Nastavljajući prosvetiteljsku misiju promovisanja domaćeg stripa, onog nastalog u prethodnim decenijama/veku kao i onog savremenog, izdavačka kuća “Modesty stripovi” koja je delo Živojina Tamburića, strip zaljubljenika, istoričara i hroničara, upravo je objavila knjigu „Kvadrati koji govore - Tekstovi o stripovima koje smo voleli“ književnika, strip scenariste i esejiste Predraga Đurića (1974), nastavljajući tako da promoviše strip kritiku i kritičare kao nezaobilazan segment savremene strip scene, onaj koji promišlja istoriju i tekuću strip produkciju, promoviše i potencira određene vrednosti te ukazuje na reprezentativna dela 9. umetnosti. Đurićevi tekstovi, originalno objavljivani u različitim medijima, od magazina do internet sajtova, bave se istorijatom izlaženja i sadržajima različitih izdanja, od “Strip zabavnika”, “Nevena” i “Zlatnog klikera” do Bonelijeve produkcije, koja su obeležila ovdašnje prostore od XIX do XXI veka, odnosno analiziraju profile različitih strip junaka, od praistorijskog istraživača Rahana i internacionalnog lekara-humaniste (sa, kad je potrebno, jakim pesnicama) Doktora Žistisa do nepravedno zapostavljenih stripova mađarskih autora iz socijalističkih vremena, od unikatnog Brećinog opusa do uzbudljivog bogatstva Vojvođanskog stripa ili manufakture “domaćeg” Tarzana. Namera autora očito nije bila da ispiše klasičnu faktografsku istoriju-hronologiju objavljivanja stripa na ovdašnjim prostorima već da svojim temeljnim zahvatom u ovu materiju uverljivo skicira kako objektivnu sliku opstajanja i razvoja stripa (sa akcentom na ulogu “priča u slikama” u popularnoj kulturi), tako i sentimentalnu verziju ovih događaja u svetlu uticaja stripa na odrastanje čitavih generacija (pa i samog Đurića). Ovakav postupak daruje tekstovima i čitavoj knjizi plemenitu patina prohujalih vremena u kojima su deca otvorenih očiju upija čarolije velikog sveta prema kome koračaju.
Po
sklapanju korica knjige znatiželjnom se čitaocu nameće krucijalno pitanje svih
eseja koje glasi: Šta ostaje u svesti
čitaoca nakon čitanja i razledanja strip magazina ili albuma?
Ponajpre je to zadovoljstvo zbog
otkrivanja drugih svetova, uzbudljivih avantura, sjajnih slika. Zadovoljstvo
koje će uskoro ustuknuti pred sledećom senzacijom, burnijom ili tek mlakom,
opet izazvanom stripom za kojom će, opet, slediti još novije i novije…
Naravno, uslov za takve doživljaje jeste sklonost prema ovoj vrsti sadržaja za koju
nisu sposobni svi ljudi; neki više vole igre sa loptom, vožnju, virtuelne
igrice ili, kako to danas govori mlađarija, “blejanje”. Ima i onih koji
čitanje stripova i uživanje u njima doživljavaju kao fazu u stasavanju u “ozbiljne”
ljude; takvi generalno ne vole da ih podsećaju na detinje “slabosti” pa iste
rabote brane svojoj deci. No, senzacije izazvane stripovima
podrazumevaju određeni broj sati sedenja i fokusirane pažnje koja se produžava
na praćenje određenih izdanja na kioscima ili u knjižarama, planiranja “strip
budžeta”, kontakte sa drugim strip zavisnicima, razmenu publikacija i
manje ili više intenzivne diskusije o pročitanom. Strip je ne samo
ulaznica za egzorične, začudne avanture i doživljaje koji razvijaju posebnu vizuelnu
i tekstualnu percepciju za ovaj medij (ali i čitav svet) već i u posvećeni krug
ljudi sa istim darom (ili manom); a sledeći korak u doživljavanju stripa
kao umetničkog dela je iščitavanje knjiga koje se bave promišljanjem sadržaja,
ideja i poruka stripova. Tada se posvećenici definitivno odvajaju od trivijalnih
konzumenata stripova koji ih koriste tek da se na prijatan način zabave.
Oni po uzrastu mali i neiskusni željni su atrakcija; isto će važiti i za mnoge druge,
mada su po godinama odrasliji. Svi oni spadaju u takozvanu “nemu većinu”
koja pasivno konzumira ponude masovne kulture prema svojim sklonostima i
afinitetima kojima se “pokoravaju” bez mnogo razmišljanja. Njihovo zadovoljstvo
je, pak, primarni cilj biznismena koji ulažu novac u tzv “žvake za oči i um”
pošto bez naklonosti “neme većine” nema profita u stripu (baš kao ni u filmu,
muzici, zabavnoj literature).
Đurić sledi stope prethodnika
koji su predano i samopregorno, bez pomoći zvaničnih institucija, utirali put istorijskom
i serioznom sagledavanju i promišljanju stripa. Njegovi tekstovi napisani
su temeljno, potkrepljeni činjenicama i lucidnim zaključcima ali i emocijama
koje strip pobuđuje i prenosi. Otuda tekstovi u ovoj važnoj i valjanoj
knjizi, odišu dobrodušnom svežinom i poletom izazvanim trajnom fascinacijom stripom.
Strast sa kojom su ovi eseji pisani poziva upravo takve, strasno radoznale
čitaoce.
(“Dnevnik”, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар