Rej Bredberi (1920-2012) klasik je horora i naučne fantastike. Uprkos tome što su oba žanra dugo smatrana za
paraliteraturu Bredberi je, na nekolikim
listama, svrstavan među najveće američke pripovedače XX veka što svakako potvrđuje njegovu vanrednu spisateljsku
umešnost. Ova činjenica utoliko je paradoksalnija što je sam Bredberi samouk, dakle bez formalnog akademskog
obrazovanja i što nije krio da je u prvim radovima oponašao E. A. Poa i E. R. Barouza (posebno je bio oduševljen romanom “Gospodari rata sa Marsa” iz serije “Džon Karter sa Marsa” pa je napisao i
njegov nastavak). Prva priča štampana mu je 1938. godine a objavljivanje u
časopisima je bilo izvor prihoda i osnov egzistencije za njega i njegovu
porodicu. Bredberijeva
spisateljsko-nadničarska karijera započela je u poznim godinama “palp” časopisa i nastavljena u
posleratno vreme bujanja magazina koji su objavljivali originalne priče i izdašno
iz plaćali. Bredberi je morao da
osluškuje zahteve publike i poštuje uslove koje postavljaju urednici ali je ipak
uspeo da razvija sopstvene teme i samosvojan, prepoznatljiv literarni stil. Elementi
naučne fantastike u njegovim pričama
bili su “tanki”, u njima nije bilo previše žanrovske ikonografije niti „naučne“
atmosfere pa takve priče nisu imale preveliku prođu kod žanrovski nastrojenih urednika
što je mladog pisca nateralo da se okrene hororu
kao fantastičkom žanru koji odgovara njegovom umetničkom nervu i “ima prođu”. Prva
Bredberijeva knjiga „Mračni karneval“ iz 1947.g. upravo je
zbirka horor priča. Tri godine kasnije pojavile su se “Marsovske hronike” (ista knjiga,
izmenjena i skraćena sledeće godine se pojavljuje u Engleskoj pod imenom “Srebrni
skakavci”) za kojima slede “Tetovirani
čovek” (1951) te niz vanrednih naslova kakvi su “Farenhajt 451” (1953), “Oktobarska
zemlja” (1956), “Maslačkovo vino”
(1957), “R je za raketu” (1960), “Nešto zlo nam se prikrada” (1962) i
drugi. Za života Bredberi je objavio 47
romana (horora, naučne fantastike,
fantazija, krimića…) i oko 600 priča. Bredberi
je nesporno pre svega majstorski pripovedač; i dela koja su nominalno
određivana kao romani nastajala su spajanjem ranije napisanih priča. “Marsovske hronike” su “sklopljene” po
ideji urednika kome se Bredberi požalio
da ne može prodati knjigu priča jer svi traže romane. Urednik je predložio da
poveže priče pa je Bredberi spojio
niz već objavljenih priča koje se dešavaju na Marsu ili su vezane za njega; isti “recept” primenio je i u knjizi “Tetovirani čovek”. Ovaj “roman” sadrži
nekolicinu priča koje se bave životom na Marsu
kakav je u “Marsovskim hronikama”,
što potvrđuje da je ta tema jedna od ključnih u Bredberijevom ranom opusu. Tim se pričama unekoliko menja istorija
osvajanja Marsa - civilizacija na Zemlji biva gotovo potpuno uništena
atomskim ratom pa na Mars, naseljen
samo crncima stiže belac; novopečeni “marsovci”
spremaju mu doček adekvatan mukama koje su trpeli do belih rasista na Zemlji (“Potez je na drugom”); ipak, osnovna (melanholijska, varoška,
porodična) atmosfera ciklusa o Marsu
nije promenjena. Novi kvalitet donose priče “Vatreni
baloni” - o religijskim dilemama po pitanju pokrštavnanja
marsovaca-starosedelaca - i “Izgnanici”
- u kojoj duhovi pisaca fantastike i
horora odnosno bića iz narodni fantastičkih kazivanja sa zebnjom iščekuju
raketu sa racionalnim zemljanima koji su uništili njihove knjige; spaljivanje
knjiga biće obrađeno u romanu “Farenhajt
451” dve godine kasnije.
Segmenti
romana koji nisu vezani za Mars,
variraju prepoznatljive žanrovske situacije – (ne)slavno osvajanja svemira
(neuspele ekspedicije, udese, otuđenost raketaša), putovanja kroz vreme, religijske
dileme, plemenito roditeljsko žrtvovanju u siromaštvu ali i odumiranja ljudskih
emocija usled tehnološki superiornog življenja... Koliko god bile raznorodne
karakteriše ih nepoverenje u popularni mit o čoveku-osvajaču. Niti su
kosmoplovci heroji bez straha i mane niti su njihove pohodi uvek i jedino
uspešni. Čini se da je Bredberijev
stav da čovek ne može pobeći od svojih strahova i mana, od megalomanskih želja,
ograničenih mogućnosti i (ne)sposobnosti; posebno je ilustrativna i izuzetno
upečatljiva veza između (tada hipotetičke) virtuelne stvarnosti i destruktivnih
nagona u priči “Južnoafriča pustara”.
S druge strane su obični, prostodušni ljudi na obodima sjajne civilizacije koji
život vide ne kao neprestano nizanje hedonističkih senzacija već kao borbu za
opstanak (“Autoput”, “Raketa”). “Tetovirani čovek” objavljen je u SFRJ 1979.g.u legendarnoj ediciji “Kentaur” a po knjizi je 1969.g.
snimljen i odličan film sa Rodom
Stajgerom u glavnoj ulozi.
Bredberi pripoveda lako i poletno, njegove su
rečenice varljivo jednostavne i graciozne. Neretko su mu opisi preterano
kitnjasti a ton melodramatičan i afektirano melanholičan. Ova se stilistička osobina-karakteristika
može smatrati vrlinom ili manom-slabošću. No, pun vek posle pišćevog rođenja i
osam decenija od početka njegove spisateljske avanture (koja je, opet, trajala
fascinantnih šest decenija) ovakvo manirističko modeliranje teksta dobilo je
plemenitu patinu minulih vremena i izraslo u “zaštitni znak”, prepoznatljivu karakteristiku
autora koji je ušao u istoriju žanrovske ali i svekolike literature XX veka.
(„Dnevnik“,
2020.)
0 komentara:
Постави коментар