Herbert Džordž Vels (1866-1946), može se, bez
preterivanja, nazvati istinskim „ocem“ naučne
fantastike obzirom da njegovo delo izdržava proveru vremena potvrđujući da
je ovaj, kako je za samog sebe pisao, „jedan
od najplodnijih literarnih nadničara svog vremena“ i autor preko sto
knjiga, otvorio gotovo sve teme kojima su žanrovski pisci, sve do danas,
zaokupljeni (od putovanja kroz vreme, invazija vanzemaljaca ili insekata, kosmičkih
katastrofa, puta na druge planete sa egzotičnim ustrojstvima civilizacija
drugačijeg oblika života, zloupotrebe nauke do različitih scenarija budućnosti
čovečanstva). U njegovim delima, počev od romana “Vremeplov” (1895), težište je, za razliku od Žila Verna, ne na tehnicizmu, koji je osnovni izgovor za priču, već
na posledicama (najčešće mračnim) upotrebe pronalazaka ili „praktikovanja“
određenih društvenih odnosa neke buduće zajednice. Velsova antiutopija “Kada se spavač probudi” (1898) preteča je
klasičnih romana “Vrli novi svet”
Hakslija i Zamjatinovog “Mi”. Velsova
aktivno angažovanje na pitanjima dostizanja ideala socijalne pravde pretočeno
je i u niz utopijskih romana: “Moderna
utopija” (1905), “Ljudi poput bogova”
(1923), “Lik stvari koje dolaze”
(1933) “Hrana bogova” (1904, koja
“najavljuje” i novi soj ljudi naslednika sadašnjeg čoveka). Velsov insistira na jednostavnosti
kazivanja (ponekad i na granici literarnosti), zapleti umeju da budu naivni ali
su njegove ideje bile, za ono vreme, fascinantne. Otuda su njegove „pseudonaučne novele - romanse“, kako ih
je u početku zvao, temelj na kome je izdignuto zdanje sveukupne naučne fantastike.
“Lik stvari koje dolaze” u mnogo čemu je izuzetno delo. U
uvodu, naslovljenom kao “Knjiga snova d-r
Ravena”, Vels piše da objavljuje rukopis knjige koju je radio sa d-r Filipom Ravenom iz Generalnog sekretarijata Društva naroda.
Iznenadna smrt d-r Ravena 1930.g.
potakla ga je da sredi zabeleške i štampa ih. A to je delo u stvari udžbenik
Istorije za đake (studente) iz godine 2106. i obuhvata dešavanja iz perioda od
1929. do 2105. godine! Nakog ovako fascinantnog uvoda slede 622 strane većeg
knjiškog formata, podeljene u pet celina: “Današnjica
i sutrašnjica: prvi začeci doba obmane” (obuhvata period pre, za vreme i
posle I svetskog rata do 1933.g. i
zastoja u napretku čovečanstva), “Preksutrašnjica:
doba obmane” (do 1960.g. u kome čovečanstvo gubi životni elan a Evropa i Amerika materijalno i duhovno
propadaju), “Preporod sveta: rođenje
savremene države” (o dve konferencije u Basri,
1965. i 1970.g, i nastanku Savremene
svetske države kao drugačijeg ustrojstva sveta), “Savremena država u borbi” (o naporima da novi poredak opstane) i “Savremena država vlada životom” (o
perspektivama daljeg razvoja čovečanstva). Velsova
vizija istorije je globalna i sveobuhvatna - od sukoba koji su se, kao
posledica loših rešenja u mirovnim sporazumima posle Velikog rata 1914-1918, rasplamsali 1940-tih (ali se nisu izrodili
u novi svetski rat), perioda regresije, ekonomske propasti i potonuća u novi
srednji vek uz velike epidemije bolesti, preko povezivanja retkih preostalih
avio prevoznika koji će ponovo spojiti svet ali i poricati vlast dotadašnjih država
do stvaranja sveopšte Savremene svetske
države zasnovane na nauci, obrazovanju i pravednosti koja će, pošto se
izbori sa otporima starih snaga, početi da gradi drugačiji svet uz potpuno
kultivisanje Prirode, razvoj svih
nauka (sve do puta u svemir), umetnosti i filozofija, i tako stvara novog
čoveka koji će moći da iskaže sve svoje potencijale. Širina zahvata u “istoriju budućnosti” potkrepljena je
temeljnom argumentacijom, originalnim idejama i ubedljivim prikazom njihovog
ostvarivanja kroz društvene procese.
“Lik”
je specifičan i po načinu na koji je pisan – nije, naime, reč o klasičnom
romanu već o knjizi koju čine istorijsko-sociološki eseji sa pripadajućim
diskursom i adekvatnim instrumentarijum sa sve pozivanjem na dela prethodnika
(stvarnih i izmišljenih), citatima i fusnotama. Ipak, “Lik” ima i odlike romana, od dočaravanja atmosfere određenog
vremena i pojedinih mesta do razvoja životnih priča likova. Ovakav postupak
nesporno je iskušavanje same forme romana pa se može smatrati i pretečom postmodernističkih ideja koje će se
pojaviti koju deceniju kasnije. Naravo, esejistička forma traži pojačanu
čitalačku pažnju i strpljenje obzirom da Vels
povremeno očito nije odoleo iskušenju da naširoko izlaže svoje filozofske
stavove; no takvi preobimni uzleti ne mogu da umanje valjanost ovog u mnogo
čemu impozantnog dela.
Vreme
i bukvalno čitanje pokazali su se kao najveći neprijatelji “Lika stvari koje dolaze” pa je Vels,
nakon početnog interesa za delo cenjenog autora (uz zadršku zbog njegovih socijalističkih ideja), od 1936.g. oštro
kritikovan jer nije predvideo razvoj događaja u Nemačkoj. U “Liku” se,
istina, pominje Hitler ali njegova
uloga u Velsovoj budućoj istoriji
nije onakva kakvu je Firer sebi
prigrabio u stvarnosti. Kako su godine odmicale i nominalno demantovale “Lik” tako je knjiga padala u zaborav.
Očigledno su čitaoci i kritičari prevideli da pred sobom nemaju knjigu-gataru
koja proriče budućnost već umetničko delo koje ukazuje na moguće pravce razvoja
istorije; ovakva “zamena teza” nije retka u naučnoj
fantastici - setimo se tekstova koji omalovažavaju Orvelovu “1984” ili Klarkovu
“2001: odiseju u svemiru” jer se nisu ostvarile u realnosti. Sedam decenija
posle prvog objavljivanja “Lik stvari
koje dolaze” otkriva se kao izvanredna umetnička zamisao/vizija što je čini
važnim segmentom/temeljem naučne
fantastike i kao uzbudljivi literarni eksperiment kakvom nema parnjaka. Godine
1936. režiser Vilijem Menzis je
snimio uspelu slobodnu filmsku adaptaciju ove knjige.
“Lik stvari koje dolaze” objavljen je na srpskom jeziku samo
jednom - u Kraljevini Jugoslaviji
1936.g. pod naslovom “Novi svet, lik
stvari koje dolaze, istorija budućnosti” u reprezentativnom izdanju
beogradskog “Narodnog dela Instituta za
nacionalni publicitet P. M. Petrovića”, izdavača koji je imao ekskluzivno
pravo da objavljuje sva Velsova dela.
(“Dnevnik”,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар