Mada dugo i produktivno piše scenarija za stripove (najčešće za italijanskog strip giganta „Bonelija“) Alfredo Kasteli (1947) je od 1980-tih, na prostorima Italije, bivše Jugoslavije (pomalo i u
ostatku Evrope) najpoznatiji kao
kreator „Martija Misterije, detektiva
nemogućeg“, istoričara, arheologa, antropologa, pisca i TV voditelja koji
rešava svakojake zamršene tajne prošlosti. Serijal se dopao čitaocima kao strip verzija Indijane Džonsa ili kao racionalna verzija istraživača, nasuprot „Dilanu Dogu“ kao istraživaču
natprirodnog. Među mnoštvom neobičnih ličnosti koje je sreo tokom svojih
putešestvija Marti - u epizodama „Porodična posla“ i „Doktor Misterija“ iz 1996.g. - sreće i izvesnog Doktora Misteriju. Priča kaže da je Rama Randži, borac za nezavisnost Indije, tokom svojih skitnji Evropom odlučio da promeni prezime u Misterija. Takođe je posinio i siroče Sigala koji je preuzeo isto prezime - a Sigal je, tu je poenta, Martijev pradeda. No, iza ove
konstrukcije postoji i druga - Doktor
Misterija je junak istoimenog avanturistično-mističnog romana iz 1898.g.
(objavljenog u ediciji „Ekscentrična
putovanja“ koja je trebala biti paralela tada aktuelnim „Neobičnim putovanjima“ Žila Verna);
autor „Doktora Misterije“ je Pol D'Ivo (što je preudonim Pola Deletra, 1856-1915). Avanture na
granici verovatnog, bizarni likovi, tajna znanja i učenja, tehnološke
novotarije (električna vozila, ubistveni električni zraci, svevideća televizija),
kobne zavere, romansa – bili su recept za popularnost i prodaju i „Doktor Misterija“ je sve to, na preko
400 stranica, sadržao. Roman je imao nekoliko izdanja ali ne i nastavak mada će
se Sigal pojaviti u romanu „Sigal u Kini“ (1901) a potom i u drugim
D'Ivoovim delima. Neobični doktor netragom
je nestao sa literarne scene (gotovo pun vek kasnije pojavio se u dva romana,
iz 2006. i 2012.g, koji su baštinili staro eskapističko nasleđe).
Kasteli je, kao pravi postmodernista,
„pravog“ Doktora Misteriju iskoristio
za zakuvavanje intige u „Martiju
Misteriji“ a onda je osmislio i nezavisni serijal „Doktor Misterija“ koji koristi ponešto od originalnog D'Ivoovog junaka ali ima i sasvim
individualan profil. U Kastelijevoj
drugoj inkarnaciji Doktor Misterija
nije ni mračan ni fatalno ubistven jer je osnovni ton strip epizoda parodijski što podrazumeva karikiranje iskustva „palp“ (para)literature i popularne
kulture – tako da se, mada se strip dešava krajem XIX veka, u njemu pojavljuju
i poznati likovi iz dela nastalih u XX veku, od profesora Higinsa iz romana „Piglmalion“,
Petra Pana ili Darta Vejdera iz „Ratova zvezda“ dok je na površini Meseca pored „Apolo“ lendera i raketa kojom je Tintin stigao na Mesec.
Uz doktora koji stalno otkriva svoja bezbrojna znanja i veštine i evocira
uspomene iz prošlih herojskih vremena i mladog Sigala koji, naravno, liči na Martija
Misteriju, članovi neformalne družine su Kinez Čing Kvaj snalažljivi preduzetnik koji se ne libi da
izrabljuje svoje radnike i dežurna dama u nevolji (gospođa koja traži muža,
devojka koja traži izgubljenog verenika ili svoga oca) koja redovno, od šokova,
pada u nesvest u Sigalovo naručje
(što njemu ne pada ni malo teško). Arhineprijatelj doktora je maršal Radecki koji kuje planove i
zavere da ovlada Milanom, Mesecom ili Indijom i da obnovi/popravi svoje mecima izbušeno telo; njemu u
mračnim rabotama pomaže pacov koji prisluškuje neprijatelja i izvršava podla
naređenja.
I
tako Doktor Misterija i Sigal u svom „električnom hotelu“ (koji liči na oklopljeni autobus) stižu u Milano i šokiraju stanovnike. Odmah po
izlasku iz vozila prilazi im lažni prosjak sa štakama od sandalovog drveta koje
drži negovanim rukama. Doktor to otkriva dedukcijom kojom je hteo da nauči „priglupu individuu“ detektiva iz Bejker strita. Prosjak napada a doktor
se bori kao pravi kung-fu borac,
pobeđuje pa prosjak ispija retki otrov o kome doktor, naravno, sve zna... Dalje
se nižu avanture koje upliću gradnju vazdušnog metroa, kineske trijade, grbavog
zvonara crkve, mehaničke lutke i školu za dečake-džeparoše, protestante
marksiste, fantoma iz opere, zemlju ispod površine zemlje, Fu Mančua, probuđenog Zmaja
haosa... i sve to (uz učestalo padanje dame u Sigalovo naručje) samo u prvoj epizodi „Misterije Milana“! U drugoj avanturi „Rat svetova“ Doktor i Sigal
lete na Mesec u topovskom zrnu iz Melijesovog filma, Radecki je mitski „veliki
ratnik iz proročanstva“ Salrasa, ratnika sa tamne strane Meseca koji spremaju invaziju na Zemlju, dok na vidljivoj žive
miroljubivi Mesečari zbog kojih je Čing „ido koji sve zna“ tu preselio
pogone za proizvodnju kravata, kaiševa i upaljača koji sviraju. U „Užasima crne džungle“ koja je u Indiji doktor i reinkarnirani Radecki postaju privremeni saveznici jer
su pacovu Radeckog, koji je proglašen
za novog avatara Sujodana, slava i
moć udarili u glavu; značajnu ulogu u avanturama (na zemlji i pod njom) ima i
strašni pirat (inače inženjer i kantautor) Sandokan,
za koga će se ispostaviti da je nežna duša, koji od lorda Bruga zatražiti njegovo najveće blago - ruku ćerke a otac će ga
zamoliti da uzme i sve ostalo na šta su doktoru potekle suze koje nikad ne može
da zadrži na venčanjima. I tako se sve (ili skoro sve) razrešava osim dileme
zašto Čing čas govori kao Kinez iz viceva a čas sasvim normalno?
Paradoje
su izuzetno zahtevne jer traže izoštren osećaj za ravnotežu između ozbiljnosti
i nekontrolisanog humora; previše jednog i drugog uništava zavodljivost
parodije. Kasteli se dobro nosio sa izazovom
i tek ponekad gubio kontrolu nad pričom. Filipuči
je crtežima čistih linija zdušno pomogao da gegovi uspeju, da grimase budu
adekvatne a enterijeti i eksterijeri uverljivi. Rečju, album „Doktor
Misterija“ (izdanje „Čarobna knjiga“,
2018) razgaljujuće je štivo za ljubitelje humora (uz zrno ironije i groteske)
koje traži i malo opšte kulturne potkovanosti; takvima, posle mnogo smeha,
ostaje žal što serijal nije bio dugovečniji.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар