Izdavačka
kuća “Modesty stripovi”, koju vodi osvedočeni
strip znalac i entuzijasta Živojin Tamburić, znana je domaćim stripoljupcima po kvalitetnim stripovima iz novije svetske produkcije
te po pažnji koju posvećuje domaćem stripu,
njegovoj tradiciji i tekućem postojanju. U ediciji “Osvit”, ovaj izdavač do sada je štampao knjige “Stripovi koje smo voleli” (2011), Tamburića, Zupana, Stefanovića, koja je
kritički leksikon stripova
objavljenih u Jugoslaviji u XX veku, i Zupanovu monografiju “Ivo
Kušanić” (2015). Nova knjiga u seriji je monografija “Dušan Reljić - strip, karikatura, ilustracija” Predraga Đurića
(1974), pisca i strip scenariste, još
jednog od dragocenih a retkih strip
posvećenika. Ovo se delo u potpunosti uklapa u osnovnu intenciju biblioteke “Osvit” koja je da znatiželjnoj publici
otkrije važne a zapostavljene strip
stvaraoce, da njihove opuse sistematizuje i verifikuje i tako postavi osnove za
dalja proučavanja odnosno moguće reprintovanje stripova rasutih po mnoštvu najčešće nedostupnih publikacija. Ova
bezmalo prosvetiteljska namera jedini je način, pošto ne postoji organizovana
državna akcija, da se sačuva bogatstvo ovdašnje strip tradicije i preda budućim generacijama sa nadom da će one prema
tom blagu biti uviđavnije od apatičnih savremenika i nezainteresovanih državnih
institucija.
Dušan
Reljić je rođen u Novom Sadu
1948. godine, odrastao je u Banjaluci a
filozofiju i sociologiju studirao u Beogradu.
Višestruko je nadaren za sport (u Banjaluci
se proslavio kada je, sa 15 godina, pobedio legendarnog teškaša Dragana Batara) i muziku (bio je član
okteta RTB-a i snimio 11 ploča kao
pratnja popularnim pevačima folk muzike). Prve karikature objavljuje 1968. god.
a tokom studija sarađuje sa “Dečjim
novinama”. Zahvaljujući slici okteta sa nastupa na Beogradskom proleću 1972.g, objavljenoj u Banjalučkim dnevnim novinama “Glas”, Reljić je dobio priliku da u
tom listu objavi svoj prvi strip “Dejan”.
Time je njegova okrenutost crtanju, koja nije nailazila na odobrenje porodice,
konačno realizovana i ozvaničena. Dve godine kasnije Reljić se zapošljava u listu “Borba”
(biće u radnom odnosu do 1984.g); uporedo stvara i objavljuje ilustracije i stripove. Jedan je od osnivača “Beogradskog kruga 2” koji je okupio
mlade strip stvaraoce i najavio domaći
strip bum. Sarađuje sa “YU stripom”, gde objavljuje stripove “Neretljanski ratnik” po
scenariju Vladimira Nedanoskog, i strip “Iskupljena čast”, za magazin “Kondor” radi stripove “Orion” i “Leptir”,
za list “Rad” kreira humorno-kritički
strip “Radiša”, radi i namenske
stripove (“Vasa Trasa” za akcijaške
novine i promotivni “Štedljivko”). Za
zagrebački “Vjesnik” crta licencne stripove “Tom i Džeri” i “Bili i Bul”, a za “Politiku” stripove “Paja
Patak” i “Miki Maus”. Kompletan je autor stripova “Uvod u Dekameron”
i “Aligator Ale”; u “Politikinom zabavniku” objavljuje brojne
ilustracije i strip serijale “Družina Kliker” i “Daniel i Marko” a za britanski “Igl” radi strip “Komandosi”.
Početkom 1990-ih, zbog kulturne blokade i sankcija, u potrazi za poslom, sa
saradnikom Zoranom Kovačevićem, odlazi
u Grčku a nakon početnih uspeha seli
se u Atinu, zapošljava u “Mamut komiksu” a kasnije u listu “Elefterotipija” gde crta karikature i
ilustracije a radio je i različite stripove,
od kojih je najzapažaniji bio “Balko from
Neworderland”. U Beograd se vraća
2011. godine i do danas je i dalje aktivan, posebno na polju karikature i
ilustracije.
Reljićeva
dosadašnja karijera odraz je položaja koji je strip imao na ovdašnjim prostorima; počev od uzdržanog tolerisanja
i svrstavanja u okrilje omladinskih, dečijih ili humorističkih publikacija te
namenskog “korišćenja” - mada su Radišine
strip avanture bile itekako oštra politička kritika u ono vreme a i danas -
preko stasavanja i izdizanja generacije mladih i ambicioznih umetnika koji su u
stripu videli veći potencijal te
naglog širenja strip tržišta i strip “posla” do prekida svih aktivnosti
zbog raspada tadašnje Jugoslavije. Reljić
je radio profesionalno predano, puno objavljivao ali je ipak mnoštvo njegovih stripova ostalo neobjavljeno sticajem
raznih nepovoljnih okolnosti. Mada su mu akcioni stripovi bili itekako atraktivni čini se da se on najbolje snalazi
u zahtevnim vodama humorističkog-geg stripa
neretko začinjenog gorkom poukom ili vrcavim dosetkama.
Monografija “Dušan Reljić - strip, karikatura, ilustracija”, sazdana od
biografsko-teorijskog dela te stotinjak stranica reprintovanih stripova, karikatura i ilustracija, uz
detaljnu stripografiju, znalački predstavlja jednog od relevantnih strip stvaralaca druge polovine XX veka i svakako je nezaobilazna za
svako daljnje bavljenje 9. umetnošću
na ovim prostorima.
(“Dnevnik”, 2020.)
0 komentara:
Постави коментар