Izdavačka kuća „Strahor“, ponajpre prepoznatljiva po objavljivanju reprezentativnih dela domaće epske fantastike, nastavlja sa realizacijom ambicioznog projekta objavljivanja knjiga koje će sabrati najbolje priče o Konanu, „najvećem junaku Hiborijanske ere“ i jednom od najpopularnijih heroja palp literature XX veka koji je nastavio da živi i u Novom Milenijuma. Nakon romana „U času zmaja“ i zbirki „Kraljica Crne Obale“ i „Feniks na maču“, upravo se pojavila i četvrta knjiga u seriji koja sadrži dve novele („Crni neznanac“ štampana posmrtno 1953, „Crveni klinovi“ objavljena 1936) i jednu pripovetku („Nitkovi u kući“, 1934) a sve u nadahnutom prevodu Gorana Skrobonje uz ilustracije Zorana Jovičića.
Konan Simerijanac
ili Varvarin je junak „zlatnog doba palpa“ koje je u SAD
trajalo između dva svetska rata (ima mišljenja da ovaj period traje od početka XX
veka do 1950-tih) i tokom koga je štampano mnoštvo jeftinih roto-edicije avanturističkih,
vestern, kriminalističkih, fantastičkih, pseudo-istorijskih, ratnih priča
pisanih isključivo radi zabave mladih čitalaca. Uz „zlatno doba palpa“ u
svetu popularne kulture trajalo je i „zlatno doba stripa“ odnosno „zlatno
doba dramskih radio serijala“; mnogi heroji „šetali“ su kroz sve medije, od
pisanih i crtanih do audio i, konačno do, najmlađih u ovoj grupi „pokretnih
slika“ odnosno filma (izuzetno su bili popularni serijali kratkih
filmova, trajanja do 20 minuta, od kojih je svaki novi film-nastavak imao bioskopsku
premijeru vikendom). Iz mnoštva palp junaka retki su ostali upamćeni; jedan
od najpoznatijih, uz Tarzana, svakako je Konan koga je osmislio Robert
E. Hauard (1906-1936), pisac raznovrsnih palp priča (njegov
najpopularniji junak do Konana bio je Kralj Kul od Atlantide). Od
1932.g. do 1936.g. (kada je Hauard izvršio samoubistvo) objavljeno je 17
priča i jedan roman
o Konanu; u piščevoj zaostavštini ostale su četiri završene
priče i mnoštvo skica i beležaka. Uprkos popularnosti, Hauard i Konan
su zaboravljeni sve do 1950-tih kada su priče sabrane u knjige - one već
objavljene a potom i priče iz zaostavštine i konačno one koje su, na osnovu
skica, dovršili (neki bi rekli upropastili) Sprejg la Kemp i Lin
Karter (kasnije će još 10-tak pisaca dopisivati Konana). Simerijanac
je postao kultni heroj epske fantastike, podžanra „mača i magije“ („sword
and sorcery“), njegovu slavu je proširio Marvelov strip serijal
započet 1970.g. da bi svetsku popularnost definitivno stekao 1982.g. filmom „Konan
Varvarin“ Džona Milijusa na šta su se nadovezali ostali mediji (crtana TV
serija, kompjuterske igrice...)
Konan
je žitelj „Hiborijanskog doba“ koje je nastupilo posle potonuća Atlantide
i trajalo do uzdizanja ljudskoj istoriji poznatih kraljevstava. Konan je
bele puti, divovskog rasta i snage, plavih očiju koje sevaju ispod crne kose; u
civilizaciju je došao iz divlje Simerije i, sa mačem u ruci luta,
pljačka, ubija, veseli se, poštujući boga Kroma i svoj osećaj za
pravedno. Hauard je u beleškama skicirao Konanov životopis ali su
priče pisane i objavljivane bez poštovanja hronologije (prva objavljena priča „Feniks
na maču“ iz 1932. prati Konana u njegovom zrelom, kraljevskom dobu).
Priče o Konanovim avanturama opisuju ga kao lopova, gusara, ljutog
ratnika, lutalicu... U svakoj prilici on je spreman da se bori sa prepredenim
ljudskim neprijateljima, sa čarobnjacima (kao u „Nitkovima u kući“ i „Crvenim
klinovima“) i drugim mračnim silama, zverima, čudovištima ili bićima čudnog
porekla (čak i izgubljenom karikom između majmuna i čoveka u „Nitkovi...“).
Sve avanture dešavaju se na egzotičnim mestima; u ovom tomu u džunglama i obali
okeana („Crni neznanac“), prastarim, tajanstvenim gradovima sa katakombama
(„Crveni klinovi“) ili zloslutnim kućama („Nitkovi...“). Kao
kontrapunkt Konanovom divljaštvu najčešće stoji nežna, oskudno odevena, nezaštićena
žena mada se u „Crvenim klinovima“ varvarin bori rame uz rame sa snažnom
i vatrenom Valerijom iz Crvenog gusarskog bratstva. Simerijanac
je očito osmišljen po Rusoovoj zavodljivoj zabludi o „plemenitom
divljaku“, iskrenom i pravdoljubivom, koji je sušta suprotnost civilizaciji
koja kvari prirodne instinkte i vrednosti čoveka i stvara od njega zlo biće
koje uništava sve oko sebe. Zato su u pričama o Konanu „obavezne“
tvrdnje o fizičkoj i instinktivnoj inferiornosti civilizovanih ljudi u odnosu
na telesno i moralno-etički superiorne divljake i varvare. Novele iz ove knjige pokazuju da su priče ponekad
bile preuske za Hauardov široki zamah sposoban da stvori i dramski razvija
više tematskih linija; ipak, priče su bile primarna palp forma sa mnogo egzotične
eskapističke avanture, mistike i magije, bitaka i potera, živopisnih likova i
kreatura, kitnjastih opisa začinjenih blagom erotikom što je, sveukupno,
radovalo tadašnje a i današnje znatiželjnike.
(„Dnevnik“,
2022.)
0 komentara:
Постави коментар