Nakon kompletnih serijala „Džeremaja“ i „Komanča“, agilna i sistematična „Čarobna knjiga“ započinje integralno objavljivanje „Tornjeva Boa-Morija“, krucijalnog strip serijala Hermana Ipena (1938), živog klasika francusko-belgijske strip škole druge polovine XX veka. Nakon šegrtovanja kod znamenitog Grega („Bernard Prins“, „Komanča“) Herman se smelo otisnuo u samostalne stvaralačke avanture kao kompletni autor „Džeremaje“ (prva epizoda objavljena je 1979.g) u kome je uspešno spojio naučnu fantastiku i vestern. Sledeći korak bili su „Tornjevi Boa-Morija“, započeti 1983. godine koji su prontno imali premijeru (istina u crno-beloj verziji) i na prostorima Jugoslavije u legendarnom magazinu „Strip art“ (kasnije su reprintovani u kolor albumima „Marketprinta“).
„Tornjevi...“
su istorijski strip smešten u Srednji
vek (Herman je imao iskustva sa rekonstrukcijama prošlosti u kratkom ali
vizuelno samosvojnom radu na stripu „Jugurta“ po Vernalovom
scenariju koji opisuje sukobe rimskih osvajačkih legija i slobodoljubivih Numiđana);
nominalni heroj koji povezuje priče je časni vitez Emar od Boa-Morija,
ratnik starog kova, čvrstih principa i nazora koji se, u pratnji štitonoše Olivjea,
vraća u svoju postojbinu, iz koje je proteran kao osmogodišnjak, nameran da je
povrati jer su „tornjevi Boa-Morija najlepši i najviši koji postoje u
hrišćanskim zemljama!“ No, vremena su svuda teška a ni priroda nije uvek
gostoljubiva, vlastela je bahata i ohola, posvuda krstare razbojničke bande
spremne da napadnu čak i velikaške zamkova ili da pokradu manastirske riznice.
Puk je siromašan, neobrazovan, zao prema slabijima i snishodljiv prema onima
koji drže vlast i moć. Nema ničega sjajnog i glamuroznog u Hermanovoj
verziji Srednjeg veka, nema mitologizovanja vrlina i hrabrosti kao što
nema ni apriornog ocrnjivanja onih koji se ne ponašaju pošteno niti imaju
razumevanja za bližnje. Svet nije gostoljubivo mesto za „ponižene i uvređene“
odnosno „ružne, prljave i zle“; upravo zato se i svako zrnce poštenja,
osećanja za pravedno, osetljivosti za plamenite emocije smatra slabošću pa
izaziva podsmeh i budi bes i agresiju - stoga će Emar, zbog uvreda, izazvati na dvoboj obesnog velikaševog sina a
hrabra Eloiz mora
da sama brani svoju čast i ljubav. Pravda je korisna igračka u rukama
feudalaca, vojnika i sveštenstva kojom se kažnjavaju nemoćni; na drugoj strani
skale i oni sa dna društvene lestvice presuđuju bez milosti – bogalju će bez
oklevanja oteti novčić milostinje a porodica će na smrt pretući ćerku koja se
ne ponaša kako joj je naređeno.
Prvi tom integralnog izdanja „Tronjeva
Boa-Morija“, u reprezentativnom tvrdom povezu i punom koloru, sadrži prve
tri epizode serijala: „Babet“, „Eloiz od Mongrija“ i „Žermen“
koje razotkrivaju raskošnu pozornicu na kojoj se uvek odvija nekoliko
paralelnih radnji sa mnoštvom aktera i statista. Herman se ne drži
oprobane stripovske pravolinijski vođene radnje već dopušta likovima da
ih situacija i karakteri vode i tako produbljuju uvid u brojne sudbine koje
čine impresivnu mozaičku panoramu epohe. Poneke od tih minijatura impozantne su
i narativno i vizuelno (na primer scena u kojoj pastir kolje svezanu ovcu pred
očima čitavog stada). Herman junaka prve i treće priče, zidara Žermena,
vodi pogubnim putem od obogaljenog, nesrećnog a nevinog ljubavnika do pljačkaša
praznog stomaka. U pomenutoj trećoj epizodi glavni junak Emar pojavljuje
se tek na 17. tabli da bi u nastavku priče učestvovao u sporednim dešavanjima
koja nisu vezana za osnovnu, težišnu radnju. Kao što se ne pokorava pripovednim
šablonima već ih menja i karikira Herman se ne povodi ni za imperativima
burnih dešavanja i brzih akcija. On radije prati i naglašava promene vremenskih
prilika i godišnjih doba kao dokaz da su u tim vremenima ljudi bili bliži
prirodi. Stoga strip obiluje velikim crtežima pejzaža u živim bojama
koje smenjuju sličice mimika ljudskih, uglavnom ružnih, lica, grotesknih tela i
ubogih staništa podno visokih zidina zamkova. Efektna montaža tabli dodatno
je dinamizovana prizorima iz različitih
rakursa što povećava atraktivnost stripa.
Zaključimo da su „Tornjevi
Boa-Morija“ nesporno remek-delo 9. umetnosti koje i danas fascinira
svojom magijom te traži punu i posvećenu pažnju i uvažavanje koje će bogato nagraditi spoznajom prave Umetnosti.
(„Dnevnik“, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар