U svetovima (samostalnim ali spojenim) naučne fantastike, stripa, ilustracija i
filma, s kraja XX i početka ovog veka ime ingenioznog Mebijusa (Žan Žiro, 1938-2012) spada u sam vrh najuticajnijih
stvaralaca. Samostalno i u saradnji sa drugim autorima, među kojima je, opet,
najznačajniji Alehandro Žodorovski,
Mebijus je pred nastupanje Novog
milenijuma uspeo da stvori/iscrta nadahnuti, inventivni portret/prepoznatljivi
vizuelni identitet budućnosti. Naime, kao i sve ljudske rabote i umetnost(i)
ima(ju) svoje razvojne faze i (brže ili sporije) prolazne mode. Uspostavljanje
takvih obrazaca u osmišljavanju određenih tema daje stvaraocima početne
(sigurne) repere za rad a konzumentima pomaže u „trošenju“ umetničkih
proizvoda. U svetovima vizuelne naučne
fantastike prve polovina XX veka jedan od najatraktivnijih obrazaca bila je
tzv „barokna fantastika“ iz stripa „Flaš Gordon“ Aleksa Rejmonda koja je mešala klasicističku
kitnjastu arhitekturu i modu sa „art
deko“ manirom uz futurističke dodatke. Naučna
fantastika Zapadnog sveta prvih posleratnih decenija bila je naklonjena
strožijim, svedenijim linijama bez mnogo detalja ali uz puno svetlucavog
aluminijumskog sjaja a sve na talasu propagiranih ideja o moćnim tehnologijama
koje će na Zemlji (barem u njenom
kapitalističkom delu) do 2000. godine stvoriti „potrošački raj“. Kako se ovaj mitski datum približavao a stvarnost
demantovala optimistične želje i naučna
fantastika je postajala mračnija i oporija a njen vizuelni lik sve ružniji,
zapušteniji i prljaviji - kao u filmu „Blejd
raner“ Ridlija Skota po romanu „Sanjaju
li androidi električne ovce?“ Filipa K. Dika; ovaj se trend nastavio i u
eri najveće popularnosti kiber-panka
(koji je „predviđao“ budući svet krajnje siromašnih i obesno bogatih). Ako je
budućnost i bila lepa ta je lepota krila fatalne usude kao na primer u romanu i
filmu „Loganovo bekstvo“. Susret sa
drugim bićima iz svemira mogao je biti veličanstven, bar u filmovima „E.T.“ i „Bliski susreti treće vrste“,
manje lep u „Čoveku koji je pao na
Zemlju“ ili upečatljivo smrtonosan kao u „Osmom putniku“ i kasnije u „Predatoru“.
Mebijusova samosvojna vizuelna verzija
budućnosti široko je prihvaćena kako od strip
čitalaca tako i od kolega po peru. U njoj ima tehnologije ali i mnogo slobodne prirode,
mračnih tonova kao i vilinske lepote, mnogo strogog i još više infantilnog.
Lako je prepoznati njegove impozatne svemirske brodove, ogromne gradove na
bezbroj nivoa ali i prepotopske ruševine hramova. Njegovi astronauti hodaju
pored božanstva, bezazlenih alijena i ljudskih kreatura sa smešnim kapama i
šeširima. Trivijalno i ezoterično, svakodnevno i krucijalno mešaju se jednako
uspešno kao i sofisticirane aluzije sa gegovima. Pomenuti Žodorovski, pisac, filmski režiser, mistik i poznavalac egzotičnih
veština, sa kojim se Mebijus upoznao
1976.g. tokom priprema za film „Dina“
(po romanu Frenka Herberta), koji
nikad nije realizovan, mnogo je uticao na njega i to je nesporno i vidljivo u
njihovim zajedničkim radovima, ponajviše u famoznom serijalu o Inkalu. No, i sam Mebijus je bio izvanredna ličnost i talentovan pripovedač o čemu
svedoče već njegovi prvi albumu „Kita
mahnita“, „Arzak“, „Long Tomorrow“ i, svakako, „Hermetička garaža“. Kako sam Mebijus
kaže „Garaža“ je započeta 1976.g.
slučajno, bez ikakve namere i unapred smišljene ideje. Svaki nastavak, objavljen
u magazinu „Metal irlant“ („Metal
Hurlant“), bio je iznenađenje najpre za Mebijusa
a onda i za čitaoce; vidljivo je to i u šaljivim rezimeima na početku epizode
koji kažu: „Svašta se još može dogoditi u
hermetičkoj garaži“, „Danas nema ništa od rezimea!“, „Rezime budućih poglavlja:
pokoji geg... misterija će se produbljavati...“, „Rezime: nešto dosad
neviđeno...“. Priča je krivudala, zapinjala, pokušaji objašnjenja
dotadašnjih nastavaka samo su dodatno zapetljavali dešavanja, baš kao i pojave
novih ličnosti. Rezultat svega - vidljivo je to kada se sve epizode skupe
između korica jedne knjige, kao ove u izdanju „Darkwooda“ i „Čarobne knjige“
- razbarušena je priča koja se ponekad zadovoljava lepim slikama rađenim
različitim manirima (od krokija do preciznih, crticama i tačkicama bogatih
crteža-studija), ponekad akcenat stavlja na vrcave dijaloge ili posprdne
rečenice (kakva je samokritična „Mebijus
je poklonik skandala!“) te na iznenađenju, rešenju koje je potpuno neobično
ili čak apsurdno. Stoga „Garaža“
podseća na automatske tekstova nadrealista
- svojevremeno je Breton „veliki papa
nadrealizma“ uveo pisanje automatskih tekstova kao test koji bi polagao
svaki pisac nameran da pristupi pokretu; da je Mebijus bio u takvoj situaciji svakako bi ispit položio sa odličnom
ocenom. Potpuna sloboda ovog dela je i svojevrsni čin subverzije prema naučnoj fantastici kao žanru za koji
važi da je vrlo racionalan, naučno utemeljen i promišljen. Mebijus se lako poigrava uobičajenim situacijama i žanrovskom
ikonografijom (posebno superherojima), odnosno sprda sa pseudonaučnim izrazima
koji bi trebali da svemu daju „važnost“ i „težinu“. Ta zdrava doza humora
oplemenila je čitavu priču darujući joj veću živost nego što je imaju mnoga
pompezna dela. Jer, budućnost nije samo ozbiljna, mudra, prepuna teških i
sudbonosnih odluka; u njoj mora biti mesta za sasvim obične ljude, za one koji
su nespretni i kolebljivi, koji ne uspevaju da ispune ni jednostavne a kamoli
teške zadatke, koji ne shvataju šta su velike istine i prioriteti (na ovom
tragu nastaće kasnije i nespretni detektiv Džon
Diful iz „Inkala“). Konačno, Mebijus je u „Garaži“ dokazao da nesputani ludizam može postojati u naučnoj fantastici i da nije umetničko
„sredstvo“ manje vrednosti. Vreme proteklo od prvog objavljivanja ovog dela do
danas nije „Hermetičkoj garaži“
umanjilo svežinu i duhovitost već je, naprotov, potvrdilo da je reč o
remek-delu stvorenom rukom velikog majstora. Mebijusove vizije budućnosti, vizuelno dopadljive ali i
uznemirijuće, kontraverzne i razgaljujuće i dalje su ostaju neprikosnoveno
ubedljive i aktuelne.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар