Agilna izdavačka kuća „Strahor“ nastavlja sa realizacijom ambicioznog projekta objavljivanja serijala knjiga koje će u pet tomova sabrati najbolje priče o Konanu Simerijancu, jednom od najpopularnijih heroja palp literature nastale u prvoj polovini XX veka koji je nastavio da živi i u Novom Milenijuma; nakon romana „U času zmaja“ i zbirke „Kraljica Crne Obale“ upravo se pojavila i knjiga „Feniks na maču“ koja sadrži sedam priča u prevodu Gorana Skrobonje uz ilustracije Zorana Jovičića.
Konan
je junak „zlatnog doba palpa“ koje je u SAD trajalo između dva
svetska rata (mada ima mišljenja da ovaj period traje od početka XX veka
do 1950-tih) i tokom koga su štampane svakovrsne jeftine roto-edicije avanturističkih,
vestern, kriminalističkih, fantastičkih, pseudo-istorijskih, ratnih priča
pisanih isključivo radi zabave mladih čitalaca. Uz „zlatno doba palpa“ u
svetu popularne kulture postojalo je „zlatno doba stripa“ kao i „zlatno
doba dramskih radio serijala“; mnogi heroji „šetali“ su kroz sve medije, od
pisanih i crtanih do audio i, konačno, filmskih (popularni su bili serijali kratkih
filmova, trajanja do 20 minuta, svaki novi film-nastavak imao je bioskopsku premijeru
vikendom). Iz mnoštva palp junaka retki su ostali upamćeni; jedan od
najpoznatijih među takvima, uz Tarzana, svakako je Konan koga je
osmislio Robert E. Hauard (1906-1936), pisac raznovrsnih palp
priča (njegov najpopularniji junak do pojave Konana bio je Kralj Kul od
Atlantide). Prva priča o Konanu, „Feniks na maču“, štampana
je u magazinu „Čudne priče“ („Weird stories“) decembra 1932.g. Do
1936.g. kada je Hauard izvršio samoubistvo objavljeno je 17 priča i jedan roman o
Konanu; u piščevoj zaostavštini ostale su četiri završene priče i
mnoštvo skica i beležaka. Uprkos popularnosti Hauard i Konan su zaboravljeni sve do 1950-tih kada su priče
sabrane u knjige - one već objavljene a potom i priče iz zaostavštine i konačno
one koje su, na osnovu skica, dovršili (neki bi rekli upropastili) Sprejg la
Kemp i Lin Karter (kasnije će još 10-tak pisaca dopisivati Konana).
Simerijanac je postao kultni heroj epske fantastike, podžanra „mača
i magije“ („sword and sorcery“), njegovu slavu je proširio strip
serijal započet 1970.g. da bi široku svetsku popularnost je stekao 1982.g.
filmom „Konan Varvarin“ Džona Milijusa na šta su se nadovezali ostali
mediji (crtana TV serija, kompjuterske igrice...)
Konan
je žitelj „Hiborijanskog doba“ koja je nastupila posle potonuća Atlantide
i trajala do uzdizanja istoriji poznatih kraljevstava. Konan je bele puti,
divovskog rasta i snage, plavih očiju koje sevaju ispod crne kose, u
civilizaciju je došao iz divlje Simerije i, sa mačem u ruci, luta
gradovima, pljačka, ubija, veseli se, pokoravajući se bogu Kromu i svom
osećaju za pravedno. Iako je u beleškama Hauard skicirao Konanov
životopis, priče o varvarinu pisane su i objavljivane bez poštovanja
hronologije pa tako prva objavljena priča prati Konana u njegovom zrelom,
kraljevskom dobu. U ostalim pričama koje čine treći tom opisane su Konanove
avanture kao lopova, gusara, ljutog ratnika, lutalice... U kojoj god ulozi da
je Simerijanac je spreman da se bori sa prepredenim ljudskim
neprijateljima, sa čarobnjacima i drugim mračnim silama, zverima, čudovištima ili
moćnim bićima čudnog porekla. Sve avanture dešavaju se na egzotičnim mestima,
od tajanstvenih katakombi i kula do zloslutnih ostrva. Kao kontrapunkt Konanovom
divljaštvu uvek stoji neka nežna, nezaštićena žena (najčešće oskudno odevena),
nesposobna da se odbrani od opasnosti koju on spasava i čuva. Tako se otkriva Konanova
„meka strana“ skrivena strašnim izgledom, snagom i spretnošću u borbi; time se
potvrđuje da je Simerijanac smišljen po modelu Rusoovog „plemenitog
divljaka“, iskrenog i pravdoljubivog, koji je sušta suprotnost civilizaciji
koja kvari prirodne instinkte i vrednosti čoveka i stvara od njega zlo biće
koje uništava sve oko sebe. To se očituje i u zloupotrebi magije da bi se
pokorili protivnici, otelo im se blago i surovo vladalo njima; nijedno
varvarsko osvajanje nije strašno koliko pokoravanje čarolijama koje oduzimaju
dušu.
Priče
o Konanu sadrže sve krucijalne elemente palp literature: egzotičnu
eskapističku avanturu, mistiku i magiju,
napetost, bitke i potere, živopisne likove i strašne kreature, kitnjaste opise
začinjene blagom erotikom. Nezaobilazni su i zajedljivi komentari na temu
sudara varvarstva sa izveštačenom, iskvarenom i dekadentnom civilizacijom koja
proizvodi zle i porocima
sklone
ljude; stoga je Konan ne samo fizički već i moralno-etički
superioran u odnosu na nova vremena i običaje koje smo mi nasledili i nastavili.
(„Dnevnik“,
2021.)
0 komentara:
Постави коментар