Nastavljajući da u reprezentativnoj biblioteci „Stari kontinent“ sabira (kako se to kolokvijalno kaže) „moderne klasike“ i tekuće strip serijale nastale u Evropi, „Čarobna knjiga“ upravo je, nedugo posle prvog, štampala i drugi tom serijala „Aristofanija“ potekao iz scenarističke radionice Gzavijea Dorizona (1972) a u crteže pretočen perom Žoela Parnote (1973), dvojca priznatih autora koji su u dosadašnjem opusu, zajednički ili sa drugim umetnicima, ostvarili nekoliko zapaženih dela. Mada objavljivanje stripova autora koji ovdašnjim čitaocima nisu znani kao etablirani klasici nosi povećani rizik, „Čarobna knjiga“ je načinila iskorak i predstavila deo tekuće produkcije najdinamičnije evropske – francusko-belgijske strip scene, darujući znatiželjnicima lepršavu avanturu za mlade i malo starije ljubitelje „priča u slikama“. Dve epizode u ovom tomu (tvrdo ukoričenom i u punom koloru) su „Izvor Aurore“ (originalno publikovan 2020.g) i „Crvena planina“ (originalno iz 2022.g), i njima se zaokružuje ova grandiozna priča (na preko 250 strana, podeljena u četiri epizode) sa nizom elementima iz arsenala epske fantastike, kombinovanih sa prepoznatljivom linijom odvajanja od detinjstva i ranog odrastanja (u tradiciji „bildungsromana“) odnosno sa intrigantnim pseudoistorijskim zaleđem.
Zaplet
je nominalno započeo u Marseju 1900. godine ubistvom anonimnog metalskog
radnika Klemana iza koga su ostali udovica i troje dece. Njih posećuje
grofica Aristofanija i savetuje da se presele na drugo mesto i nikome ne
govore o Klemanu. Devet godina kasnije mala porodica živi na ivici
gladi: majka i najstariji sin, buntovni Bazil rade u fabrikama, knjiški
moljac Viktor i njegova sestra sanjalica Kalikst uče školu. U
sukobu sa fabričkim batinašima Bazil pogađa ciglom jednog huligana (taj
će kasnije „podleći povredama“) a njegova majka preuzima krivicu i odlazi u
zatvor. Bespomoćnu decu od zlehude sudbine spasava Aristofanija i odvodi
ih u skriveni dvorac gde mališani saznaju istinu o prastarom plemenitom Azurnom
kraljevstvu, o svom ocu koji je bio na pragu da otkrije način da se
kraljvstvo spasi od smrtonosne pretnje Prognanog kralja i njegovih
pomagača. Grofica se nada da je neko od dece nasledilo očev talenat i pokušava
da ih pouči tajnim znanjima. U međuvremenu i Prognani kralj kuje planove
da zarobi majku i decu i otkrije njihove moći. I zaista, devojčica je izuzetan prirodni
talenat, Viktor je unekoliko neobičniji dok zaljubljeni i gnevni Bazil
potpada pod uticaj Progonjenog kralja Gedeona, tokom Pariske komune 1871.g.
znanog kao Kralj Pariza, koji želi da siromašne oslobodi terora u novom
ustanku, iako je zbog učešća u prvoj komuni bio prognan iz Azurnog
kraljevstva koje odbija da se direktno meša u ljudsku istoriju. Sećanje na
prošlost otkriva vezu Gedeona i Aristofanije i pogibiju njihovog
sina u ustanku. Aristofanijino žrtvovanje spojiće majku sa decom a deca
će svojom angažovanjem sprečiti krvoproliće i doneti pobedu miroljubivih namera
odnosno vrline opraštanja. Ipak, hepi-eng je „sumnjiv“ i čitalac sam mora da
razmeri argumente za i protiv pasivnog odnosa prema životnim izazovima.
Dorizon
ikonografiju epske fantastike (sudbinske borbe Dobra i Zla,
sukobe moćnih bića oba tabora, magiju i vradžbine...) zdušno kombinuje sa
ikonografijom stripa (deca su slika i prilika većnog trojstva
avanturističkih stripova: snaga-um-lepota) uz poneko odstupanje od
modela (recimo, grofica nije bajna devojka već ne naročito umiljata starica,
deca lete prema svojim odredištima ali i lebde u šupljem buretu...). Ono što u
drugoj polovini serijala privlači pažnju je subverzivno stavljanje pod znak
pitanja ispravnosti postupaka „snaga Dobra“ i cene koju, zbog striktne
pasivnosti, plaćaju nedužni i nemoćni. Izbegavanje crno-bele podele uloga kao
odstupanje od žanrovskih obrazaca izmamiće osmeh iskusnijih stripoljubaca
jer čitalačkom zadovoljstvu dodaje još jednu ravan. U relativizovanje modela
treba ubrojiti i stradanje boraca za dobro koje nije izuzetak već je primereno
situacijama (nekada su „dobri momci“ stradali retko i samo u teškim i
dramatičnim situacijama). Dorizon, s druge strane, ne beži ni od
mistifikacije istorijskih događaja odnosno spoznaja dubokih istina koje pokreću
društvena kretanja.
Žoel
Parnot se sa svoje strane svojski potrudio da dočara vedru, pastoralnu
atmosferu čiste i slobodne Prirode kojoj je suprotstavio bedu
sirotinjskih gradskih kvartova i pakleno crvenilo fabrike koja radnicima uzima
zdravlje, živote i - radost. Montaža tabli adekvatna je opštem toku dešavanja
uz česte izlete u velike slike-crteže portreta junaka ili pejzaža. Sveukupno,
reč je o zanimljivom serijalu koji donosi brojne avanture začinjene magijom i
dečijim smehom ali i krucijalnim dilemama predaje životnim nedaćama ili
odbijanja pokornosti prema (od drugih zadatoj) stvarnosti.
(„Dnevnik“,
2023.)
0 komentara:
Постави коментар