U izdanju „Čarobne knjige“ upravo se
pojavio vanredno zanimljiv naučnofantastički album iz najnovije
frankofonske strip produkcije (originalno objavljen 2020. g.). Reč je stripu
– preciznije o obimnoj (270 strana) grafičkoj noveli - „Karbon i Silicijum“
mladog autora Matjea Bablea (1987). Delo je nesporno iz domena naučne
fantastike ali nije instantno-konfekcijski jednoobrazno već ambiciozno
kombinuje iskustva više podžanrova i „funkcioniše“ na različitim nivoima
značenja koji su čitljivi zavisno od ambicija i verziranosti znatiželjnih
čitalaca. Nominalno, priča smeštena u budućnost započinje stvaranjem i
stavljanjem u probnu funkciju para androida – Karbona sa ženskim i Silicijuma
sa muškim telom. Njihova svest i intelektualne sposobnosti razvijaju se zahvaljujući
neprestanoj priključenosti na internet mrežu. Osnovni zadatak zbog koga su
androidi stvoreni jeste da čuvaju ostarele ljude za koje njihovi potomci nemaju
vremena niti imaju volje da na starce „troše“ svoje živote jureći za
ispunjenjem sopstvenih hedonističkih prohteva; starci se, pak, grčevito drže
svojih preostalih dana zahtevajući negu i pažnju. U takvoj situaciji kvazi-humanosti
masovna proizvodnja androida-dadilja za stare je izuzetno profitabilna pa se
kompanije međusobno takmiče za osvajanje tršišta. Ipak, odgajanje androida je
ozbiljan i dugotrajan proces (što iritira biznismene). Dok traje odrastanje
androida dešava se i porođaj doktorke Noriko koja je vođa čitavog
projekta. I kao što u životu svakog ljudskog bića dođe trenutak kada mora da lično
upozna spoljni svet tako to vreme dolazi i za androide. A oni, kao i svi
tinejdžeri kojima mudri saveti i preporuke odraslih samo „prolaze kroz uši“,
odlučuju da usred ekskurzije – pobegnu. No, Karbon će biti uhvaćena a Silicijum
će se izgubiti u ljudskoj masi i nestati sa interneta...
U
nastavku se pripovedne linije dele i pretežno prate opstanak Karbon koja
mora da se, kada joj istekne 15 godina životnog veka, pomognuta od Noriko,
preko interneta seli u druga veštačka tela i tako, tokom bezmalo tri veka
(tačnije 271 godine), upoznaje mene ljudske planetarne civilizacije u neumitnom
raspadanju ekološke ravnoteže, uništavanju društvenih institucija, gubljenju
ljudske fizičke interakcije uzrokovanom stalnom priključenošću na virtuelne
svetove, u gacanju ljudi otpadnika i nevoljnika kroz sveprisutni otpad sve do
propasti kapitalizma i kompanija koje su ga gradile i koristile (neke neće nestatiti
već će regresirati i postati sekte) i haotičnog stanja u kome se preostali
androidi i roboti okupljaju radi kolektivnog odlaska u virtuelnu realnost.
Tokom kratkih poglavlja smeštenih na različitim kotama Zemlje, Karbon će
ponovo sresti Silicijuma koji je odabrao sasvim drugi princip življenja
u kome je stalno prisutan u fizičkoj stvarnosti. Tako su imena androida postala
njihov usud jer su ugljenik i silicijum temelji dva vida/oblika postojanja. U
poslednjem poglavlju Silicijum se, potpuno preobraženog tela jer se
početno tokom vekova raspalo, pojavljuje na okupljalištu ali odbija da se
prikljući svojoj sabraći pošto je do tada uspeo da obiđe 87,2% Zemlje i
ne namerava da prestane sa svojim nomadskim putešestvom bez obzira na nagovore
od Karbon. Čini se da je početno jedinstvo dva androida došlo do svog
neumitnog kraja...
Bableova
priča ima epski zamah i slika previranja u tkivu ljudske civilizacije koja
nezaustavljivo srlja u propast vođena povlađivanju telesnim zadovoljstvima uz
zanemarivanje saveta razuma i nauke. Empatija na nivou vrste ne postoji i niko
ne mari za svoje savremenike kao ni za svoje potomke. Ta bahatost, naravno,
mora biti kažnjena brisanjem čitave vrste sa lica planete. No, to je bolan i
mučan proces koji pogađa sve klase (mada one bogate kasnije). Pitanje odnosa
ljudi prema robotima i androidima potvrđuje nedoraslost ljudske vrste: oni se
posmatraju kao korisne mašine a njihova svest se generalno ne uvažava i ne
poštuje. Na drugoj strani, ljudi vrlo lako žrtvuju svoju fizičku stvarnost
zarad uranjanja u virtuelno okruženje koje donosi sasvim nove vidove
komunikacije između jedinki, bez granica koje nameću društvene konvencije.
Međutim, ljudi su i dalje telesni iako telo doživljavaju kao nepotrebni balast.
Konačno, postoje pojedinci i grupe koji odbijaju ulazak u virtuelno i
zadovoljavaju se „prirodnim“ formama postojanja i komunikacije.
Mada
je sebi postavi vrlo ozbiljan zadatak i poduhvatio se globalnih problema
budućih vremena Bable nije kopirao komercijalne naučnofantastičke
šeme već je seriozno promišljao moguće puteve i stramputice čovečanstva. Svu
lepezu pitanja i dilema on je predstavio tako da ne opterećuju samu priču,
pokazavši zavidnu sposobnost za razvijanje i održavanje tenzija kao i za
epizode potpuno lišene dijaloga i utemeljene na čistom vizuelnom pripovedanju. Umereno
stilizovana karikaturalnost ljudskih likova dobrodošlo je oneobičavanje
prepoznatljivih formi dok su prizori iz internet-virtuelne realnosti svojim
vrtoglavim perspektivama i specifičnim kolorom adekvatan uvod u atraktivne
svetove u dubokom kontrastu prema prljavoj, ruiniranoj, zagađenoj Zemlji.
Rečju,
„Karbon i Silicijum“ Matjea Bablea valjano su delo mladog autora koje
se, potvrđujući njegov vanserijski talent, intrigantno i provokativno bavi
krucijalnim pitanjima postojanja i opstanka ljudske vrste u okruženju nastalom
zahvaljući bahatosti i neumerenosti uspravnog dvonožnog samozvanog „gospodara
Prirode“.
(„Dnevnik“,
2022.)
0 komentara:
Постави коментар