Nastavljajući objavljivanje celokupnog
strip serijala „Džeremaja“ scenariste i crtača Hermana
Ipena (1938) - u reprezentativnom tvrdom povezu, punom koloru i vrhunskoj
štampi - agilna „Čarobna knjiga“ je, znatiželjnim
stripoljubcima ponudila peti tom koji sadrži epizode 13 „Padaju kegle“, 14 „Vratio se
Simon“ i 15 „Aleks“ objavljene
1988, 1989. i 1990. godine. Pošto je sarajevski „Strip art“ urednika Ervina
Rustemagića prestao da izlazi nekoliko godine ranije (1986.g) „Džeremaja“ nije više imao utočište (dakle
časopis u kome bi bio objavljivan) tako da su epizode 13 i 14 izašle tokom
sankcijskih 1990-tih u piratskom crno-belom album izdanju dok se epizoda „Aleks“ pojavila znatno kasnije u „Politikinom zabavniku“ koji je nastavio
da kontinuirano prati serijal.
Serijal
„Džeremaja“, koji je Hermanov prvi samostalni stripski projekat započet je 1979.
godine. Početna postavka priče – avanture dvojice momaka, Džeremaje i Kurdija Maloja, u svetu koji opstaje na zgarištu
bivših SAD uništenih građanskim ratom
između crne i bele rase – širi se i razvija kako na polju ličnog odrastanja i razvoja
glavnih junaka tako i na nivou sve dubljeg upoznavanja sa različitim licima najnovijeg
Novog sveta koji liči na Divlji zapad. Džeremaja, ozbiljniji i
odgovorniji, i Kurdi, vetropirasti
kavgadžija, krstare pustarama, prolaze kroz razrušene velegrade i
samoorganizovane male zajednice koje se brane od sveprisutnih bandi. Vremenom
se uspostavlja kakva-takva centralizovana vlast i život se normalizuje što,
između ostalog, znači ponovno izdizanje političara i njihovih aparata koji
„posluju“ po starim, oprobanim sistemima kako bi vladali i koristili mase. Na ličnom planu, ljubavna veza lepe Lene i Džeremaje nije krunisana venčanjem jer Džer ne želi da ostavi na cedilu svog druga Kurdija koji, kao i uvek, zapada u svakojake sukobe sa osionim
silnicima. Drugari nastavlju da lutaju starim drumovima, vođeni večnom glađu i
besparicom. Ipak njihove avanture sve su složenije i ozbiljnije. Tako se u epizodi
„Padaju kegle“ priča plete oko mutnih
rabota u kojima učestvuju moćni političar i vođa sekte. Čini se da, iako je
stari svet zbrisan, modeli vladanja, laganja i beskrupulozne borbe za vlast i
moć ostaju isti i čvrsto vezuju ulickane političare i sirove kriminalce.
Otimačine i prevare i nadalje su najlakši način da se zaradi za život a taj
cilj se ostvaruje svim sredstvima. „Tačka prepoznavanja“ sa našom svakodnevicom
je i droga kao roba koja se uvek unosno prodaje. Organizovanje ove rabote
spaja, u epizodi „Vratio se Simon“, ekscentričnog
muzičara, maestra Sikorskog, sa
običnim, agresivnim snagatorima koje predvodi Simon, brat Sikorskog, i koji
će, u svojoj obesti, obojiti Kurdijevu
mazgu Ezru što, naravno, nikako ne
može proći nekažnjeno.
„Aleks ili smršaću, obećavam!“ prati
pokušaj spajanja decenijama razdovojene porodice dok se na obližnju obalu
iskrcavaju japanski komandosi kao prethodnica moguće invazije. Lepa Aleks više voli svoje šimpanze nego
ljude a njen otac alkohol dok ponovo nađena, elegantno popunjena, majka
namerava da sve bude kao nekada a kratkovidi, obrazovani brat Edvard samo želi da ga niko ne kinji. Džeremaja i Kurdi pomoći će da se porodica odbrani od opasnosti ali ta borba
neće proći bez gubitaka.
Herman spretno kombinuje elemente
akcionih priča sa socijalnim analizama i serioznim međuljudskim odnosima; svi ti
ozbiljni elementi i tenzije „relaksirani“ su pošalicama i vragolijama. Sveukupno,
epizode su stripovski lake, brze i šarmantne ali se, istovremeno, kao dodatni
kvalitet, bave kako društvenim tako i ličnim pitanjima. Uz valjani zaplet i
razrešenje epizode su raskošno nacrtane i dinamički sjajno montirane a poneke
table kako enterijera tako i eksterijera svakako će izmamiti uzdahe
oduševljenja Hermanovim likovnim
veštinama. Jednako su upečatljivi prizori napuštenih gradskih ruševina i malih
skrpljenih naseobina odnosno divlje prirode. Veliki doprinos potpunom utisku daje
i izuzetno sugestivni kolor za koji je u epizodama „Vratio se Simon“ i „Aleks“
zaslužan domaći strip velemajstor Željko Pahek.
Zaključimo
da je i posle bezmalo četiri decenije od pojavljivanja „Džeremaja“ nesporno reprezentativan serijal koji je umogome pomerio
kvalitativne granice naučnofantastičnog
stripa insistirajući na serioznosti koja umetničkom delu obezbeđuje trajnu atraktivnost.
http://www.hellycherry.com/2020/04/dzeremaja-peti-tom-uzbudljivo.html
0 komentara:
Постави коментар