Strip ili „priče
u slikama“ ili 9. umetnost ili, po Vilu Ajzneru, „sekvencijalna
umetnost“ svima je, širom zemaljskog šara, znana pojava. Brojne su
generacije tokom XX veka u svetu i na ovim prostorima odrastale i
stasavale uz publikacije sa stripovima. Stripovi su deci
otkrivali nove predele i vremena (stara, sadašnja ili buduća), drugačije narode
i kulture, avanture, ratove, ljubavi i tuge, smeh i suze... Mnogi su naučili da
čitaju zahvaljujući stripovima a zbog želje da bolje shvate šta se na
slikama dešava. U kasnijim školskim godinama stripovi su odvlačili
pažnju s učenja, vodeći svoje male i malo veće čitaoce u izmaštane stvarnosti
bez mnogo veze sa tekućom realnošću. Odrastanje je često podrazumevalo
odbacivanje stripova kao neozbiljne, detinje lektire. Zbog svega toga su
seriozna (čitaj, akademska) promišljanja „priča u slikama“ bila retka
čak i u „belom svetu“ i padaju tek u drugu polovinu XX veka (uz poneke
ranije izuzetne). Teorijsko i kritičarsko bavljenje stripom na ovdašnjim
teritorijama kasnilo je još i više jer je, posle II svetskog rata, strip
prokazan i zabranjem kao štetan proizvod zapadno-kapitalističke kulture koji će
pokvariti socijalističku omladinu. Kada je taj žig koliko-toliko obrisan,
nastupio je period proglašenja stripa za „kič i šund“ koji se može
štampati ali mora dodatno oporezovati i tako povećanom cenom učiniti slabije
dostupnim najširoj publici – deci. Konačno, dodatno ponižavanje stripa
bilo je njegovo objavljivanje bez naznaka autora (crtača, scenariste). Ipak,
tekstovi o stripovima koji bi se mogli,
koristeći literarnu terminologiju, okarakterisati kao „sekundarna
literature“, dakle prikazi i kritike određenih dela odnosno istorijski
osvrti, počeli su se sporadično pojavjivati što u dnevnoj i nedeljnoj štampi
što u časopisima za „kulturu, umetnost i društvena pitanja“. Tako su
ovdašnji stripoljubci mogli da saznaju više o 9. umetnosti,
njenoj istoriji, važnim autorima, kriterijumima za procenu valjanosti pojednih
dela; ovi su tekstovi bili prevodi stranih članaka ali je bilo i onih koji su
poticali iz pera domaćih stvaralaca. Konačno su se počele objavljivati i
teorijske knjige o stripu koje su ispisali i strani i domaći autori. No,
sva je domaća produkcija tekstova utemeljena na angažovanju pojedinaca u
časopisima odnosno izdavačkim kućama čiji su urednici bili otvoreni za
novotarije koje još nisu dobile akademsku potvrdu. Otuda nedostatak
sistematičnog i kontinuiranog praćenja i proučavanja strane i domaće istorije stripa
i njegovog savremenog trenutka. S druge strane, paradoksalno je ali neumoljivo logično
da rasutost tekstova o stripu po mnogim publikacijama rezultira
nemogućnošću njihovog šireg praćenja i korišćenja-proučavanja (što poslednjih
godina koliko-toliko ispravlja nekolicina domaćih internet strip
sajtova).
Zbog
svega rečenog, svako sabiranje i klasifikovanje domaćih radova o stripu je
vredno pažnje a zbornik koji je priredio Marko Stojanović pod naslovom „Jug
i strip u teoriji“ (izdanje Udruženja ljubitelja
stripa i pisanje reči „Nikola Mitrović Kokan“, 2021) u rangu je fantastičnog
otkrovenja. Naime, ovaj strip promoter, autor i teoretičar otkriva znatiželjnim
čitaocima da na prostorima juga Srbije, od Surdulice preko Leskovca
i Niša do Pirota, Babušnice i Dimitrovgrada, poslednjih
decenija u nizu časopisa, od „Arsenala“, „Strip Pressinga“, „Tink Tanka“,
„Gradine“, „Trash-a“ do „Naše reči“ i još nekoliko izdanja, o stripu
piše više od dvadeset autora! Neki kao su Branislav Miltojević, Nikola
Milićević, Srđan Marković i Dragan Stošić o stripu pišu
decenijama. Rame uz rame sa njima su nešto mlađi Velibor Petković, Saša
Stojanović, Ivan Spirić, Predrag Stanković, Dragan Đorđević, Dejan Ognjanović,
Dalibor Đorđević, Goran Stevanović, Dejan Stojiljković, Marko Stojanović,
Zlatibor Stanković, Marjan Milanov, Nenad Pejčić, Stefan A. Marković,
Aleksandar Teokarević a pristižu i mlade snage - Uroš Dimitrijević, Luka
Vidosavljević, Stefan D. Marković i Luka Stojanović. Svako od njih u
ovom je zborniku zastupljen sa po par tekstova kroz koje demonstrira kako svoja
interesovanja tako i ambicije odnosno analitičke veštine. Mada se bave
različitim tema, od istorije stripa, svetske i domaće, pojedinih autora i dela, svi autori
pokazuju zavidnu upućenost u predmete svog rada kao i u opštu odnosno popularnu
kulturu što je svakako temelj za valjane tekstove. Dodatak ovim kvalitetima je
i velika doza duhovitosti koja čini da čitalac uživa kako u analizama tako i
vrcavim dosetkama koje anuliraju pretpostavljenju akademsku uštogljenost a u
duhu je stripa kao umetničke forme.
Rečju,
zbornik „Jug i strip u teoriji“ je veoma zanimljiva knjiga kojoj će se
rado obraćati ali i vraćati pravi ljubitelji „priča u slikama“.
(„Dnevnik“,
2023.)
0 komentara:
Постави коментар