U
svom je bogatom spisateljskom delovanju Ursula Le Gvin (1929-2018)
paralelno stvarala u dva fantastička žanra – naučnoj i epskoj fantastici
– dostižući, u oba, kvalitativne vrhunce koji su je, još za života, načinili
nespornim klasikom tih žanrova. Spisateljica se, od prve objavljene priče
1961.g, predstavila kao inteligentan i intrigantan autor, vrlo jasnih htenja i
stremljenja, stilski precizan i dobrano utemeljen u iskustvima glavnotokovske
literature, sa promišljenim vizijama koje odbijaju da povlađuju žanrovskim
obrascima i ikonografiji. Uprkos nerazumevanju i zamerkama (od nedovoljne
naučnosti do nedovoljne fantazije) Le Gvin je svojim Hainskim
ciklusom u naučnoj fantastici odnosno ciklusom o Zemljomorju
u epskoj fantastici postavila referentne tačke čitaocima i novim
stvaraocima. Četvoroknjižje o Zemljomorju (romani “Čarobnjak
Zemljomorja”, “Grobnice Atuana”, “Najdalja obala”, “Tehanu”), nastajalo od
1968. do 1990. otvorilo je i pokazalo jedan od mogućih puteva u epskoj
fantastici koji nije pod direktnim uticajem – ili pod senkom – legendarnih Tolkinovih
“Gospodara prstenova”. Njena verzija epske fantastike ne “beži” od
sudbinskih sukoba Dobra i Zla, funkcionalne magije, egzotičnih bića i
predela ali je generalno blaža, lirskija i tananija, okrenutija ljudima i
njihovim sudbinama, trivijalijama zatrpanim životima. Oduzimanje oreola veličanstvenosti i
fatalnosti možda nije prijalo mnogim fanovima ali je, na drugoj strani,
stvorilo svet koji nije ništa manje čudestan i fascinantan, počev od impozantne
istorije ostrva i arhipelaga do formalne škola za čarobnjake (kao ideje koja je
upotrebljena - bez makar i usputne zahvalnosti Le Gvinovoj - ali i
vulgarizovana u serijalu o Hariju Poteru). Spisateljica u romanima jeste
zainteresovana za magiju i svetska dešavanja ali je njen primarni ugao gledanja
pozicija mladog bića, ne obavezno čarobnjaka, koje otkriva egzotični i tajanstveni
svet istovremeno upoznajući sebe i svoje biće, odnosno odrasta i stasava u
zrelu i odgovornu osobu. Naklonost prema “malim” junacima i njihovim “malim”
dilemama i mukama oplemenila je ciklus o Zemljomorju patinom topline i
sentimentalne naklonosti.
Nakon romana “Tehanu”, Le Gvinova
se bezmalo punu deceniju nije vraćala u Zemljomorje. Ipak, 2001.g.
pojavljuje se knjiga “Priče iz Zemljomorja” koja sadrži pet priča iz
ovog sveta. Autorka u uvodu objašnjava svoje ćutanje odnosno pojavu ove knjige
rečima: “Na kraju romana ‘Tehanu’ (…) priča je došla do tačke koje je meni
bila sada (…) nisam znala šta sledi. Mogla sam da nagađam, da predviđam,
strahujem, da se nadam, ali nisam znala (…) naivno pretpostavivši da je priča o
Gedu i Tenar stigla do zauvek srećnog kraja, knjizi sam dala podnaslov
“Poslednja knjiga o Zemljomorju”. O, naivne li spisateljice. Sada je
promenjivo. Čak i u pričama, snovima, bajkama, sada nije nekada.”
Jednom izmaštani svet nastavlja da živi u (pod)svesti svog tvorca, širi se i
nadograđuje. To je shvatila i Le Gvin pa je neke od priča koje su se
nametnule zapisala i dodala onima već napisanim (“Vilin Konjic” iz 1998.
i “Tamnoruža i Dragulj” iz 1999.) te uobličila u “Priče iz
Zemljomorja” za kojima je iste 2001. objavljen roman “Drugi vetar”
kao finale serijala (obe knjige upravo je objavio mladi ali profilisani izdavač
“Kontrast”). U “Pričama..” su, uz autorkin predgovor i pogovor,
mesto našli i tekstovi potrebni za razumevanje i faktografsko zaokruživanje
sveta: spisak “Ostrva Zemljomorja” (sa geografskom kartom) i “Opis
Zemljomorja”, sastavljen od pregleda “Narodi i jezici”, “Istorija” i
“Magija”. Tako je pseudo naučnim tekstovima Zemljomorje dodatno
“postvareno” i “materijalizovano”. Same priče doprinose ovom cilju pošto se
pojedinačni životi junaka odvijaju u zaleđu velikih dešavanja: uspostavljanja
reda među nemirnim ostrvima, formiranja čarobnjačke škole ali i potrebe da se
zaustavi izobličenje prvobitnih plemenitih principa organizovanja. Ipak, pojedinačno
je u žiži spisateljičine pažnje, od tajni odrastanja i ljubavi te društvenih
podvojenosti i borbi za ravnopravnost polova do mena u prirodi i bizarnih
postupaka lečenja bolesne stoke. Insistiranje na detaljima i sitnicama, npr
rutini stanovanja i pripreme obroka, čini da zaustavljanje zemljotresa ili
dvoboji čarobnjaka budu sasvim “normalni” u čudnovatom a opet prepoznatljivom
svetu. I upravo je u tom izuzetnom, neponovljivom spoju fantastičnog i realnog,
snaga i zavodljivost Ursule Le Gvin i njenih knjiga.
(“Dnevnik”, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар