Agilna „Čarobna knjiga“ na radost znatiželjnih stripoljubaca objavljuje, u reprezentativnom tvrdom povezu, punom
koloru i vrhunskoj štampi, celokupni strip
serijal „Džeremaja“ scenariste i
crtača Hermana Ipena (1938). Sedmi
tom ovog ambicioznog i vrednog poduhvata sadrži tri epizode: 19 „Pogranična zona“, 20 „Plaćenici“ i 21 „Rođak Lindford“, originalno objavljene 1996, 1997. i 1998. godine.
Domaći čitaoci morali su malo duže da sačekaju na pojavu ovih epizoda u „Politikinom zabavniku“ pošto je kontinuitet
objavljivanja ovog serijala prekinut prestankom izlaženja sarajevskog magazina „Strip art“ (1986.g) nakon čega se, u
ratnim i sankcijskim 1990-tim, pojavilo tek par piratskih albuma ovog serijala.
Serijal „Džeremaja“, koji je Hermanov prvi samostalni stripski projekat započet 1979. godine,
prati avanture dvojice momaka, Džeremaje
i Kurdija Maloja, u svetu koji
opstaje na zgarištu bivših SAD
uništenih građanskim ratom između crne i bele rase. Kako epizode odmiču momci
odrastaju i, stalno putujući, šire upoznaju i doživljavaju svoje okruženje, nekadašnji
bogati Novi svet koji sada liči na novu
verziju Divljeg zapada. Džeremaja, ozbiljniji
i odgovorniji, i Kurdi, vetropirasti
kavgadžija, krstare pustarama i šumama, prolaze kroz razrušene velegrade i
samoorganizovane male zajednice u kojima obični ljudi pokušavaju da prežive i odbrane
se od sveprisutnih bandi. Vremenom se uspostavlja kakva-takva centralizovana
vlast a život normalizuje što, između ostalog, znači ponovno izdizanje
političara i njihovih aparata koji se, međutim, ne odriču starih, oprobanih
sistemima vladanja, manipulisanja i iskorišćavanja masa. Džeremaja će tokom lutanja upoznati Lenu sa kojom, uprkos zaljubljenosti, ne uspeva da održi vezu jer
on ne može da ostavi na cedilu svog druga Kurdija
koji redovno zapada u svakojake sukobe sa osionim napasnicima i silnicima. Zato
drugari nastavlju da lutaju starim drumovima, vođeni večnom glađu i besparicom,
i, neminovno, stižu i na mesta na kojima su već bili. Tako u epizodi „Pogranična zona“ Džer stiže u gradić u
kome je Lena u ne baš zavidnoj
situaciji. Džer pokušava da joj
pomogne ali to ne može da se razreši sred razmirica lokalnih moćnika te
tajanstvene pojave letečeg tanjira i izgubljenog vanzemaljca. Na kraju, uprkos
neugasloj ljubavi, Lena odlučuje da
ostane gde je i ne ode sa Džeremajom...
„Plaćenici“ su banda okorelih pljačkaša
opremljena lakim oklopnim vozilima ali i slonovima istreniranim za borbu.
Njihov cilj je gradić kraj rudnika koji krije basnoslovno blago. Ništa ne
sluteći Džer i Kurdi će upoznati putujućeg prodavca biblija (koji nije samo to) a
u gradiću odlučnu šankerku bez iluzija... Naravno, na kraju sledi spektakularna
borba sa plaćenicima. „Rođak Lindford“
je odbegli genetski eksperiment čudnog ponašanja koga progoni savršeni lovac a
naši junaci mu se nenamerno nađu na putu; Kurdi
se, dodatno, zameri prgavim policajcima i izvuče deblji kraj. Ipak, kako
dolikuje, Džer i Kurdi će nastaviti dalje u nove avanture, mada ne više na konjima
već na motorima.
Epizode iz
ovog toma žanrovski su jasno definisane - Herman
koristi prepoznatljive elemente iz arsenala naučne
fantastike - ali su dodavanjem podzapleta bitno usložnjene i obogaćene
uvidima u lične sudbine (koje nisu direktno vezane za osnovnu intrigu). Herman je sposoban da u samo par slika
stvori i izgradi karakter ličnosti i odmah je „ubaci“ u dešavanja. Otuda su
njegove priče izuzetno uverljive i nadilaze uobičajeno stripovsko uprošćavanje situacija zarad brzih efekata. Na rečeno
treba dodati i još jednu bitnu novotariju - od „Pogranične zone“ Herman je promenio vizuelni identitet serijala
odnosno promenio je način crtanja: umesto uobičajenih crteža koji se naknadno
kolorišu, sada je svaki kvadrat table mali akvarel sa minimumom crtačkih
linija. Takođe je promenjena i paletu boja: intenzivan kolor za koji su bili
zaslužni Frejmond a u par epizoda i Pahek, i kojim dominiraju čiste boje,
sada je zamenjen tamnijim i upadljivo „izbledelim“ tonovima što sveukupno
stvara utisak „teže“ atmosfere. Unekoliko su, ipak, različite prve stranice „Plaćenika“ koje podsećaju na efektni
filmski tehnokolor. Table su, kao i do sada, montirane dinamično, sa sjajnim
rakursima i impresivnim velikim slikama. Sveukupno, „osveženi“ Hermanov crtačko-slikarski stil doprineo
je novoj likovnoj atraktivnosti stripa
što, uz uzbudljive priče, iznova potvrđuje da je „Džeremaja“ strip koji se ne „troši“ u ispraznom recikliranju
obrazaca već, naprotiv, produbljuje vizure i ustrajno pomera kvalitativne
granice samog serijala zbog čega je i zaslužio zapaženo mesto u korpusa savremenog
naučnofantastičnog stripa.
(„Dnevnik“,
2020.)
0 komentara:
Постави коментар