Hauard
Filips Lavkraft (1890-1937) jedan je
od nespornih klasika literarnog žanra koji se naziva „fantastikom natprirodnog“ ili „hororom“.
Mada je za života svoje priče objavljivao u obskurnim publikacijama malih
tiraža i u, s druge strane, tiražnim „Uvrnutim
pričama“, magazinu koji je štampao petparačku-šund literaturu, što je moglo
da ga, kao i u slučaju brojnih pisaca, uprkos kakvoj-takvoj slavi, po prestanku
objavljivanju novih dela (iz bilo kog razloga: odustanka od pisanja ili smrti),
odvede u zaborav, Lavkraft nije
potonuo u anonimnost već, naprotiv, stekao najpre status kultnog pisca a potom
bio prepoznat, od teoretičara žanra, za autora kvalitetnog i za žanr značajnog
opusa. Objavljivanje knjiga u kojima su sakupljene njegove priče odnosno
poezija i impozantna prepiska (smatra se da je napisao oko 100.000 pisama od
kojih su mnoga imala i do 40 strana!), filmske ili strip adaptacije nekih dela
zajedno sa kritičkim osvrtima na njegovo delo te bibliografsko-publicističkim
hronikama njegovog života, učinilo je Lavrkafta,
krajem XX veka, prepoznatljivom figurom kulturne scene.
Široku publiku konstantno privlače biografije umetnika,
pisaca, slikara, kompozitora, glumaca... Razlozi za ovo interesovanje različiti
su, od pokušaja da se razume nečija sudbina odnosno otkrije „ključ“ umetnikovog
opusa do puke želje da se zaviri u tuđu intimu i otkrije njen „prljavi veš“. Naravno,
kao što „obični ljudi“ vode i zanimljive i dosadne živote tako i umetnici nisu
samo boemi i vagabundi već mogu biti i ljudi sasvim prosečnih navika i
ponašanja; „nestašluci“ i „dosadan život“ nisu uslovi ili garancija da će
umetnik biti uspešan a njegovo delo valjano. Čini se da su interesovnaja za
živote pisaca horora posebno živahna uz obavezna pitanja o inspiraciji i onome
što takve pisce plaši (uz željno očekivanja šokantnih odgovora). Strip „Lavkraft“ (originalno objavljen
2014.g.) rađen po scenariju Hansa
Rodionofa koji je adaptirao Kif Gifen
a nacrtao Enrike Breća svojevrsna je
mešavina činjenica iz piščevog života i prepoznatljivih elemenata njegove
proze. Kako to u „Predgovoru“ tvrdi
režiser Džon Karpenter „Priču posebno
osnažuje to što su događaji iz Lavkraftovog života savesno predstavljeni.
Ludilo, neobično odrastanje, promašene veze - sve je zasnovano na činjenicama.
Jedina sloboda je uzeta prilikom određivanja razloga za ludilo i propast
njegovih veza.“ Album započinje nervnim slomom Lavkraftovog oca posle koga biva smešten u ludnucu u kojoj će i
umreti. Lavkraft odrasta sa tetkama i
dedom koji mu pred spavanje čita strašne priče. Dečaka koji je izuzetno
inteligentan za svoj uzrast majka oblači kao devojčicu; on je, uprkos stalnim
noćnim košmarima, opčinjen knjigom „Nekronomikon“
Abdula Alhazreda, „ludog Arapina“, za koju majka tvrdi da je zla i da je
treba spaliti. Lavkraft beži od kuće
i skriva knjigu na nepostojećem mestu - u Arkamu.
Nakon što zla čudovišta ubiju Lavkraftovog
dedu on vraća „Nekronomikon“ i
počinje, mada ga košmari i dalje muče, da piše priče koje prodaje „prostačkom magazinu“. Njegovi izdavači
vrlo su zadovoljni pričama iako su pisane starinskim, previše kitnjastim
stilom. U cilju proširenja saradnje predlažu mu da sretne opsenara Harija Hudinija koji ima neke ideje za
priče. Susret ne prolazi dobro ali, na ulici, onesvešćenom Lavrkaftu pomaže mlada dama Sonja
sa kojom će se on zbližiti a kasnije, nakon što njegova majka doživi nervni
slom (jer je čitala „Nekronomikon“) i
bude smeštene u istu ludnicu u kojoj je bio i njen muž, par će se preseliti u Njujork i „ozakoniti svoju vezu“. Sonja je vrlo strpljiva sa Lavkraftom ali su košmari i neurotično
ponašanje sve češći pa se brak raspada i Lavkraft
namerava da se vrati u rodni Providens.
Ipak, pre toga, on će sa Sonjom otići
u Arkam da oslobodi majku i sukobi se
sa Drevnima, nemilosrdnim „ljigavim grozotama“ koje vladaju drugim
dimenzijama a u ovaj svet dolaze kad se otvori kapija a to je uvek kad neko
čita prokleti „Nekronomikon“. U
fantazmagorijskom begu Lavkraft gubi
majku i sreće svog ciničnog dvojnika a na javi se rastaje sa Sonjom voljan da spali „Nekronomikon“ i da u svoje priče unese
mantre koje će, kad god ih neko čita, držati kapiju zatvorenom. I... „Zasad je kapija ostala zatvorena.“
Nizanje realnih epizoda i košmara sugeriše paralelno
postojanje univerzuma koji se prepliću sve dok se kapija ne otvori i zatvori.
Mitologija krucijalne knjige tajnih znanja jedan je ključnih elemenata priče i
nastavak je srednjevekovnih hermetičkih učenja koje će bogato nadograditi Borhes i postmodernisti. I koncept Lavkraftove
biografije iz ovog stripa je na tom tragu.
Enrike Breća je
koristeći različite likovne tehnike
(crtež i akvarel) majstorski vizuelizovao prizore iz „obične stvarnosti“,
islikane primirenim tonovima, i one iz košmara, živih, intenzivnih boja; uz to,
košmari su na tablama sa crnim okvirom a priča iz „Nekronomikona“ u crvenom okviru. Uspešnost likovnog segmenta
albuma unekoliko narušava prepoznatljivost čudovišta koja su na tragu ranije
viđenih rešenja.
Rečju, album „Lavkraft“
je fiktivno-realna biografija poznatog pisca koja svakako zaslužuje
čitalačko-gledalačku pažnju i kao samostalno delo i kao mogući uvod u susret sa
Lavkraftovom prozom.
(„Dnevnik“, 2017.)
0 komentara:
Постави коментар