Jedno od „prokletstava“ koje prati naučnu fantastiku u svim oblicima (pisanom, vizuelnom, crtanom) je opšti stav da ovaj žanr predviđa budućnost, odnosno opisuje kakva će ona biti. Mada su bezrojni pisci i teoretičari odbijali ovu tezu – u najboljem slučaju tvrdeći da „naučna fantastika ne predviđa budućnost već upozorava na moguća događanja“ – teza opstaje i malo-malo pa postane aktuelna. Istini za volju, teško je odoleti iskušenju upoređivanja stvarnosti i fikcije posebno u slučaju godišnjica kakva se navršava ove godine kada beležimo 70 godina od objavljivanja romana „Reklamokratija“ napisanog „u četiri ruke“ Pola Frederika (1919-2013) i Sirila Kornbluta (1923-1958). Iskušenju je utoliko teže odoleti jer je reč o romanu koji se bavi košmarnom konzumerističkom budućnošću Amerike koja poprilično liči na savremeni trenutak u SAD ali i ostatku sveta.
Elem,
priča prati Mičela Kortnija, reklamoautora prve A klase u kompaniji Faulera
Šokena koji napreduje u službi i dobija zadatak da vodi projekat osvajanja Venere.
Mič je ambiciozni pripadnik povlašćene manjine koja manipuliše masama
potrošača, kreira njihove potrebe sa namerom da ih doživotno veže za određene
proizvode (makar to značilo i stvaranje fizičke potrebe za proizvodima „obogaćenim“
određenim sastojcima koji izazivaju zavisnost). Najveća umetnost reklamoautora
jeste da ubedi čoveka u nešto, a da on nije svestan da je ubeđen! Naravno, Šokenova
kompanija ima smrtnog konkurenta u kompaniji Tornton; obe se takmiče za
primat na svim tržištima, podmićuju političare (predsednik SAD je
komična figura bez ikakve vlasti), angažuju vojske
privatnih detektiva, špijuniraju jedna drugu a ni ubistva nisu
nemoguća... U okviru svoje kompanije Mič ima probleme sa potčinjenima
koji su ili zabušanti ili mu rade o glavi odnosno o položaju. Da brige budu još
veće Mič ima problema sa svojom privremenom suprugom Keti koja odbija
da njihov brak postane trajan jer želi da razvija svoju karijeru hirurga. Ispod
krema američkog društva su mase potrošača koje žive u faktičkom dužničkom
ropstvu i zavisnosti od poslodavaca ili su toliko siromašne da spavaju (uz
administrativnu dozvolu) na stepeništima stambenih i poslovnih zgrada. Među tim
masama postoje i deluju „konzervacionisti“ pokret ljudi nezadovoljnih
rasipanjem i socijalnim razlikama koji iz ilegale izlazi kad sprovodi neke od
svojih akcija (kakva je uništavanja mašina).
Posle 70 godina od pojave romana (u nastavcima u naučnofantastičnom magazinu „Galaksi“; u to vreme knjige su se štampale nakon serijalizovanja u periodici) savremeni čitalac može samo da se strese od jeze prepoznavanja; mnogo toga je „pogođeno“, od prenaseljenosti, zagađenosti (na korak smo od nošenje tampona protiv čađi iz romana prilikom izlaska na ulice), velikih socijalnih razlika, skupe prirodne hrane i jeftine sintetičke (u romanu je veštačko meso uzgajani komad srčanog tkiva koje stalno raste i koga zovu Pilence; od njega se odsecaju kotleti i prodaju gladnim masama) do nemerljive moći internacionalnih kompanija, manipulativnog marketinga i upotreba sumnjivih materaja u cilju „poboljšanja kvaliteta proizvoda“. Kolonija na Mesecu istina ne postoji a o Veneri kao destinaciji niko i ne razmišlja ali je to tek puki detalj u bolnoj slici sadašnjosti spram njene prilike iz romaneskne budućnosti. Čak je i Mičova avantura prolaska kroz najniže slojeve društva veoma nalik na današnje TV emisije o stanovnicima bogatog sveta koji se zagube u gudurama egzotičnih destinacija i prinuđeni su da spasavaju goli život.
„Reklamokratija“
(originalni naslov bi bio „Svemirski trgovci“) je pisana pitko i efektno
sa čestim humornim detaljima koji samo potcrtavaju satiričke i groteskene
namere autora (tako je jedini astronaut koji je bio na Veneri kepec koji
je i na planeti samo sedeo u majušnoj kabini). Svojevremeno je nekolicina svetskih
kritičara proglašavala roman za „najbolji naučnofantastični roman“ što
je, iz današnje perspektive, preterano ali se valjanost ovog dela svakako mora
uvažavati. Pol je 1984. napisao nastavak, pod naslovom „Rat trgovaca“,
koji na žalost ne uspeva da dosegne kvalitete „Reklamokratije“. Na ovim
prostorima „Reklamokratija“ je objavljena već 1967. u znamenitom crnom „Kentauru“,
drugo izdanje u istoj biblioteci pojavilo se 1978.g. da bi kuća „Utopija“
štampala roman 2013.g. U svakom slučaju, reč je o delu koje je deo klasične istorije
žanra a koje i danas uznemirava i podstiče na razmišljanje o svetu (najboljem
od svih mogućih?) u kome živimo.
(„Dnevnik“,
2022.)
0 komentara:
Постави коментар