Strip karijera Aleksa Rejmonda (1900-1956) započela je
silovito: čak dva serijala -„Flaš Gordon“
i „Džim iz džungle“ - imala su premijeru 7. januara 1934.g. Dve nedelje
kasnije, 22. januara, krenule su avanture „Tajnog
agenta X-9“, po scenariju proslavljenog pisca Dešijela Hemeta; ipak, zbog Rejmondove
prezauzetosti, ovaj junak je već sledeće godine predat na „staranje“ drugim
autorima. Rejmond je nastavio rad na „Flašu“ i „Džimu“ u nedeljnom strip
dodatku, na čitavoj stranici velikog formata, u koloru, i to sa tri kaiša „Džima“ na vrhu strane i četiri kaiša „Flaša“ ispod; izgled originalnih stranica
zadržan je i u izdanju „Čarobne knjige“
koje u šest tomova prati Rejmondov
rad na ovim stripovima od početaka do
1944.g. kada je Rejmond, zbog odlaska u rat, prekinuo da ih crta. Po povratku u
civilstvo nije mogao da se vrati ovim stripovima jer je izdavač u međuvremenu za
njih angažovao druge autore.
Objavljivanje stripova na jednoj stranici „tražilo“ je
male slike, pretrpane detaljima, kako bi se ispričala nova „doza“ zapleta uz
uzbudljivo-neizvesnu poslednju sličicu koja „tera“ čitaoce da potraže sledeći
nastavak; tako je Rejmond iz nedelje
u nedelju razvijao i usavršavao crtež u skučenim prostorima. Prelomni trenutak
za njegovo napredovanje došao je sa promenom novinskog formata zbog koga je
jedan strip zauzimao čitavu stranu
(što je već forma strip table) i
dozvolio crtaču da se razmaše. Mada su se stvari brzo vratile na staro tj.
stari format, pomak je napravljen pa stripovi
nadalje drugačije „dišu“ i formalno i tehnički: „Džim“ se pojavljuje u dva standardna kaiša a „Flaš“ u tri krupnija kaiša koje ume da „poremeti“ veća,
ambicioznije zamišljena i realizovana slika. Trend smanjivanja prostora koji
pripada doživljajima „Džima iz džungle“
a u korist „Flaša Gordona“ nastavljen
je dok „Džimu“ nije ostao samo jedan
kaiš dok je „Flaš“ dobio dva velika
kaiša. Avanture plavokosog atlete, njegove devojke Dejl i profesora Zarkova bile
su „adut“ za izdavača (Gordona je, u
jednom periodu, redovno objavljivalo 150 novina!) tako i za autore, crtača Rejmonda i saradnika/scenaristu Dona Mura (čija uloga još uvek nije
razjašnjena: nije jasno da li je Mur
pomagao Rejmondu u stvaranju zapleta
ili je bio kompletni scenarista). Iskušavanje Rejmondovih likovnih i montažerskih sposobnosti intenzivnije je u „Flašu“ mada se neka rešenja prenose i u
„Džima“ tako da se neretko iste
fizionomije pojavljuju na istoj strani, u gornjem i donjem stripu.
Četvrti tom “Flaša
Gordon i Džima iz džungle”
sadrži stranice objavljene od 11.3.1939. do 5.1.1941.g. Stripovima prethode zanimljivi tekstovi o autorima na koje se Rejmond ugledao - pre svega ilustratore braću Klark - i o saradnji sa Ostinom Brigsom.
U
ovom tomu pustolov “Džim iz džungle” iliti
Džim Bredli nastavlja svoje avanture po egzotičnoj
južnoj Aziji u društvu fatalne crnke Lil (nekada znane kao Šangaj Lil, predvodnice bande kriminalaca)
i vernog sluge urođenika Kolu. Uvod u
novu Džimovu avanturu najčešće
podrazumeva da neko traži njegovu pomoć i to uvek u nevreme: dok Džim i Lil uživaju u večeri u
ekskluzivnom restoranu ili ga nego budi iz sna u luksuznom hotelu u gluvo doba
noći. Tako se dešava da očajni muž plantažer moli Džima da pronađe njegovu ženu koja se “dala na urođeništvo”; Džim, pak, tvrdi da je žena podlegla “ludilu džungle”. Pošto se potraga
uspešno okonča Džima angažuje bogati
plantažer da raskrinka “nevaljalog” belca koji buni urođenike. Problem će biti
rešen ali se Džimov ljubavni život
komplikuje pošto vesela plavuša Kiti “baca
oko” na njega pa ljubomorna Lil
odlučuje da napusti Džima. Stvari se
komplikuju kad Džim i Kiti dožive
brodolom i dospeju na pusto ostrvo! Odatle će ih spasiti podmornica jedne od
zemalja koja je u ratu - 1940.g. II
svetski rat je već besneo u dobrom delu sveta iako su SAD još bile neutralne. Džim
će, kao i mnogi strip junaci, krenuti u rat - država ga angažuje da spreči
sabotažu u Panamskom kanalu (kraj ove
avanture biće u sledećem tomu). Tako je Džim,
pustolov sa izrazito kolonijalističkim šmekom, postao ponosni patriota koji
izgovara zapaljive rečenice o slobodi!
Za
to vreme, u svom univerzumu, na planeti Mong,
Flaš Gordon, borac protiv tiranije, požrtvovana Dejl i mudri profesor Zarkov
odlaze u neistražene predele večnog leda - veoma je zanimljivo na istoj stranici
razgledati prizore plaža na toplim morima - u “Džimu iz džungle” - i snežnih pustinja - u “Flašu Gordonu”. Elem, pošto skrši još jednu raketu Flaš i njegova družina (sa njima je i
princ Ronal, zaljubljen u Dejl) bore se za opstanak dok ih (u
providnom termoizolacionom odelu) ne spase prelepa kraljica Frija iz zemlje Frigije. U narednih godinu dana čitaoci su pratili nadmetanje Frije i Dejl za Flašovu naklonost, pokušaje tradicionalista da spreče kraljičinu
udaju za stranca, ekspedicije u nepoznato, borbe sa svakojakim čudovištima kao
i džinovskim divljacima koji žive u pećinama. Čista radost istraživanja
nepoznatog meša se sa ljubavnim mukama i jadima zbog kojih će Flaš naporno raditi (jer mu je to lakše
nego da razume žensku ćud) ali i par puta biti smrznut i vraćen među žive; cena
jednog oživljavanja biće i da se Dejl
odrekne Flaša što će Frija pokušati da iskoristi želeći da se
uda za Flaša makar i po cenu da se
odrekne prestola! I taman kad se intrige, zavere i podmetanja razjašnjavaju na
scenu stupa tajni agent Minga
Nemilosrdnog koji otima Dejl i
odvodi je u prestonicu Monga. Flaš i
Zarkov hrle da je oslobode i tako se vraćaju svom primarnom zadatku - svrgavanju
tirana. Na svom putu Flaš će sresti
mnogo istomišljenika, od drumskih lopova do pripadnika esnafa Elektiričara, i sa tom vojskom krenuti u
novu revolucionarno-oslobodilačku kampanju borbe protiv Minga. Uprkos vojnim operacijama Dejl neće biti mirna jer devojke jednostavno ne mogu da ostave Flaša na miru pa nasrću ne mareći za
njene suze! Rat, ljubav i ljubomora konstantno pršte na strip stranicama Flašovog životopisa.
Znatiželjni
čitalac i posle više od 70 godina može uživati u elegantnim crtačkim bravurama “barokne fantastike” odnosno ovozemaljskim
i svemirskim vratolomnim pustolovinama koje vrve od prepoznatljivih situacija i
originalnih, novouspostavljenih obrazaca koje su rado “eksploatisali” mnogi
autori stasali posle Aleksa Rejmonda.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар