Mora, brodovi i mornari, putovanja nepreglednim
pučinama trajne su teme Umetnosti.
Čini se da, ma koliko je o ovim temama rečeno, napisano, naslikano, snimljeno,
uvek ima prostora za nove avanture. Francuski strip umetnik Kristof Blen (1970) jedan je od
stvaralaca koji su vezani za svetove u centru kojih su mora/okeani. O tome
piše/crta iz ličnog iskustva jer je, kako saznajemo iz pogovora ovog albuma,
vojni rok služio u mornarici a svoje „upečatljive
uspomene“ iz mornarskom života opisao u knjizi „Sveske jednog mornara“ objavljenoj 1994. godine (godinu dana posle
služenja vojske). Fascinacije onim što je video, iskusio i doživeo - vojne brodove
koji su ogromni, složeni mehanizmi, strogu disciplinu i specifičnu izolovanost
koja čini da je brod svet za sebe - temelji su i albuma „Reduktor“ iz 1999. godine. Blen
je i nadalje zatočenik mora što je potvrdio i neobičnom serijom „Isak pirat“ (1999-2005), o slikaru koji
odlazi na brod i postaje pirat, koja je već dostupna domaćim čitaocima
zahvaljujući agilnom „Darkwoodu“.
Priča
„Reduktora“ započinje ispred Mornaričkog nastavnog centra na čijim
stepenicama mornar Žorž Gilber,
student okeanografije, očekujuće premeštaj dok mu dosađuje mornar iz kantine. Žorž biva raspoređen za kormilara na
brodu zlokobnog imena „Ratobornik“
ukotvljenom u lucu Brest. Žorž
upoznaje šaroliku posadu ogromnog broda, od mornara sa kojima deli spavaonu,
preko manje ili više sposobnih oficira i živopisnog doktora-kozera do uštogljenog
kapetana. Među kolegama-saborcima, naizgled tvrdim-prekaljenim momcima,
izdvajaju se Nordiz, zabušant i
muvator koji poznaje sve i svakoga i Luj
Blino, pisac koji se prijavio u mornaricu kako bi pronašao priče za svoje
knjige. Osim obrazovanja Blino i Gilber
dele i vrlo neprijatnu muku - pošto brod isplovi obojica pate od konstantne
morske bolesti što na njih navlači bes pretpostavljenih. Rutina plovidbe
podrazumeva smene na brodskoj pasareli, vežbe spasavanja ljudi iz mora, kartanje
i svađe u spavaoni, požar u kuhinji... Kad brod dobije zadatak da pronađe
nepoznatu podmornicu koja je negde u teritorijalnim vodama nervoza među posadom
raste, svako ima svoju verziju događaja, od pomirljivih do one o neminovnosti
rata, a neslaganja u mišljenjima se rešavaju svađama i tučama. Nordiz bolesnim, izmučenim drugovima
nudi, mada je to zabranjeno, da ih odvede ispod palube, među mašine jer se tamo
ljuljanje broda manje oseća. Blino i
Gilber pristaju i trojka ulazi u svet mraka i paklene vreline, beskrajnih
hodnika, zlokobnih crvenih senki i čudovišnih, bučnih mašina. Gospodari
podzemlja su mehaničari koji se ponašaju kao sekta posebnih, odabranih ljudi
(koji ponekad liče na đavole).
Uskoro
Nordiz, simpatično ali svima dosadno spadalo,
poziva kormilare da ponovo siđu ispod palube kako bi im pokazao nešto izuzetno.
Oni nevoljno kreću, opremaju se lampama kod elektičara i tri sata silaze u
utrobu broda sve dok ne dođu do prostorije koju zauzima reduktor brzine,
fantastični sklop zupčanika napravljenih izuzetno precizno pošto pokretljivost
broda zavisi od njih. Oduševljen čuđenjem kolega Nordiz skače po nauljenim zupčanicima. Njegovo glupiranje fascinira
pisca koji hoće da zapiše sve što vidi, vadi zarezač da naoštri olovku ali ovaj
pada u reduktor! Brod staje. Sluteći da može biti optužena za sabotažu i
streljana, prestrašena trojka pokušava da se vrati na palubu ali se gubi u
lavirintu hodnika. Na površini komandant naređuje potragu za osumnjičenima što
će izazvati i trzavice između raznih rodova koji služe na brodu. Pometnja povećava
i bujanje novih glasina o podmornici koja, navodno, kruži oko broda...
Izgubljeni,
na ivici živaca begunci lako padaju u vatru i međusobne obračune. Norviz beži od drugova, izlazi na palubu
i baca se u more. Pisca hvata brodska policija a kormilara sakrivaju
mehaničari. Gonjem grižom savesti pisac beži iz pritvora i silazi u reduktor da
ispravi svoju grešku ali ostaje zaglavljen. Kormilara odvode u pritvor gde,
izgubivši osećaj za vreme, čeka osudu ili oslobođenje. Kada mu saopšte da je
slobodan on, zbunjen, u luci ugleda „Ratobornika“
i od mornara-prolaznika saznaje priču o nekom mornaru koji je izvučen iz
reduktora tako što je ovaj potpuno demontiran. Sada se i brod rasklapa. Ali kraja
toj priči nema jer sagovornici moraju da jure za poslednjim autobusom.
„Reduktor“ je uverljivo i ubedljivo delo
sjajne atmosfere sa mnoštvom dopadljivih a životnih likova, vešto skicirnim
odnosima u grupi, sa vrcavim dijalozima, začudnim zapletom i izuzetnim ukrasima
kao što su fantazmagorijski snovi, bizarni doživljaji (o pretrazi sadržaja utrobe mrtvog kita) i
šizofrene anegdote (posebno ona o sudbini psa u podmornici). Brenov karikaturalno-primitivni likovni
manir potpuno odgovara priči dok povremeni crteži većih dimenzija kao i
vanredno ekspresivni kolorit uveravaju znatiželjnog čitaoca-gledaoca da pred
sobom ima rad sofisticiranog crtača stiliste. Sveukupno gledano, ovo je delo na
tragu najboljeg „autorskog stripa“ i „grafičkih novela“ - koji baštine formu 9. umetnosti ali ne poštuju obrasce
klasičnog, sindikalno-korporacijskog stripa.
Rečju,
Blenov „Reduktor“ je
realistično-fantastična, gorko-humorna pripovest koja zaslužuje punu čitalačku
pažnju, uvažavanje i divljenje.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар