Đorđe Pisarev (1957) spada među retke savremene literate sa ovih prostora koji bez prestanka iskušavaju mogućnosti, vrline i slabosti teksta odnosno granice pripovedačke veštine/umetnosti. Odbijajući da ostane u zabranima proverenog i ustaljenog, on traga za novim temama i novim načinima da one budu predstavljene znatiželjnom čitaocu (starom ili mladom) u obliku priča, romana, drama, poezije. Slobodu u izražavanju koju je zadobio u vremenima intenzivnog delovanja domaćih Borhesovaca i Postmodernista (pre navale estradno-komercijalne „literature“), Pisarev nastavlja da i nadalje koristi (troši) dodajući joj nove elemente/segmente, među kojima je i samosvojna fantastika oslonjena na iskustva kako tzv glavnotokovske tako i žanrovske fantastike (pomenimo da je jednako tako usrdno i temeljno Pisarev iskušavao i nadograđivao  psihološko realističko prozno iskustvo u svojim romanima „Ponoć je u sobi uspomena“, 2005, „A ako umre pre nego što se probudi?“, 2009, „I noć se uvukla u njegovo srce“, 2015). Višeslojnost i višesmislenost ove proze, koja baštini tradiciju i ikonografiju iz različitih korena, nadograđena je relaksirajućim humornim tonom (mada, neretko, gorkim) odnosno unakrsnim referencama na različite oblasti visoke i popularne kulture. Naravno, literatura tako širokog i dubokog zahvata traži čitalačku pažnju i angažovanje veće i dublje od onoga koje sveprisutne traže instantne knjige.

            Roman „Na mesečevom mostu“ baziran je na iskustvima prvog talasa epidemije virusa Kovid 19 koja su transformisana autorovom predstavom o istinski globalnoj epidemiji koja je populaciju zaključala u stanove pod stalnom represijom tzv Privremne vlade i Predsednika države. Bolest je tako postala izgovor za birokratsko-policijsku diktaturu kojom su mase (i inače, po svojoj prirodi, neobrazovane, nedisciplinovane, neodgovorne i bez nužnog poštovanja autoriteta) konačno stavljene pod totalnu kontrolu. No, za razliku od mase konfekcijskih knjiga i filmova o globalnoj epidemiji, „izazvanih“ onim što je doneo Kovid 19, Pisarevljeve ekstrapolacije prevazilaze nivoe državnog terora i teorija zavera jer se šire u predele atrofiranog ali još uvek neugaslog otpora jedinki kako u sfera duhovnosti (koja se očituje u vezanosti za literaturu kao eskapistički izlaz ali i duhovni prozor u nepoznato, u opčinjenost stvaranjem, poezijom, u posvećenost muzici, lepoti svakodnevnih sitnica) tako i u konkretnim subverzivnim akcijama oslobađanja zatočenih u karantinu – jer su oni tamo zatvoreni zbog administrativnih začkoljica mada su u stvari svi bolesni. Paralelne priče smeštene su „obični“ Novi Sad i Grad Virus siti u (permanentno) doba noći punog meseca (pošto je, zbog bolesti, vreme stalo) i prate momka zvanog Stari Mačak (kako se zove i junak vestern stripova genijalnog Andrije Maurovića) u inkarnacijama ljubitelja romana Džejn Ostin koji se dopisuje (golubovima pismonošama) sa svojom dragom Princezom koja je, pak, dopala u Karantin VeleSajma, odnosno momka, zbog potreba vlasti, prognanog iz njegovog stana i oteranog u daleku zabit na kraju grada, koji pokušava da se prilagodi novom okruženju i bizarno-trivijalnoj situaciji. Dok zaljubljeni momak živi u sferama izvan svakodnevice, onaj drugi trpi sve muke ograničenog kretanja, restrikcija i nestašica hrane, vode, struje i drugih potrepština; njihovi su pogledi na stvarnost bezmerno udaljeni ali će ih protok vremena postepeno spajati u lik hrabrog, preduzimljivog a romantičnog junaka-oslobodioca zatočene drage. Tokom tih dana/meseci duhovno i telesno neminovno se spajaju i inspirišu jedno drugo. Konačno sjedinjenje desiće se u Staroj prodavnici retkosti u kojoj junak za potrebnu robu obećava da će platiti – pričom koja traje čak pola sata (a policijski je odobreno izbivanje iz stanova u trajanju od 15 minuta). Na ovaj spoj dve realnosti nadovezaće se pomoć operativaca tajnog društva „Crvena Ambrela“ (koje se bori protiv 5G, belog hleba, Kompanije Spejs Frontir i zaštitu tigrova, kitova i mačaka) a čije su usluge besplatne svim idealistima. Konačna potvrda ovog jedinstva je Mesečev most od hakovanjem spuštenih satelita Ilona M. kojim će Princeza, Stari Mačak i svi Bolesnici iz VeleSajma pobeći beskrajno daleko a vreme, koje je epidemija udružena sa državom zaustavila, opet će početi da teče! Trijumfalno finale pobede pobunjenih jedinki okončava se pismom koje je ostavljeno vlasniku Stare prodavnice retkosti u kome se nalazi – pesma, zbog koje će par suza pasti na kvaku ulaznih vrata a od kojih će ova godinama tiho škripati-pevati. Konačno, i pritajeni tigar iz prvog poglavlja na kraju će postati - skriveni zmaj.
            Optimistički kraj avanture, naravno, valjan je kontrapunkt negativnoj utopiji koja se razvija tokom čitave knjige jer pokazuje nadmoć duhovnosti/umetnosti nad stvarnošću. Jedan vestern heroj sa svojom draganom (čije ime neminovno asocira na lepotu, čisto srce i dobrodušnost) prelazi preko mosta visoke tehnologije koji je zamenio prastaru dugu ali mu je funkcija ista – da odvede dobre ljude u bolji svet. Tako će svevremeni princip zadovoljenja gole egzistencije ipak prepustiti primat nevidljivoj ali zato nadmoćnoj (nad)realnosti duha što knjigu pretvara u čistokrvnu Utopiju kakvih u XXI veku, tom ciničnom dobu posrnuća ljudske civilizacije, nema.
            No, kako je Pisarev isuviše kultivisan autor, njegovi opisi antiutopijskog limba nisu deklamatorsko-namenski crni već, kako i priliči stvarnosti, sadrže slojeve beznađa kao i iskre veselo ciničnih momenata koji olakšavaju muku nevoljnika (ali čine i okolni mrak dubljim). Vrcavost zapažanja i komentara sveznajućeg pripovedača pomešana je sa dijaloškim kalamburima i „ugrađena“ u situacije začinjene citatima i alizijama na rok muziku (sa sve citatima reči poznatih pesama), strip, knjige, filmove sve do marki popularnih proizvoda. Prepoznavanjem pojačana uverljivost i ubedljivost znatiželjog će čitaoca „uvoditi u cipele“ književnih (anti)junaka bojeći pogodbenu igrariju tekst-konzument notom visoke (mada hipotetičke) uverljivosti-mogućnosti. Na sve ovo autor će dodati i malo autocitatnosti, od mačkića Fibislava, heroja njegovih romana za decu (malu i veliku) do kitova (iz jedne od ranijih knjiga „Stanica za lov na kitove“ iz 2019) i nadahnutih crteža Nastasje Pisarev, ilustratorke nekih od prethodnih knjiga; tako će i autor ukazati na svoj dosadašnji opus kao mogućeg saučesnika u novoj knjizi (jer, kako to tvrdi jedna dobrodošla literarna mistifikacija: pisci sve vreme ispisuju jednu knjigu, zar ne?)
            U konačnom sagledavanju, roman „Na mesečevom mostu“ poletna je i zavodljiva fantastička knjiga, apartna spram tekuća žanrovske i glavnotokovske produkcije, koja probirljivom i angažovanom čitaocu nudi intrigantnu i neodoljivu estetsko-intelektualnu avanturu.

 

            („Književna fantastika“ broj 09, jun 2023.)

0 komentara:

Постави коментар

top