Istorija stripa
XX veka ne može se zamisliti bez super
heroja. Uz sve neustrašive i nepokolebljive pustolove, revolveraše,
vojnike, gusare i osvajače svemira, kojima je 9. umetnost u svom burnom razvoju „hranila“ mladu publiku (naravno,
uz humorističke i karikaturalne likova), stali su od kraja 1930-tih, najpre
rame uz rame a onda su isprednjačili, super
heroji. Danas svi znaju za Supermena,
Kapetana Ameriku, Betmena, Fantastičnu četvorku, Derdevila (koji se u prvim
ovdašnjim prevodima u reviji „Zenit“
zvao, baš kako treba, Nebojša), Iks mene, Spajdermena, Hulka, Silver surfera
i tako dalje i tako dalje. Mada su poprilično šaroliki po izgledu svi poseduju
moći kakve normalni ljudi nemaju; osim toga njihov smisao za modu vrlo je
specifičan i najbliži curkuzantskom - za šljaštećim trikoima i ekstravagantnim
dodacima kojima privlače pažnju publike pod šatrama „obični“ ljudi-topovska
đulad, hodači po žicama i trapezisti, opsenari i mađioničari. To što su
nadmoćni ovim junacima dozvoljava da spektakularno pobede svakojake nevaljalce i
isprave nepravde u rasponu od vraćanja otetog sladoleda do spasavanja sveta od
fatalnih nesreća. Sve to, pak, razgaljuje dečake u osetljivom periodu kada, još
uvek upoznavajući svet u koji su banuli, izlaze iz kratkih pantalona i oblače dugačke
dok im hormoni vrlo tiho otkucavaju do neminovne pubertetske eksplozije kada
fascinacija avanturama dobija dostojnog protivnika u oduševljenju tajnama
suprotnog pola. Naravno, stripovi o super
herojima (kao i onima sasvim ljudskim) nastaviće da interesuju odrasliju mladež
ali će se njihova uloga promeniti u sredstvo za (laku) razbibrigu.
U svetu
američkog korporacijskog stripa o
„ciljnim grupama“ konzumenata nekog stripa itekako se vodilo računa. Znalo se
koji je strip za dečake, koji za
devojčice a koji mogu da čitaju i oni sa više godina. Znalo se koju će publiku,
kada preraste jedan strip, dočekati
drugi. Primera radi strip o večnoj udavači „Juliji
Džons“ ili srcolomcu „Dr Kilderu“
nije za jako male devojčice ali jeste za šiparice i mlade dame (koje još nisu
rekle sudbonosno „da“). „Princa
Valijanta“, „Ripa Kirbija“ ili „Bena
Bolta“ su, opet, mogli da čitaju i dečaci i odrasli. Za super heroje nije se sa sigurnošću smelo
tvrditi da mogu da „porastu“ sa svojim čitaocima. No, Sten Li, otac Marvelove
superherojske bulumente, koji je sa 19 godina ušao u strip posao, shvatio je (možda zato što je i sam odrastao) da
njegovi puleni moraju da se razvijaju i osvajaju novu publiku. Tako su svi, pre
ili kasnije, dobili svoje lične istorije kako bi se popunile rupe u njihovim
biografijama; time je počeo intenzivni proces „očovečenja“ super heroja
koji je „upalio“ kod čitalaca i postao moda. Biće da je urođeni ljudski
voajerizam, odgovoran za ogromnu želju da se zaviri u kuće, spavaće sobe,
novčanike i „prljave tajne“ glumaca, pevača i političara (koji su kasnije
postali „selebretis“) upalio i u
slučaju super heroja. Mnoge je
zanimalo šta se krije iza kostima, zbog čega i zbog koga pate super heroji što je scenaristima dalo
opravdanje za silne pričice. Kritika/teorija je pozdravljala ovakve pokušaje
kao korak u pravom pravcu mada u nekim slučajevima sve to nije imalo previše
opravdanja jer - kako „očovečiti“
Supermena koji - nije čovek? Zašto mu pripisivati osobine vrste kojoj ne
pripada jer je „alijen“? Uzgred budi
rečeno, ozbiljan odgovor na ovakve dileme dao je pisac naučne fantastike Volter Tevis u romanu „Čovek koji je pao na Zemlju“ po kome je
snimljen istoimeni film sa Dejvidom Bovijem
u glavnoj ulozi. U svoj superherojskoj grupaciji najviše opravdanja za postupak
„humanizovanja“ ima u slučaju Betmena
(DC produkcija) jer on, u stvari,
nije super heroj već osvetnik sa
neograničenim količinama svakojakih „gedžeta“ i poprilično fizičke snage;
njegov parnjak iz Marvel produkcije je
Ajron men odnosno Toni Stark (kad nije u oklopu).
Kako
god bilo, trend „očovečenja“ super heroja,
koji ih skida sa trona nedodirljivih i meša sa običnim pukom, postao je vrlo
atraktivan. Primer za ovaj postupak imamo u knjizi „Čudesni Spajdermen - Noć kada je umrla Gven Stejsi“ iz serije „Najbolje od Marvela“ koju je objavila
agilna „Čarobna knjiga“. Knjigu
otvaraju četiri povezane epizode pod zajedničkim imenom „Smrt kapetana Stejsija“ (iz 1970.g.) u kojima se Spajdermen/srednjoškolac Piter Parker (koga je 1962.g. ujeo
radioaktivni pauk i tako ga „preobratio“ u super momka) bori sa zlim Doktorom Oktopusom a kao „kolateralna
šteta“ strada profesor Kapetan Stejsi
(koji inače zna tajnu Spajdermenovog
identiteta) plemenito spasavajući od smrti malog dečaka. Kapetan na samrti zaklinje Spajdera/Parkera
da pazi na njegovu ćerku Gven koja Parkera jako voli. No, sticajem okolnosti
Gven misli da je Spajdermen ubio njenog oca i želi da mu se osveti pomažući izbornu
kampanju korumpiranog političara. Scenarista Li ne samo da je „ubio“ dobrog momka već je na žestoke muke bacio Spajdermena/Parkera koji je rastrzan
između svoje „obične“ ljubavi i plemenite misije borbe protiv zla.
Još
je veća muka spopala Spajdermena u
dve epizode koje čine celinu „Noć kad je
umrla Gven Stejsi“ (iz 1973.g.); elem, scenarista Džeri Konvej (i sam momak u vreme pisanja priče) još jače ranjava Spajdermena jer zli Zeleni Goblin (još jedan super nevaljalac) otima Spajdermenovu dragu Gven i baca je sa tornja mosta. Spajdi
paukovim nitima hvata devojku pre udara ali - ona je već mrtva! (Mesecima
kasnije fanovi su se nadmudrivali oko uzroka smrti: stresa, straha ili pucanja
kičme.) Spajdermen će se obračunati
sa Goblinom ali osveta mu neće doneti
olakšanje. U završnoj sceni druga devojka Meri
Džejn Votson ostaje da uteši skrhanog Parkera
i tako započinje nova romantična priča koja će se završiti brakom. U uvodnoj
reči knjige Konvej se pita šta bi
bilo da Gven nije poginula (da je on
nije ubio), kako bi izgledala dalja veza/brak sa Parkerom, kako bi izgledao čitav izmaštani svet da on nije napisao „Noć kad je umrla Gven Stejsi“. Da li je
to žal za nedodirljivim Spajdermenom
i tiho kajanje zbog toga što je skinut sa dečakog trona, ostaje pitanje na koje
odgovor daje svaki čitalac (zavisno od svoje starosti i iskustava). Ono što je
definitivno jasno jeste da je trend „očovečenja“
super heroja oduzeo njihov sjajni oreol nedodirnutosti trivijalnostima i učinio
ih bližim svakodnevici čitalaca. Da li je, sveukupno, gubitak veći od dobitka -
odlučite sami.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар