvoj epizoda potenciran je različitim kolorističkim paletama (Dejana
Sedlana, Zorana Jovanovića, Ivana Šainovića, Ozrena Miždala, Damjana Mihailova)
odnosno apartnim stranicama drugih crtača (Igora Jovčevskog, Danijela
Atanasova, Filipa Andronika) koje dopunjuju i nadograđuju stilski kompaktan,
dobro crtan i kadriran odnosno vešto montiran rad glavnog crtača Milorada
Vicanovića Maze.
Rečju, drugi tom integrala, dopunjen
analitičkim esejima iz pera Vladimira Miloševića i Darka Mrgana,
potvrđuje da su “Vekovnici” ambiciozno, valjano osmišljeno i nadahnuto
realizovano delo 9. umetnosti kome treba posvetiti punu pažnju.
(“Dnevnik”, 2022.)
0 komentara:
Постави коментар