Strip
serijal „Ken Parker“ nastao je u
saradnji drugova sa studija, Đankarla
Berardija (1947), koji je pisao scenarija i oštre olovke Ivo Milaca (1949); „Ken Parker“ je javni život započeo u magazinskom formatu 1974.g. a
u knjiškom 1977.g. Početna, klasična vestern
ideja korigovana je pod snažnim uticajem filma „Džeremaja Džonson“ Sidnija Polaka iz 1972.g. u kome glavnu ulogu -
usamljenog, pravdoljubivog trapera - igra Robert
Retford (pa Ken pomalo liči na
njega) ali i sa jasnim uticajem tih godina aktuelnih filmskih proizvoda „špageti vesterna“ i američkog „antivesterna“. Serijal započinje tri
dana pre kraja 1868. godine dakle posle Građanskog
rata a na početku poslednjih velikih ratova vojske SAD i Indijanaca. Parker po svom oblačenju, naoružanju (duga
puška kremenjača koju je nasledio od dede) i rezonima kasni bar tri decenije za
svojim vremenom i kao da živi u dobu Dejvija
Kroketa, otvorenih, neistraženih prostora, časti, pravdoljubivosti i
solidarnosti prvih pionira-graničara. On je navikao na teškoće i odricanja, na
to da pažljivo nišani i mirno puca jer je pitanje da li će, ako promaši, imati
vremena da napuni pušku. Njegovi protivnici su skloni hedonizmu koji brzo
prelazi u bahato rasipanje, nepromišljenost i laka rešenja odnosno,
zahvaljujući revolverima i puškama repetirkama, u nekontrolisano pucanje. Zbog
ovako velikih razlika neminovno je da Ken
stalno dolazi u sukob sa novim vremenom i ljudima koji prljaju sve kutke nekada
čiste, nevine zemlje.
„Ken Parker“ je vrlo brzo stekao ugled
valjanog vesterna „sa dušom“ i postao
štivo na kome su odrastale generacije. Četiri decenije od originalnog
pojavljivanja u Italiji i posle
nekoliko edicija koje su ovaj strip objavljivale na prostorima SFRJ i njenih naslednica (počev od legendarnog
Dnevnikovog „Lunov magnus stripa“),
agilni „Darkwood“ je započeo
objavljivanje celog serijala u knjigama koje sadrže po dve epizode (svaka je
duga oko 100 strana). Drugi tom otvara epizoda (ciničnog naslova imajući u vidu
dešavanja u njoj) „Džentlmeni“ a
započenje košmarom o velikoj bici za Ričmond,
1865.g. koja je značila početak kraja konfederacijske vojske. Zvanični
završetak rata nije smirio duhove mnogih poraženih: jedni se nisu odrekli ideja
za koje su se borili, drugi traže načine opstajanja u novoj situaciji, od težih,
koji znače mnogo rada, do onih lakših, pljački i otimačina. Mutna vremena umela
su da spoje idealiste i pljačkaše na istom zadatku - u ovom slučaju ubistvu
severnjačkog generala i otimanju velike sume novca. Među putnicima napadnutog
voza nalazi se i Ken Parker koji će
krenuti u poteru za pljačkašima koji se, shvativši da im je plan propao, daju u
bekstvo a kao taoca odvode mladu devojku. Razlike između običnih bandita i
bivših vojnika tinjaju dok ne kulminiraju u obračunu u koji se umeša i potera.
Parker će na cilj svog putovanja (iz
prošle epizode) stići u epizodi „Ubistvo
u Vašingtonu“. Njegova pojava u traperskom odelu, sa dugom puškom i sedlom
izaziva kulturološki šok kod prefinjenih metropolskih dama i gospode pa on
jedva stiže do svog domaćina - komesara za indijanske poslove Elija Donehogave, koji je i sam Indijanac iz plemena Irokeza. Parker želi da komesara
obavesti o teškom položaju plemena Dakota
u rezervatu: iako su se, posle pobune, mirno vratili u rezervat Indijanci su na meti provokacija koje bi
trebale da nateraju vojsku da se umeša i „smiri“ Indijance; koren problema su interesi kompanija da eksploatišu
bogate naslage srebra i cinka koje su nađene u rezervatu. Donehogava namerava da pokrene borbu za prava Indijanaca u Kongresu a Parker je pozvan da govori kao svedok nemilih događaja. Uspeh
svedočenja nateraće one koji imaju interese da Indijanci budu oterani iz rezervata na drastične akcije: Donehogava biva ubijen u fingiranoj
pljački a Parker je jedini
osumnjičeni za ubistvo. Zahvaljujući poznanstvu sa Pinkertonovim agentom Oukom
Barnamom (s kojim se sreo u prethodnoj epizodi) Parker uspeva da dokaže svoju nevinost ali su stvari u Montani počele da izmiču kontroli jer
neko ubija mlade Indijance pa je
pitanje trena u kom će se Indijanci
pobuniti. Parker odlazi na lice
mesta, pokušava da smiri strasti i nađe plaćenog ubicu što mu i uspeva ali -
ubica poteže skriveni revolver i pogađa Parkera
u glavu. Dok ubica odlazi pogođeni Parker
leži na zemlji... Znatiželjni čitaoci šokirani su neočekivanim krajem epizode
koji svakako iskače iz svih žanrovskih standarda.
Berardi nastavlja da varira vestern
obrasce i izgrađuje Parkerovu ličnost
pokazujući kako je itekako sposoban da znane situacije predstavi u novom svetlu
i daruje im svežinu i atraktivnost uz precizni razvoj tenzija i efektne humorne
pauze. Uverljivosti doprinosi i Milacov
crtež koji, od početne tvrdoće i krutosti, polako ali sigurno klizi prema
relaksiranoj, slobodnoj liniji koja je njegov „zaštitni znak“.
Drugi
tom „Kena Parkera“ potvrđuje
kvalitete serijala koji visoko odskaču od rutinirane, konfekcijske korporativne
strip ponude i primetno, iz epizode u
epizodu, kreću se u smeru usložnjavanja i višeznačnosti po čemu će postati
poznat, popularan i uvažavan. Rečju, „Ken
Parker“ je, nesporno, obavezno štivo svih strip sladokusaca.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар