Među fenomene popularne kulture koji su se „protegli“
kroz XX vek i uspešno preskočili Milenijumsku stepenicu, neminovno se mora
ubrojati strip, koji je priznat kao 9. umetnost, a u njegovom okrilju kao
segment koji, uprkos svemu, traje/opstaje nikako se ne sme „preskočiti“ „Marvelov univerzum“ ili, preciznije „Marvelovi (paralelni) univerzumi“. I
dok su brojni kvalitetni stripovi
okončali aktivan život i, čak, barem što se najšire publike tiče, potonuli u
zaborav, „Marvel“ je i danas itekako
živ i zdrav i profitabilno perspektivan. Naravno, ovim se ne implicira da je
profitabilno ono što je umetnički slabo ali se ni finansijska strana korporativne
(sindikalne) strip rabote ne sme
zanemariti posebno u Marvelovom
slučaju jer je upravo zarada (a ne promenjivi kvalitet) ono što je ovaj
univerzum održalo u životu. Kao i svaki industrijski proizvod „Marvel“ svoju robu proizvodi po svim
načelima masovne proizvodnje: podela procesa na jednostavne operacije što
dozvoljava laku zamenu najamne radne snage, kontinuirana serijska proizvodnja,
planiranje razvoja i redovno postojanje „Plana
B“ ako jedan model robe ne osvoji tržište. Konačno, stripovi koje „Marvel“ objavljuje imaju svoju „ciljnu
grupu“ - dečake između 9 i 16 godina - kojoj se servira prilagođena i
profilisana ponuda - super heroji.
Redovna smena generacija omogućila je „vrbovanje“ novih konzumenata istovremeno
dozvoljavajući da se „stara roba“ ponovo prodaje bilo direktnim reprintovanjem
bilo manjim ili većim recikliranjem koje je, kako su decenije prolazile, postalo
neminovno zbog promena „duha vremena“.
Vođe „Marvela“, i sam legendarni Sten Li, otac fantastičnih
super-monstruma, ove su činjenice brzo shvatile te su, u skladu sa njima,
transformisale svoje super heroje
sprečavajući njihovo zastarevanje i trošenje - naravno, nije ovaj recept uspevao u slučaju
svakog heroja (jer najamnici angažovani za „fejs lifting“ nisu bili dovoljno
talentovani za ove operacije) ali je tada bivao aktiviran „Plan B“ koji bi „uspavao“ heroja do nekih drugih, boljih prilika
(čitaj, smene generacija).
Zahvaljući
pomenutim postupcima „Marvelov univerzum“
je prerastao u šizofreni multiverzum jer su serijali starili, razgranavali se i
preplitali toliko da više niko nije mogao da ispiše potpunu i definitivnu
biografiju svakog od (bez)brojnih heroja. Poneki autori su pokušavali da spoje,
makar i labavo, sve životne linije svojih pulena ali se to, pre ili kasnije
(najčešće pre), pokazalo kao zaludna rabota. Opravdanja nedoslednosti u stilu „gubitak razuma-pamćenja“, „privremeni
poremećaj i dezorijentisanost ličnosti“ izlizala bi se a da ne „pokriju“
svakovrsna krividanja u avanturama. Stoga su paralelni svemiri postali idealan
izgovor za sve nedoslednosti što je pojačano verzijama herojskih životopisa za
filmove, TV serije i kompjuterske igrice.
Sve
ove metamorfoze nisu zaobišle ni Vulverina (iliti, po naški, Žderavca) iako je on relativno novi lik
u „Marvel“ ergeli-menažeriji koji se
originalno se pojavio (tek) 1974. g. kao gost u serijalu „Neverovatnog Hulka“. Potom je postao član „Iks-ljudi“ da bi, konačno, kao atraktivna pojava, 1988.g. dobio i
svoj serijal sa avanturama manje-više nezavisnim od prethodnih inkarnacija. Živeći
malo kao „timski čovek“ a malo kao „solista“, Vulverin (u civilnom, normalnom životu Logan), sa prepoznatljivom frizurom i bakenbardima, kratkog fitilja
i eksplozivnih akcija, uzalud izbegava nevolje jer one naleću na njega.
Zahvaljući svojim mutantskim moćima (sposobnost zaceljivanja rana, posebno
ojačane kosti, osetljiva čula, dugovečnost), snazi i sečivima koja mu, kad
zaželi, izbijaju iz nadlanica i seku sve pred sobom, Vulverin krči svoj put kroz urbane džungle Amerike i Dalekog Istoka.
U modi „očovečenja“ super heroja koja
je zahvatila „Marvel univerzum“, Vulverin
je prolazio sa manje ili više promena ostajući namćorasti osobenjak, usamljenik
(čak i kad je u grupi) sklon samomarginalizovanju - kako je i u filmskom hitu „Logan“. Duga strip epizoda „Starac Logan“ (u 7 svezaka objavljenih
2008-2009; kod nas objavljeno 2016.g. u knjizi iz serije „The Best of The Marvel - Kolekcija najboljih Marvelovih priča svih
vremena!“ u izdanju „Čarobne knjige“)
po scenariju Marka Milara koju je
nacrtao Stiv Makniven, drastično
radikalizuje priču o Vulverinu,
zatvara jedna krug i započinje novi.
Elem,
svi super zločinci Marvelovog sveta
ujedinili su se i u velikoj akciji uništili skoro sve super heroje a onda podelili SAD
na mnoštvo poseda kojima neograničeno vladaju. Pola veka kasnije, na teritoriji
koju poseduje Hulkova banda, živi
ostareli Logan sa suprugom i dvoje
dece. Pošto nema novca da plati zakupninu farme banditi ga prebijaju i prete da
će ga još gore kazniti ako ne plati dug. Logan
se ne brani, odbija da prizna da je Vulverin
(zarekao se da nikome neće nauditi). Još neoporavljenog Logana posećuje još jedan preživeli super heroj, Oko Sokolovo, koji je od glaukoma
oslepeo, i nudi dobro plaćen posao – prebacivanje misteriozne pošiljke u Novi Vavilon, na drugom kraju Amerike. Nevoljno Logan prihvata i tako počinje 3000 milja duga avantura kroz
razrušenu i spaljenu zemlju, ostatke civilizacije, pored leševa i kostura super heroja koje neki obožavaju a drugi
ignorišu, pored hordi dinosaurusa ali i Krtičara,
vrste koja potkopava gradove. Usput će Oko
Sokolovo pokušati da spase ćerku Ašli
(iz trećeg braka sa najmlađom ćerkom Pitara
Parkera - Spajdermana!) koja je uhvaćena u pokušaju da smakne surovog Kingpina. I dok Kingpin organizuje javno smaknuće Derdevila i Panišera (poješće
ih dinosaurusi) Oko Sokolovi i Logan (koji ne želi da se bori) kreću u
akciju oslobađanja i - uspevaju. Ali, Ašli
nije htela da ljude oslobodi terora već da ona zasedne na Kingpinov tron! Starci nastavljaju put (usput otkrivamo Vulverinovu strašnu tajnu) sve do Novog Vavilona a tamo upadaju u zamku
jer njihova veza nisu borci za osnivanje novog Super tima nego agenti vrhovnog zločinca Lobanje. U konačnom obračunu Oko
Sokolovo gine a Logan postaje Vulverin, pobeđuju Lobanju i, u oklopu Ajron
mena, odlazi-odleće kući. Ali njegova porodica je pobijena. Vulverin će se osvetiti i pobiti Hulkovu porodicu, osim bebe sa kojom
odlazi - da promeni svet!
„Starac Logan“ potpuno razbija
dotadašnju mitologiju „Marvelovih
univerzuma“, pušta da „loši momci“ pobede, da svetom zavlada haos. Marvelapokalipsa dozvoljava mešanje
svakovrsnih elemenata-epizoda spojenih velikom pričom. Groteksnost super junaka
(i dobrih i loših) dovedena je do apsurda a odatle, posle finalnog, krvavog
dvoboja na dnu i zgarištu, počinje novi uspon dobrih super momaka. Milar slobodno barata obrascima,
preuređuje ih u novu celinu a Makniven
sve pretvara u spektakularne, vrtoglavo dinamične slike ravne Holivudskom spektaklu. U konačnom
sagledavanju „Starac Logan“ je
nezaobilazno štivo kako za stare obožavaoce „Marvela“
tako i one nove koji će naslediti stari svet i graditi ga po svojim željama.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар