Konan Simerijanac ili Varvarin ili Osvajač ili Uništitelj spada među retke junake palp literature stvarane u prvim decenijama XX veka koji žive i u XXI veku. Rođen u mašti Hoberta E Hauarda (1906-1936) pojavio se na stranici časopisa „Uvrnute priče“ davne 1932. godine. Od 21 priče o Konanu koje je Hauard za života završio objavljeno je 18; za piscem je ostalo nekoliko započetih priča te mnoštvo sinopsisa i beležaka. Konan je brzo postao popularan među ljubiteljima petparačke literature ali je isto tako brzo, po prestanku pojave novih priča, pao u zaborav. Iako su posle II svetskog rata priče o Konanu više puta sakupljene i reprintovane a nedovršene dopisane tako da je stekao status kultnog heroja tek ga je pojava filma „Konan Varvarin“ 1982. godine izbacila na veliku pozornicu popularne kulture. Od tada do danas pišu se priče i romani o Konanu i crtaju stripovi (započeti 1970.g. u Marvelovoj produkciji). U svetovima „priča u slikama“ Konan živi u nekoliko „smerova“: onom koji se bavi njegovim avanturama iz doba pre Hauardovih priča, avanturama koje su paralelne sa Hauardovim pričama i dešavanjima posle Hauardovih priča. Strip scenaristi tek se marginalno drže Konanovog životopisa koji je Hauard skicirao i razvijaju svoje ideje u tekućim serijalima mesečnih strip svezaka odnosno albuma. Zahvaljujući „Čarobnoj knjizi“ domaći ljubitelji ovog heroja „mača i magije“ u prilici su da iščitaju dobar deo te produkcije sa samo par godina zakašnjenja. Tako nedavno objavljeni album „Kralj Konan“ (u nadahnutom prevodu Gorana Skrobonje) sabira priču koja je, najpre, 2021. godine objavljena u 6 mesečnih svezaka.
Avantura
počinje brodolomom koji preživljava samo Konan. Nošen talasima punim
crva on dopliva do ostrva prekrivenog leševima mornara i ratnika koji su
okončali svoje plovidbe među šiljatim stenama i grebenima. Varvarinu se čini da
je jedino živo biće na ostrvu ali ubrzo otkriva da se prevario jer na njega
nasrće čarobnjak Tot-Amon, čije je planove Konan, u prošlosti,
više puta osujetio. Dok pada noć borba na život i smrt u punom je jeku ali će
biti prekinuta dolaskom mnoštva mrtvih mornara koji beslovesno nasrću na žive.
Duelisti nevoljno ali neminovno moraju da sklope savez kako bi se spasili sigurne
smrti koja preti obojici. Da bi zamešateljstvo bilo veće ubrzo se otkriva da je
na ostrvu i princeza Matoaka koja ispašta grehe (svoje vere u ljubav
stranca koji je, međutim, više voleo zlato nego nju) i čeka ratnika koji će je
osloboditi očeve kletve. No, kako to obično biva, ljupki princezin lik tek je
maska za pogubnu klopku.
Prizori
borbi izmešani su sa „flešbekovima“ o epizodama iz prošlosti Konana, Tot-Amona
i princeze zbog kojih su, svako na svoj način, stigli do ostrva. Naravno,
čitaocu je najzanimljivija povest o Konanu koji je, kao već sredovečni kralj
Akvilonije, zaslužan za prosperitet zemlje i pobedu nad svim neprijateljima.
On, međutim, neprestano traži nove izazove i avanture, ne obazirući se na
primedbe svog sina Kona koga, pak, smatra slabićem. Zbog toga otac,
rukovodeći se svojim iskustvom, odlučuje da protera sina u svet smatrajući da
će samo tako, u sukobu sa opasnostima i neizvesnostima, izrasti u zrelog čoveka.
Ipak, mladić nije ni slab ni naivan pa -proteruje svog oca! Tako započinje novi
krug Konanovih avantura na čijem početku je brodolom a dalji nastavci
svakako slede jer nasmejani varvarin odlazi sa ostrva u priručnom čamcu ogrnut
kožom ajkule!
Konanova
avantura začinjena je svime što žanr herojske fantastike, odnosno mača
i magije, nudi: čudesna mesta i bića, magiju, jake ličnosti (Konan
je koliko divalj toliko posvećen svom sinu, Tot-Amon je bespogovorno
pokoran zmijskom bogu, u ime koga ubija bez griže savesti, princeza je najpre
lakoverna a potom, poučena gorkim iskustvom, nemilosrdno ambiciozna) i jake
emocije (ljubav, mržnja, pohlepa...) te mnoštvo uzbuđenja, akcija, borbi i
preokreta. Scenarista Džejson Aron (1973) vešto prepliće znane događaje
(pozivajući se na Hauardove priče i pojedine strip epizode) sa
novim dešavanjima stvarajući tako pseudoistoriju sveta Hiborejanskog doba
koje traje od pada Atlantide do uzdizanja velikih ljudskih civilizacija Starog
veka odnosno Konanovu biografiju u zrelim godinama. Mračna i nasilna
sadašnjost koja je suprotstavljena sećanjima dozvolila je crtaču Mahmudu
Azraru (1976) da se razmaše svojim perima i četkicama, da detaljno iscrtava
pejzaže i enterijere odnosno pokrete tela u borbi i izraze lica. Njegove table
su dinamične, slike se prostiru preko čitave stranice sa nizom manjih crteža
unesenih u velike prizore. Kolor je efektan, posebno kada prati „flešbekove“
koji su, uprkos svemu, topliji od brutalne sadašnjosti. Valja primetiti da je Azrar
u nekoliko prizora sa princezom okruženom crvenim gorilama i belim tigrom odao
počast velikom Frazeti koji je svojim ilustracijama uspostavio još uvek
važeće standarde u likovnom identitetu epske fantastike.
Rečju,
„Kralj Konan“ nova je, sjajna kockica u mozaiku životopisa velikog
heroja koga su volele i još uvek vole generacije mladih (i onih malo starijih)
ljubitelja fantastike.
(„Dnevnik“,
2023.)
0 komentara:
Постави коментар