Arkadij
(1925-1991) i Boris (1933-2012) Strugacki spadaju među najbolje
autore sovjetske odnosno ruske fantastike XX veka; njihova slava
svojevremeno je preskočila čak i famoznu hladnoratovsku „Gvozdenu zavesu“.
U svom obimnom opusu braća Strugacki su se okušala u nizu žanrovski
prepoznatljivih tema i obrazaca, od naučne fantastike na tragu tradicije
Ivana Jefremova sa opisima budućih društava blagostanja, putovanja svemirom,
osvajanja planeta do sagledavanja različitih modaliteta prvog kontakta sa
vanzemaljcima iz potpuno neočekivanih vizura; kako su godine i knjige odmicale tako
su njihove proze postajale složenije, zahtevnije za razumevanje pa i sve
subverzivnije. Ovo je posebno bilo očigledno u romanima koji su se bavili
antiutopijskim, totalitarno-birokratskim društvima (“Golać na urvini”, 1968,
“Ružni labudovi”, 1968, “Momak iz pakla”, 1975, “Buba u
mravinjaku”, 1980) koja, u ime velikih državnih ambicija, uništavaju
pojedinca. Strugacki su u svoja dela (posebno romane “Ponedeljak
počinje u subotu”, 1965, “Bajka o trojki”, 1968, “Milijardu
godina do kraja sveta”, 1976) uz naučnofantastične elemente uplitali
i tradiciju ruskih bajki, basni, skaski i folklornih mitova, gradeći visoko
stilizovane fantazmagorijske parabole. Uz već pomenute romane među najbolja
dela braće Strugacki spadaju i “Teško je biti bog” (1965), “Ružni
labudovi” (1968), „Hotel ’Kod poginulog alpiniste’“ (1974), “Piknik
kraj puta” (1974. po kojem je Tarkovski snimio remek-delo “Stalker”),
“Talasi smiruju vetar” (1985)... U svake pohvale vrednom poduhvatu
repriziranja ranije objavljenih dela odnosno štampanja do sada neprevedenih
knjiga braće Strugacki, „Čarobna knjiga“ predstavlja domaćim čitaocima
izuzetnu knjigu „Grad beznađa“.
Roman
„Grad beznađa“ originalno je objavljen u dva toma 1988. i 1989. godine i
ima neobično uzbudljivu istoriju nastanka i - opstanka. Braća su na ideju o
ovom romanu 1967. godine ali je realizacija morala da sačeka okončanje knjige
na kojoj su tada radili. Stvaranje novog dela potrajalo je pune tri godine i
bilo okončano 1972.g. I u toku pisanja i po njegovom okončanju braća su znala
da će, s obzirom na sadržaj, biti izuzetno teško objaviti roman. Pojačana
represija države prema mnogim autorima koji su nisu bili na tragu zvanične
politike, rezultirala je odlukom da se roman umnoži u tri primerka od kojih su
dva data na čuvanje pouzdanim i časnim ljudima u dva različita grada. Braća su nadalje
pisala druga dela a „Grad beznađa“ je bio skriven sve dok „perestrojka“
nije počela da menja klimu u državi i koliko-toliko popustila ideološka
ograničenja.
Pozornica
celokupnog dešavanja romana je neznano mesto (postoje ozbiljni argumenti da je
u pitanju čitava planeta) na kome postoji Grad okružen pustinjama i
močvama, na jednoj strani omeđen visokim zidom sa suncem koje se pali i gasi u
određenim intervalima. U Gradu žive ljudi pristigli iz različitih delova
Zemlje i iz različitih vremena-epoha; svi oni su, svako iz svojih
razloga, pristali da učestvuju u Eksperimentu o čijem odvijanju, planu i
cilju postoji bezbroj spekulacija. Šta je suština Eksperimenta znaju Nastavnici
koji se ukazuju svakom od stanovnika i s njim vode ozbiljne ili sasvim
trivijalne razgovore. Glavni protagonista dešavanja je Andrej Voronjin, astronom
iz 1950-ih, koji je pun vere i optimizma u Eksperiment a uz njega je
šaroliko društvo koje čine Izja Kacman, Jevrejin večiti bundžija, smerni
kućepazitelj Van, Selma devojka lakog morala, Fric Gajger,
podoficir nemačke vojske, snažni i trezveni težak Jura, Donald, Oto i
mnogi drugi. Sledeći politiku promene zanimanja Andrej i njegovi drugovi
su najpre đubretari, nakon čega on postaje istražni sudija zadužen za bizarne
predmete pojave i nestanka crvene kuće i stradanja ljudi koji su pali sa zida
iako se ne zna kako su se tamo popeli. Napredujući kroz društveno-upravljačku
strukturu Andrej postaje urednik novina a posle velikog prevrata i
pobune protiv Eksperimenta, koju predvodi Gajger, postaje savetnik u najvišoj vlasti koji će, dok se Grad
razvija i buja, biti poslat u istraživačku ekspediciju sa zadatkom da
kartografiše okruženje, otkrije eventualne opasnosti i pokuša da pronađe mitski
Antigrad.
Nesputana
mašta braće Strugacki kreirala je čudestan svet, naselila ga mnoštvom
ljudi (kao kuriozum navedimo da se ideja o sabiranju ljudi različitih epoha na
jednom mestu „rodila“ i u glavi sjajnog američkog pisaca Filipa Hoze Farmera,
1918-2009, i pretočena je u serijal „Svet-reka“ započet 1971.g, koji
broji pet romana i niz priča), oplemenila sjajnim epizodama (npr. invazija
pavijana na Grad, period suživota i njihovo uništenje tokom
„revolucije“, putovanje kroz prazne gradove) i začinila mnoštvom dijaloga o
vlasti, umetnosti, narodnim masama... Strugacki su znali da će
partijskim dušebrižnicima svakako „zapeti za oko“ dilema da li je Eksperiment
sinonim sa Socijalizam, da li je revolucija protiv okoštale vlasti i
Nastavnika poziv na bunt u realnom vremenu. Kao i sve valjane knjige, i „Grad
beznađa“ može se čitati na više nivoa, od vrcave igrarije sa ozbiljnim
elementima do filozofske rasprave i društvene kritike maskirane u roman. Svako
od ovih tumačenja uslovno je ispravno jer prednost daje tek jednom od niza
značenjskih nivoa. U svojoj celokupnosti „Grad beznađa“ vanredno je
valjano delo sjajnih autora koje svakako ulazi u parteon klasika žanra ali i
svekolike Literature.
(„Dnevnik“,
2023.)
0 komentara:
Постави коментар