Nastavljajući da raduje ovdašnje stripoljupce, agilna “Čarobna knjiga” objavila je treći tom vestern serijala „Komanča“ koji je Herman Hupen (1938), kao mladi crtač, radio po scenariju iskusnog Mišela Regnijea poznatog kao Greg (1931-1999). „Komanča“ je dobro poznata na ovdašnjim prostorima iz mnoštva izdanja, od „Caka“, „Denisa“, „Biser stripa“, „Super stripa“, „Politikinog zabavnika“ do „Stripoteke“ i „Marketprintovih“ crno-belih albuma. Objavljivanje integralnog serijala, u tvrdom povezu i punom koloru, prilika je da se stari i novi čitaoci uvere u valjanost ovog antologijskog stripa kome protek vremena (pola veka!) nije umanjio ni svežinu ni atraktivnost.
Greg je bio vrlo aktivan učesnik strip
života u posleratnoj Francuskoj koji je osim pisanja scenarija te
podučavanja novih strip snaga jedno vreme bio i urednik “Tintina”,
tada ključnog magazine frankobelgijske strip scene. Tragajući za
atraktivnim novitetima Greg je rešio da u magazin uvrsti novi vestern
serijal jer je opšte interesovanje za vestern poraslo je zahvaljući popularnosti
„špageti vesterna“; to je bila bezmalo jeretička ideja jer su scenom (pored
karikaturalno-komičnog „Taličnog Toma“) već vladala dva serijala koja su
postavila visoke standarde u ovom žanru - Žižeov „Džeri Spring“ i
„Bluberi“ Žiroa i Šarlijea (koga su mnogi smatrali za finalni vestern).
Za ovaj poduhvat Greg je angažovao mladog Hermana sa kojim je već
sarađivao na pričama o avanturisti Bernardu Prinsu. Decembra 1969.g. u „Tintinu“ štampana
je premijerna priča koja, na 8 strana, predstavlja kauboja-lutalicu Reda
Dasta i Komanču, mladu vlasnicu ranča „Tri šestice“ u blizini
gradića Grinston Fols, Vajoming; Dast će Komanči ponuditi svoje
usluge, od teškog rada do brzog potezanja revolvera, a možda i svoje srce. Nadalje
se u serijalu nižu epski događaji kroćenja prirode, borbe sa Indijancima
i lokalnim banditima; civilizacija polako pristiže u divljinu, ranč napreduje… Komanča
ne ohrabruje Dasta da joj se približi dok je, istovremeno, oduševljena
galantnom, namirisanom gospodom sa manirima iz velikih gradova. Ispostavlja se
da je mlada rančerka konstantno ključna figura Dastovog sveta pa zato i
ne čudi što serijal nosi njeno a ne Dastovo ime iako je on “aktivni”
heroj. Kako vreme odmiče Dastovo nezadovoljstvo sopstvenim životom raste
i on, u “Đavoljem Prstu”, sedmoj epizodi serijala iz 1977.g. koja otvara
treći tom integrala, dok traje predizborni skup budućeg guvernera koga prati Komanča
u svečanoj toaleti, podnosi ostavku na mesto zamenika šerifa i odlazi da
potraži mesto koje civilizacija još nije zaprljala. Put ga vodi u Montanu
i susreta sa bivšim revolverašem a sada siromašnim farmerom i pohlepnim
bogatašem koji milom ili silom otima zemlju. Dast će se, naravno,
pridružiti otporu ugnjetenih a onda se uključiti u popravku i dalju izgradnju
ranča. Od ove rabote otrgnuće ga poseta bizarne družine sastavljene od šestorice
bivših šerifa namernih da se obračunaju sa razularenom bandom porodice Rumanovih;
Dast odbija da se im pridruži dok ne sazna da je u opkoljenom gradiću
zarobljena i Komanča! Tako započinje epizoda “Šerifi” iz 1980.g.
koja prati požrtvovanu akciju spasavanja i Dastov povratak na “Tri
šestice” koji će, zajedno sa okolnim rančevima, ubrzo postati žrtva prevejanog
lopova koji koristi zabunu izazvanu dolaskom još jedne novine – agenta
osiguravajućeg društva. Epizoda simboličnog naslova “I Đavo je skakao od
sreće” iz 1981.g. u osnovi je kriminalistička priča sa sumnjivim i nepravedno
optuženim gradskim prevarantom i neupadljivim krivcem u senci s kojim će računi,
ipak, biti namireni u (necivilizovanom ali efikasnom) vestern stilu.
Greg je Reda Dasta nakratko izveo iz okruženja
pristigle civilizacije u brutalna pionirska vremena da bi ga odatle, opet,
vratio u poznati milje ljubavne frustracije i među nove generacije uštogljenih
prevaranata i lopova koji zloupotrebljavaju dobrobiti napretka. Sudar
mitološkog doživljaja pionirskog doba i nadolazeći vremena koja su manje sirova
i gruba ali nisu ni malo pravednija prema običnim ljudima koji teško zarađuju
za život, u zaleđini je priča iz ove knjige. Naravno, dobrostojeći farmeri i
provincijalci neće moći da odole čarima luksuza koji se nudi što će, neminovno,
povećati jaz između bogatih a kvarnih i siromašnih a poštenih. Gregova
naklonost prema prostodušnim i prizemnim likovima čini da je “Komanča”
bliža američkom „antivesternu“ (suprotnom tradiciji ulickanih holivudskih
vesterna) odnosno duhu “špageti vesterna”. Herman majstorski prati i
nadograđuje Gregov predložak; njegov prepoznatljivi grafizam oda je sirovog
i robusnog dok dinamična (ponekad čak vratlomna) filmska montaža prizora,
kadrova i čitavih tabli pleni pažnju i mami uzdahe. Hermanova
verzija „ružnog, prljavog i zlog“ Divljeg zapada upečatljiva
je i različita od drugih manje ili više reprezentativnih vesterna
svetske strip produkcije; upravo stoga je „Komanča“ postala nezaobilazni
kvalitativni žanrovski reper za buduće strip stvaraoce i čitaoce.
(“Dnevnik”,
2021.)
0 komentara:
Постави коментар