Stiven
King (1947) nekrunisani je svetski kralj horor žanra već tri decenije. Ova
fanovska titula naravno da nije utemeljena na ničemu drugom do popularnosti,
opštem dopadanju i rezultatima prodaje na bestseler listama. U akademskim
literarnim krugovima King nije toliko (bezrezervno) hvaljen pa
je i on (još jedan) primer neprelaznog ponora između “popularne“ i „elitne“ kulture,
tržišnog i elitističkog shvatanja pisanja odnosno pisanja kao zanata i načina
da se obezbedi egzistencija na tržištu, s jedne, i pisanja kao „božanske
rabote“, s druge strane. Novi uvid u ovu materiju nalazimo u nedavno
objavljenoj Kingovoj knjizi-zbirci
priča (na preko 560 strana) „Gole kosti“ (izdavač „Booka“ Beograd), posebno u završnim piščevim Napomenama. Knjige sabira 20 proza
objavljenih u periodu između 1968. i 1984. godine (knjiga je originalno
objalvjena 1985.g.); kao svojevrsni kuriozum u knjigu su uvršene i dve Kingove pesme.
Kao i
njegove kolege, i King je počeo kao
autor koji svoju robu – priče – prodaje časopisima (i na honorarima temelji
svoj džeparac a posle i celokupni opstanak). I njegov put od početnika do
etablirane veličine bio je krivudav i nepredvidiv: potreba da se priča svidi
uredniku i tako bude kupljena tražila je od Kinga
da vodi računa o onome što se na tržištu „prodaje“ i da svoj proizvod,
koristeći sve zanatske veštine i trikove, tome prilagodi, odnosno da prozu
uobliči prema publikaciji kojoj se nudi. Sve je rezultiralo šarolikim pričama,
kako po temama kojima se bave tako i po širini i dubini zahvata u njih.
Časopisi u kojima je King tada
objavivao priče bili su u rasponu su od manje-više lokalnih, srednjetiražnih do,
kasnije, prestižnih kakvi su „Plejboj“ , „Magazin
tajni Eleri Kvina“ (za kriminalističke priče) ili “Magazin epske i naučne fantastike“; svaki od njih je imao
profilisanu ponudu kojoj se valjalo prilagoditi odnosno napisati „primenjenu“
priču. Zahvaljući svom talentu i dovitljivosti King je uspeo da i u uskim okvirima koji guše slobodu stvaranja,
pored sasvim funkcionalnih, ispiše nekoliko sjajnih priča što ga odvaja od masa
pisaca-najamnika sposobnih da stvore samo konfekcijska dela. On je ispisao
prepoznatljive moderne horor priče ali i one u kojima su elementi jeze na tragu
klasika kakav je E. A. Po.
Tržišni
princip po kome funkcioniše „literarni biznis“ u SAD ustrojen je po vrlo jasnim principima koji garantuju akcionarima
izdavačkih kuća profit. Bestseler sistem traži da uspešan pisac svake (ili
svake druge) godine „napravi“ hit knjigu ili će ispasti iz kruga elitnih-dobro
plaćenih autora i biti svrstan među one u čije se reklamiranje ulaže malo novca
što dodatno smanjuje mogućnost proboja na liste najprodavanijih knjiga (a to
znači da su i honorari sve manji i manji, bez procentualnog udela u zaradi od
prodaje). Takvo se tretiranje pisaca praktikuje čak i kod izdavača „ozbiljne“
literature; ulaganja i očekivanja su manja ali ni tamo pisac ne može konstantno
da ne ispunjava očekivanja vlasnika kuće. Kako bi se u čitavom biznisu povećala
efikasnost poštuju se i određena pravila u kontaktu pisca i izdavača. Da bi
urednik što manje vremena gubio na „promašene“ projekte on od pisca traži da mu
dostavi jedno ili dva poglavlja romana i sinopsis ostatka knjige (uz
preciziranje obima odnosno planiranog ukupnog broja reči) i na osnovu toga
donosi odluku da li će prihvatiti ponudu; potom se potpisuje ugovor na osnovu
koga autor dobija avans i rok u kome treba da isporuči robu. Ovakvo postupanje
odgovara i piscima jer svoj literarni uzorak mogu da ponude na više strana a da
knjigu napišu tek kad nađu izdavača što je potpuno drugačija situacija koja se
praktikuje na ovim prostorima. No, tamošnji su pisci ekonomska kategorija i
nalik malim preduzetnicima-proizvođačima koji kreću u proizvodnju tek pošto
obezbede tržište za robu. Drugačiji pristup pisanju njima je potpuno stran; u
svojoj teorijskog knjizi „Okvir i retrospektiva“
Norman Spinrad, u svojevrsnoj autobiografskoj ispovesti, zbunjeno i
začuđeno kaže kako, eto, radi nešto što u čitavoj dotadašnjoj karijeri nikada nije
uradio - naime, piše knjigu koju prethodno nikome nije prodao! U biografijama
pisaca kakvi su Artur Klark („2001:
odiseja u svemiru“) ili Džordž R. R.
Martin (serijal „Pesma leda i vatre“) može se pročitati napomena da su
svoje prve priče objavili u nekom opskurnom fanzinu ili manjem listu ali da njih
zvanični bibliografi ne beleže jer pisci za te priče nisu dobili honorar, što
će reći da se računa samo ona roba koja je prodata i naplaćena. Iste beleške
mogu se naći i u biografijama etabliranih pisaca kakav je na primer Džon Apdajk.
Naravno,
imperativ prodaje „literarne robe“
nije specijalitet naših dana: Dima,
Balzak i Dikens živeli su od
svojih romana koji su u nastavcima izlazili u literarnim dodacima dnevnih
novina. Aleksandar Dima je, na
vrhunci slave, da bi zadovoljio potražnju angažovao „pisce duhove“ koji su po
njegovim nalozima pisali nove nastavke mnogih romana i tako zarađivali nadnice
za svog poslodavca i sebe. Ovako velika produkcija i povlađivanje ukusu kupaca
uticala je na neujednačene kvalitete njihovih knjiga ali ih nikako nije sve i u
potpunosti obezvredila. Literatura očito može biti posao ali tada, kao i svaka
roba, lako zastareva, može biti pregažena novom modom i zaboravljena. Samo ako
pored zanatske veštine u njoj ima i umetničkih vrednosti ona će zavredeti da
ostane upamćena. To je slučaj i sa najboljim delima Stivena Kinga, kralja horora.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар