Braća Strugacki, Arkadij (1925-1991) i Boris Natanovič (1933-2012), spadaju u najznačajnije autore fantastičke literature XX veka u Sovjetskom Savezu odnosno u nekadašnjem Istočnom bloku, mada je njihovo delo probilo tzv „Gvozdenu zavesu“ i bilo prevođeno i na Zapadu gde je privuklo veliku pažnju i uvažavanje (istina, manje nego što ga je u to vreme imao Stanislav Lem) uprkos ideoloških razlika ali i drugačijeg tretmana žanra (u Sovjetskom savezu je žanrovska fantastika bila cenjena kao literarna tema dok je SAD i ostatku Zapadnog sveta prvenstveno tretirana kao petparačka „palp“ paraliteratura).
Strugacki
su po sopstvenom priznanju počeli da pišu iz sasvim opskurnog razloga - zbog
opklade u flašu pića. Prve romane („pripovesti“ kao su ih oni nazivali) ispisali
su po obrascima herojskog osvajanja svemira, pod uticajem tada popularnog Ivana
Jefremova. Ipak, vrlo brzo Strugacki su „pronašli“ svoj glas i stil
kojim su ispisali niz zapaženih romana odnosno kratkih priča u kojima su se
bavili motivima prvog kontakta („Lutalice i putnici“, „Druga invazija
Marsovaca“, „Hotel 'Kod poginulog alpiniste'“, „Piknik kraj puta“, „Talasi
smiruju vetar“) odnosno upoznavanja različitih inteligentnih vrsta („Teško
je biti bog“, „Nastanjeno ostrvo“, „Mališan“) te birokratskog
totalitarizma/antiutopija („Golać na urvini“, „Ružni labudovi“, „Momak iz
pakla“, „Buba u mravinjaku“). Specifična mešavina elemenata naučnofantastičnog
žanra i motiva iz tradicije ruskih bajki, basni i folklornih mitova
iznedrila je romane „Ponedeljak počinje u subotu“ (1965), „Bajka o
trojki“ (1968) i „Milijardu godina do kraja sveta“ (1976).
Boris
Strugacki je, nakon smrti brata Arkadija, nastavio
spisateljsku karijeru; njegove samostalne knjige na tragu se zajedničkih
interesovanja i ideja uz primetno veću sklonost prema tamnim valerima i
ironiji. Dela braće Strugacki (pre svega romani - čak jedanaest - ređe
priče) objavljivana su u SFR Jugoslaviji tako da su čitaoci bili
prilično upoznati sa njihovim opusom; ipak, posle šestotomnog komleta (sa 7 romana)
„Narodne knjige“ iz 1988.g, osim dva izdanja romana „Piknik kraj
puta“ (koji je bio literarni predložak za film „Stalker“ velikog
maga pokretnih slika Andreja Tarkovskog), nije bilo novih prevoda ovog
dvojca. Otuda je pojava romana „Ponedeljak počinje u subotu“ izuzetno
iznenađenje koje je znatiželjnim čitaocima priredila „Čarobna knjiga“ u
okviru biblioteke „Beskrajni svet fantastike“ (urednika Darka
Tuševljakovića). Pažnju odmah privlači sam naslov romana u kome je reč
„subota“, za razliku od ostatka naslova, štampana ćirilicom. Ova
izmeštenost/anomalija nagoveštava čudesna dešavanja koja slede već u podnaslovu romana „Bajka za mlađe naučne
radnike“ za kojom slede poglavlja „priče“ - „Ujdurma zbog divana“,
„Ujdurma zbog ujdurme“ i „Svekolika ujdurma“. Zaplet počinje kada mladi programer
Privalov poveze dvojicu putnika do sela Soloveca (u kome je Privalov
trebalo da se sretne sa svojim prijateljima). Putnici ga nagovaraju da ostane
kod njih i zaposli se, kao nužno potrebni kadar, u Naučnoistraživačkom
institutu čarobljaštva, vračanja i okultizma (skraćeno NIČAVO). Privalov
će, posle bizarnog noćenja u kući sa kokošijim nogama te jutarnjeg druženja sa
prastarom štukom iz bunara, prihvatiti zaposlenje i tako ući u kolektiv
bizarnih naučnika i njihovih praktikanata i pomoćnika (među njima je i
rehabilitovani vukodlak kao i manje ili više uspešno napravljeni dvojnici i
džinovi) odnosno svemoćnih ali nesposobnih birokrata. U Institutu se
obavljaju raznovrsni eksperimenti koji trebaju da dokažu opskurne hipoteze i
čiju su rezultati krajnje diskutabilni. Privalovo učešće u događajima je
ili bitno ili potpuno marginalno a takve su i pouke koje iz njih on (kao i
ostalo osoblje) izvlači; no, zar se bilo šta drugačije i može očekivati od Odeljenja
linijske sreće, Odeljenja predskazanja i proročanstava, Administrativno-domaćinskog
odeljenja, diplomaca crne magije, magova, ljudi sa velikim početnim slovom
(njihov moto je „ponedeljak počinje u subotu“)... Naučni eksperimenti i
metodi podrazumevaju upotrebu vradžbina kao i lasera, putovanja kroz stvarnosti
stvorene literarnim delima...
Roman
je urnebensa i difuzna mešavina fantastičkih motiva iz folklorne mitologije,
romantičarskih motiva (npr iz dela Puškina i Pjotra Jeršova), naučnofantastičke
ikonografije uz vedri humorni ali i ironijski odmak. Ton je naizmenično
ozbiljan i vrcav, lakoća prelaska iz jednog u drugi registar majstorski je
neosetna; takva, razbarušena spisateljska igrarija neodoljivo je razgaljujuća i
oduševljava čitaoce. Ispisujući ovu knjigu istinski unikatne i samosvojne
(nazovimo je tako) „sintetičke fantastike“ (u kojoj u celinu „srastaju“
svakovrsni načini građenja i doživljavanja fantastike), autori se „služe“ vrhunskim
dometima velikana kakvi su Gogolj (i njegove strašne i fantastične priče),
Bulgakov (ne samo iz romana „Majstor i Margarita“ već i sjajnog „Psećeg
srca“), uz podsećanje na apartnog Konstantina Vaginova te neprevaziđene
kozere Iljfa i Petrova; sve njih Strugacki izdižu, shodno
promenjenom vremenu i stečenim iskustvima, na novi značenjski nivo u kontekstu
naučnofantastičnih žanrovskih dometa.
Rečju,
„Ponedeljak počinje u subotu“ nesporno je remek-delo fantastičke
književnosti koje spaja tradiciju i savremena literarna iskustva u vrcavu, neponovljivu
celinu.
(„Književna
fantastika“ br. 7, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар