Pia Leino (1977) finska spisateljica za svoj drugi roman “Nebesa” (originalno objavljen 2018. godine) zaslužila je Nagradu Evropske unije za književnost. Afirmativnom stavu prema delu svakako je doprinela njegova utemeljenenost u trenutnom stanju, počev od klimatskih promena, urbane otuđenosti, opsednutosti virtuelnom realnošću do pandemije Kovida 19. Dešavanja su smeštena u 2058. godinu, i opusteli, zapušteni Helsinki posle građanskog rata izazvanog otvorenom pobunom nacionalista protiv migranata i onih koji ih brane; država socijalnog blagostanja nestaje, grad je odsečen od ostatka sveta i sveden na zatvorenu zajednicu izolovanu od ostatka zemlje. Vlast je preuzela partija Svetlost koja vlada fizičkom represijom i manipulacijama građanstvom a glavni adut u ucenjivanju je dozvola pristupa Nebesima, virtuelnoj realnosti koja svoje korisnike čini srećnima i - krotkima. Oni koji nisu uključeni u državne institucije pod stalnom su kontrolom stražara i prosjače ili preprodaju polovnu robu iz srećnijih vremena. Na bedu se “nadovezuje” pomahnitalo vreme kao posledice burnih klimatskih promena zbog kojih je, na primer, u cunamiju uništen Njujork.  Državni činovnici ne izlaze iz stanova, hranu od bizarnih namirnica (brašno od cvrčaka ili drobljene buba-švabe) donose im posebne službe a plaćaju je bonovima. Socijalni kontakti jedva da postoje, nema brakova, deca se ne rađaju. Ljudi se sreću i samo na Nebesima. Nepostojanja potrebe za komunikacijom i sveopšta apatije mentalno i emotivno su ispraznili ljude a prazninu popunjava boravak na Nebesima, u idealizovanim pejzažima i gradovima iz nekog prethodnog, srećnijeg vremena.
            Opisano stanje izazvano lošim prirodnim uslovima i društvenim kretanjima temelj je identifikacije čitalaca jer svi elementi o kojima je reč već postoje u realnosti i autorka ih uvažava i ubrzava njihovo dejstvo. Ovakva postavka spaja elemente negativne utopije i žanra katastrofa/postapokalipse. “Nebesa” koriste i ikonografiju kiber-panka odnosno građenja virtuelnih svetova (jedan od junaka romana upravo je kreator te realnosti) kao i potpunu korisničku zavisnost od njih. Interakcije između likova su bizarne iz sadašnje perspektive jer je odumiranjem seksualnog nagona nestala potreba za takmičenjem i nametanjem volje drugima ali se gubi i interes za bilo kakvu interakciju pa jedinke biraju izolovanost kao “novu normalnost”. Ovakva se promišljanja ljudske budućnosti i odustajanja od aktivnog učešća u životu grupe/zajednice javljaju i u nekim ranijim delima naučne fantastike kakva su romani “Lik stvari koji će doći” H. Dž. Velsa (o propadanju evropske civilizacije posle I svetskog rata zbog gubitka životne energije ćitavih naroda i pada u sveopštu apatiju) ili “Grad” Kliforda Simaka (u kome mutanti odbijaju da učestvuju u svetu koji ih okružuje i svojevoljno, svako za sebe, odlaze u paralelne stvarnosti).
            Stagnacija i nazadovanje nisu po volji vodećih društvenih struktura pa ove testiraju pilule protiv apatije. Lek pokazuje efikasnost, u vidu ljubavne veze junaka i sledstvene trudnoće ali i u nemiru koji konzumente leka tera da pobegne iz grada i svesno se odreknu magije Nebesa. Slično reaguju i prosjaci i ulični prolaznici koji popiju tabletu. Ali buđenje životne snage donosi i agresiju, nezadovoljstvo i ljubomoru, dakle, stare probleme svake zajednice.
            Uprkos snažnoj sociološkoj liniji “Nebesa” su prevashodno intimistička priča o vremenu pre ljubavne veze, zanosu zaljubljenosti i postepenom javljanju nesuglasica koje prete da unište dotadašnju harmoniju. Spisateljica insistira na ovim elementima priče i čini ih težišnim uz ovlašno naznačene političko-društvene konotacije stvarnosti koju je osmislila zbog čega roman ne ostaje u granicama žanra što otvara mogućnosti čitanja od strane nežanrovske, glavnotokovske publike.
            Rečju, “Nebesa” Pie Leino (u izdanju iz 2021.g. sve atraktivnijeg mladog izdavača “Kontrast”) zanimljivo su i intrigantno romaneskno delo značajnog umetničkog dometa što ga definitivno preporučuje pažnji posvećenih ljubitelja pisane reči.

            (“Dnevnik”, 2022.) 

0 komentara:

Постави коментар

top