Strip
album „Karton siti“ delo je scenariste
Željka Obrenovića, crtača Nemanje Radovanovića, Željka Vitorovića, Gašpera
Rusa, Miroslava Slipčevića i koloriste/ dizajnera Filipa Stankovića. Stripu
kao umetničkoj formi nije stran „kolektivni rad“ više autora na projektu (kao
varijatna manufakture u kojoj svako preuzima deo procesa proizvodnje -
scenario, crtež u olovci, crtež u tušu, kolorisanje, upisivanje slova u balone)
ali je u ovom slučaju u pitanju drugačiji princip stvaranja: priče su
iscrtavali različiti crtači (Vitorović
je crtao tri priče, Radovanović dve a Rus i
Slipčević po jednu) a „osnovni imenitelj“ albuma je Željko Obrenović, prozaista mlađe generacije, koji je napisao i u
celinu spojio sedam priča, većinom kratkih, stvorivši svojevrsni „omnibus“. Mada su segmenti ove zbirke po
mnogo čemu različiti oni su, ipak, „okupljeni“ oko nekoliko tematskih i značenjskih
težišta što celokupnom delu daje svojevrsnu (otvorenu) zaokruženost i sprečava
ga da se rasprši u potpunu difuznost koja, čak i kad sadrži kvalitetne delove,
ne funkcioniše kao celina (što slabi uverljivost delova). Pisac/scenarista je,
pak, uspeo da uspostavi potrebno jedinstvo priča i to, ponajpre, u onome što se
u teoriji određuje kao - jedinstvo mesta.
Naime, sve se priče dešavaju na našim prostorima i ta je činjenica bitna za
razumevanje događaja odnosno za čitaočevu identifikaciju sa likovima - mislimo
na ovdašnje čitaoce; obzirom da se album, kao elektronska knjiga, pojavio i na
engleskom jeziku svakako će biti zanimljivo pratiti reakcije kritike i čitalaca
kojima nije poznat lokalni milje. Vremenska linija-raspon priča je od početka
XX veka odnosno od I svetskog rata
preko bliske nam prošlosti građanskog rata 1992. godine, tekuće sadašnjosti do
neodređene (mada, čini se, neprijatno nam bliske) budućnosti. U svima njima,
manje ili više izraženo, reflektuju se svetska/globalna dešavanja, bilo ona sasvim
„obična, svakodnevna“ (u liku muzičkih trendova ili lokalnih „sukoba niskog
intenziteta“ u „Smrt je kliše“) bilo
ona opšta/istorijski prelomna - „U ime
oca“ bavi se I svetskim ratom ali
i Aneksionom krizom, kao svojevrsnim
uvodom u svetski rat, dok se u naslovnoj priči,“Karton siti“, pitanje budućeg globalnog sukoba i mira razrešava
(opet) na ovim prostorima i u rukama je ovdašnjeg detektiva - potvrđujući da u „svetskom
selu“ nema nevažnih mesta i lokacija.
Drugo
težište priča i samog albuma je potraga za (psiholozi tvrde) bazičnom ljudskom
emocijom - ljubavlju u svim njenim varijetetima, od roditeljske do
partnersko/bračne. Tako u „Karton sitiju“ detektiv skriva ljubav
prema pevaljki „ne-bih-da-je-imenujem“
(ali sve što je tajna - saznaće se); u priči „Najbolji čovekov prijatelj je - pas“ vernost prema prijatelju nestaje
pred iskušenjem osvajanja (nove) devojke. U ekološko-apokaliptičnoj „Muzej đubreta“ otvoreno se postavlja
pitanje svrhe ljubavi i rađanja dece koja će naslediti upropašćeni svet. Na
tragu iskušavanja drugačijih strana ljubavi je „Otrovnica“ odnosno njen ujed kao način gorke osvete zbog
porodičnog maltretiranja i poigravanja emocijama naivnih devojaka.
Fantazmagorična pripovest
Kao
što su priče raznolike po svojim zapletima tako su različiti njihovi vizuelni
likovi, u rasponu od realističkih crteža svedenih, čistih linija do onih
zasićenih detaljima, od lake stilizacijske karikaturalnosti do koloristički
bogatih slika koje oponašaju foto snimke (istina nedovoljno fokusirane). Ova
likovna raznolikost (potencirana i prigušenom paletom boja) poklapa se sa
tačkom pripovedanja - iz prvog lica jednine - i potencira različita
raspoloženja/atmosfere priča/ispovesti (anti)junaka zatočenih u „smutnim“ vremenima koji pokušavaju da
nađu svoje „mesto pod suncem“, da
opstanu u svetovima/društvima ne preterano im naklonjenim. Otuda u pričama tamni
tonovi i atmosfere, porazi ili sumnjiva primirja odnosno rešenja koja neće biti
trajna. No, takav je usud ovih prostora, takav je bio i takav će biti.
Rečju,
„Karton siti“ je intrigantno delo
kome treba pokloniti pažnju i kao takvo služi na čast autorima i izdavaču,
potvrđuje njihove kvalitete koje će, sva je prilika, realizovati i u novim
projektima.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар