Savremena popularna kultura temelji svoje postojanje
na mešavini nekoliko sastojaka: atraktivnosti sadržaja, korespondenciji sa
određenim segmentima masa potencijalnih potrošača i njihovim (pretpostavljenim
i sugerisanim) željama i, konačno, agresivnoj reklami. Na žalost vlasnika
kompanija koje se bave proizvodnjom masovne zabave jedinstveni recept za pravu
mešavinu sastojaka - ne postoji. Otuda na svetskoj sceni istovremeno postoje
izuzetno popularni i traženi proizvodi, oni koji su umereno uspešni i
(bez)brojni koji su „promašene investicije“. Tvorevina - knjiga, film, strip, muzika, kompjuterska igrica - može ostati
nezapažena iako su se u fazi pripreme za izlazak na tržište sve „kockice“ lepo
složile odnosno iako je njena tema uzbudljiva/akciona/romantična i u skladu sa
modnim trendovima koji se trenutno dopadaju konzumentima, iako je u njenu
promociju uloženo mnogo novca. Publiku, naravno, ne interesuje analitika
kreatora već krajnji rezultat koji joj se, ko zna zašto, dopada ili ne. Strip „Saga“ stiže, zahvaljujuće vrednoj
„Čarobnoj knjizi“, pred ovdašnje
ljubitelje „priča u slikama“ sa
oreolom jednog od najpopularnijih i najnagrađivanijih serijala današnjica - ovo
današnjica upravo to i znači jer je strip
startovao marta 2012. godine i još uvek traje (za sada u 48 poglavlja na već
više od 1000 stranica!). „Saga“ je u SAD osvojila nacionalne godišnje
strukovne nagrade „Ajzner“ i „Harvi“ za strip serijal 2013, 2014. i 2015. godine kao i nagrade za najbolji
scenario, najbolji crtež, najbolje kolorisanje, najbolje naslovne strane; „Saga“ je 2013. dobija i žanrovsku nagradu
„Hugo“ za najbolju naučnofantastičnu priču. Scenarista Brajan K. Von (1976) jedno je od „čuda
od deteta“ američke strip scene koji iza
sebe, pre „Sage“, ima uspešne
serijale „Y poslednji čovek“, „Eks
mašina“, „Ponos Bagdada“ a poznat je i kao scenarista tri sezone popularne
TV serije „Izgubljeni“; „Saga“ je
njegov izlet u svetove izvan korporacijskog stripa.
Osnovni
zaplet priče prepoznatljiv je: momak i devojka se, uprkos zabranama,
zaljubljuju, stupaju u brak i rađa im se čedo ljubavi. Ovim postupkom par se
zamerio svojim gospodarima i mora bekstvom da spasava sebe i bebu. Vonova verzija stare priče kaže da dve
rase, sa planeta Pristanište i Venac,
„od kako je sveta i veka“ međusobno ratuju širom svemira besomučno uništavajući
planete i domoroce. Vojnik Marko sa Venca, koji na glavi ima ovnovske rogove
i uši i pripada rasi koja praktikuje magiju, biva zarobljen. Njegova tamničarka
Alana sa Pristaništa, koja na leđima ima krila a njena rasa se oslanja na
tehnologiju, uprkos razlikama zaljubljuje se u njega. Njihova devojčica Hejzel rađa se na planeti Rascep - scenom rođenja započinje „Saga“ - i nosi karakteristike oba
roditelja (zametke krila i roščiće). Begunci pokušavaju da dođu do Šume raketa kako bi sa jednom takvom
pobegli u duboki Svemir. Usput naleću
na svakojake prepreke, čudovišta i bizarne pomagače - duhove u ratu ubijene
dece domorodaca. Jedan od duhova, devojčica Izabela
(koja je poginula u eksploziji mine koja joj je otkinula noge), pristaje da
ih vodi, pod uslovom da se poveže sa dušom živog domoroca, bebe Hejzel, što će joj omogućiti beg sa Rascepa. U međuvremenu suprotstavljene
vojske angažuju specijalce da eliminišu neposlušni par: slobodne strelce, Uhoditeljku (mnogooku devojku-bubu) i čoveka pod
imenom Volja koga prati Lažimačka (koja zna kad neko laže); na
drugoj strani je Princ Robot IV (čije
ljudsko telo krasi glava u obliku monitora). Begunci će, uz mnogo muka i poneku
bračnu trzavicu oko nepoznate prošlosti, stići do drveta-rakete i otisnuti se
prema planeti Spokoj (i drugom tomu)
praćeni tragačima ali i novopristiglim likovima.
U
prvih šest poglavlja „Sage“ koja čine
ovu knjigu, Von je postavio žanrovske
temelje serijala: reč je o mešavini naučnofantastične
„spejs opere“ sa prepoznatljivom ikonografijom epske fantastike. Egzotika svemirskih „širina“ sa bezbroj planeta i
svakovrsnim žiteljima, romansa i akcija višestruko su prepleteni, s dobrim
osećajem za „tajming“ raspoređivanja tenzija i s merom u pristupu (znači bez
sociološko-filozofskih izleta ili stilskih egzibicija). I crtež je u istoj ravni:
jednostavan ali doteran, dinamičan, vešto izrežiran i komponovan u table. Ono
što je, čini se, začin koji je „Sagi“
doneo prednost nad drugim delima tekuće produkcije je preovlađujući ton
aktuelnog fenomena-žanra poznatog kao „young
adult fiction“ (u našoj verziji pomenuti bi bili „stariji maloletnici - mlađi punoletnici“) koji se poslednjih
godina kristalizovao i postao izuzetno popularan - u romanesknim i filmskim
serijalima kakvi su „Sumrak“ ili „Igre gladi“. Dela ovog usmerenja bave
se dogodovštinama junaka koji su stariji od tinejdžera ali još nisu zakoračili
u puno zrelost - serijal o Hariju Poteru primer
je veze ali i razlike između literature za ove dve ciljne grupe. Naravno,
glavni konzumenti takvih sadržaja upravo su mladi u uzrastu koji imaju i junaci
takvih dela.
Rečju,
u svom uvodnom tomu „Saga“ se otkriva
kao precizno profilisan strip na
zanatski visokom nivou koji svakako ima dovoljno potencijala da se razvije u
atraktivan serijal.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар