Peti tom sabranih avantura Ripa Kirbija, znamenitog posleratnog strip detektiva koga je stvorila
strip legenda Aleks Rejmond (1909-1956), otkriće znatiželjnom čitaocu devet
epizoda-avantura od kojih je ona poslednja u knjizi, „Lisica u kokošincu“, i poslednja koju je Rejmond (najvećim delom) nacrtao pre nego što je poginuo u
saobraćajnoj nesreći. Već ova činjenica traži pojačanu pažnju i dodatno
„razgledanje slika“ koje će otkriti kako je crtač svoju vatrenu strast prema
brzim automobilima preneo i na svog pulena:
Kirbi u epizodi „Ruža razdora“,
koja je pretposlednja u knjizi (i Rejmondovom
životu), vozi brzi, ekstravagantni Mercedes
(sa vratima koja se otvaraju naviše). Iz današnje pozicije ovaj detalj bi se
mogao tumačiti kao zloslutna najava ali je u vreme originalnog objavljivanja
kaiševa u dnevnim novinama (njih više od 200) verovatno bio tek mala igrarija
crtača opštepoznatog po ljubavi prema sportskim kolima, lagodnom životu i lepim
ženama. Ispunjenje ovih želja (osim, možda, lepih žena jer je bio u braku) Rejmondu nije bilo problem obzirom na
velike honorare za strip koji je
svakodnevno crtao. Prema pravilima posla on je uvek imao određeni broj unapred
iscrtanih kaiševa tako da nije moglo da dođe do situacije da novi broj novina
osvane bez nove „doze“ Kirbija. Ova
je marljivost Rejmondovom poslodavcu,
po njegovoj smrti (pošto je za sobom ostavio 21 urađen kaiš), dala malo vremena
da potraži novog crtača, i „uvede ga u posao“ a da to čitaoci ne osete. Izbor Džona Prentisa pokazao se kao pravi
potez jer je on uspeo da, u preostalim kaiševima poslednje epizode, uverljivo
oponaša Rejmondov crtački stil a potom
nastavi dalje i to sve do 1999. godine kada je preminuo!
U
petom tomu Rip (skraćeno od Remington) Kirbi se kreće u svom već
izgrađenom ikonografskom zabranu: od prepoznatljivih lokacija (Njujork, provincija, daleka topla mora)
do njegovog viteškog ponašanja i uglađenih manira te lepotica koje uzdišu za
njim. No, u epizodi „Oči Kismet Kilder“
i Rip će osetiti gorčinu neuzvraćene
ljubavi kada postane žrtva prepredene lepotice koja mu se sveti za smrt oca;
začudo Ripova „večita“ devojka,
manekenka Hani Dorijan neće biti na
vidiku jer su Fred Dikenson, koji je
pisao scenarija, i Rejmond, koji je
učestvovao u toj raboti, očito zaključili da ona „koči“ svog momka u akcijama
pošto je zamišljena kao krhka, bespomoćna plavuša koja upada u nevolje.
Sveprisutna Hani bi takođe otežala Ripovu rolu srcelomca koju i u epizodama
ove knjige zdušno igra. Jedan od standarda serijala su i
„nevaljalci-povratnici“ sa kojima se Rip
iznova sreće i bori; ovog puta to je, u priči „Dijamantska groznica“, Mangler koji će iz Afrike stići u Englesku kako
bi mladoj dami, čijeg oca je ubio, oteo dijamante ali, gle zgode, i Rip je u Engleskoj pa se njihovi putevi ponovo ukrštaju. I dobra Mama Kazino, muškobanjasta vlasnica
kazina vratiće se na scenu u epizodi „Klopka
za macane“ koja ima ingeniozni zaplet: muzičari svojim saučesnicima javljaju
kojim putem idu bogati kockari svirajući specifične muzičke šifre u kojima se
svaka sedma nota zamenjuje određenim slovom! Ali nevaljali muzičari ne slute da
Rip zna note (jer svira klavir) i da
će ih raskrinkati.
Priče
o krotiteljima divljih mačaka na udaru kriminalaca, bogatoj naslednici koja kao
siromašni kapetan uživa u plovidbi toplim morima, televizijskom komičaru koji
će se nameriti na jednako duhovite nevaljalce mekog srca, prevejanim
pljačkašima bankarskog sefa i prevarantu koji bogatoj usedelici prodaje svoj
eliksir mladosti, nude uzbudljive akcije iscrtane precizno i rafinirano, sa
ponekim kvadratom koji predstavlja Rejmonda
kao odista izuzetnog crtača sa izvanrednim osećajem za odnose crne i bele
površine, senki i punog svetla. Čak je i karikaturalno crtanje fizionomija
nevaljaca (slomljeni nos, jaka brada, nisko čelo) sasvim simpatično i
funkcionalno sred sveprisutnog „fotografskog realizma“. Otuda je svaka epizoda krajnje
zabavna i zahvalna za čitanje i razgledanje.
Ono
što, ipak, sa stanovišta kulturno-istorijskog odmaka od vremena nastanka,
privlači najveću pažnju je epizoda „Dva
muškarca i beba“ (objavljena krajem 1954. godine) u kojoj Rip i Dezmond, pokušavajući da spasu
bebu (dete balerine i svrgnutog princa) iz ruku zlih (i kao kriminalci ružnih) činovnika-drugova
iz Narodne republike Mitanije,
uspevaju da, uz podršku ustanika, vrate pokorenom narodu slobodu. Aluzija na
„potlačenost“ u komunističkim zemljama i vapaj za slobodom-demokratijom koje će
im doneti najjača zemlja Slobodnog sveta,
bolno je očigledna a čitava priča je u neskrivenoj propagandnoj službi.
Upotrebljen je čak je i najpoznatiji politički reklamni trik sa grljenjem i
zaštitom beba. Naravno, u vreme Hladnog
rata i Gvozdene zavese trebalo je čitaocima, posebno onim mladim, na svaki
način usaditi ideje o tome ko su dobri a ko loši momci i Rip Kirbi je, eto, dao doprinos toj „pravednoj“ borbi. Danas je ova
priča zanimljivi anahronizam i podsećanje na jedan način podela sveta (koga su
zamenile nove – ili mutacije starih).
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар