Jubilarni, deseti tom strip serijala „Džeremaja“ znanog scenariste i crtača Hermana Ipena (1938) upravo je, na radost osvedočenih stripoljubaca
(kako mladih tako i onih sa iskustvom), objavila agilna „Čarobna knjiga“ u sada već standardno kvalitetnom izdanju (tvrdi
povez, pun kolor i vrhunska štampa). Knjiga, kao i prethodne, sadrži tri
epizode: epizodu 28 - „Ezra je sasvim dobro“
(originalno objavljena 2008), 29 - „Uginuo
mali mačak“ (2010) i 30 - „Fifti-fifti“
(2011). Pune tri decenije od započinjanja serijala (prva epizoda se pojavila
1979) Herman, koji je kompletni autor
„Džeremaje“, ne posustaje pa i pored
svojih godina bezmalo svake godine objavljuje novu avanturu dvojca Džeremaja i Kurdi - a paralelno sa ovim
serijalom objavljuje i druge albume (za koje scenario najčešće piše njegov sin Iv). Džer
i Kurdi i dalje krstare uzduž i popreko nekadašnjih Sjedinjenih Američkih Država koje su razorene međurasnim sukobom, nakog
koga je centralna državna administracija nestala a na veliku arenu opstanka ili
propasti su izašli novi „igrači“. Civilizacija ustupa mesto nasilju, pljačkama,
ubistvima i teroru svakovrsnih bandi zbog čega su manje zajednice morale da se
organizuju i uspostave kakve-takve institucije reda i zakona koje obične ljude
brane od kriminalaca i osiguravaju im „zadovoljavanje“ osnovnih životnih
potreba. Ali, vlast ima svoju (vrlo visoku) cenu a uz nju idu i sve „prateće“ tekovine
prethodne države - besomučno izrabljivanje masa, korupcija i (zlo)upotreba
vlasti za sitno i krupno reketiranje. Ipak, stvari se menjaju pa Hermanova postavka pozornice dešavanja
nije ista kakva je bila pre 30-tak godina: isprva je srušeni svet ličio na novu
verziju Divljeg zapada ali se
situacija postepeno menja u korist obnove tehnologija i tržišne ekonomije. U
skladu sa tim trendom (koji donosi i stabilno snabdevanje benzinom) Džer i Kurdi su promenili svoja
„prevozna sredstva“ i jahanje konja i mazge zamenili jahanjem motora koji će
ih, u epizodi „Ezra je sasvim dobro“,
dovesti u gradić suočen sa misterioznim ubistvima. Vlast nije sposobna da reši
taj problem pa pribegava oprobanom metodu hapšenja sumnjivaca i došljaka. Tako
se Džer i Kurdi nađu u zatvoru a
nakon puštanja bivaju proterani ali - policajci kojima su se suprotstavili žele
da „namire račune“. I dok se odvija dvoboj progonjenih i gonilaca u prikrajku
priče teče paralelna radnja o grupi naučnika koja je radila na tajnom projektu
koji nije realizovan - ili jeste? Herman
odbija da potpuno razjasni ovu liniju iako je to uobičajeni recept za
standardne zabavne sadržaje. Ima li se ta mala subverzija na umu, čitaoca neće
začuditi što je i sledeća priča, ne baš prijatnog naslova „Uginuo mali mačak“, varijacija slične situacije: sada je dvojac
usred pobune siromašnih rudara protiv bahatih vlasnika; Džer je u poseti svojoj velikoj ljubavi Leni (koja je u braku i ima dete) a Kurdi sreće još jednog starog znanca - netalentovanog gajdaša i
velikog prljavca Julija (iz 12.
epizode „Julije i Romea“ kod nas prvo
objavljene u „Strip artu“ i
reprintovane u 4. tomu „Džeremaje“ u
izdanju „Čarobne knjige“). Završna
priča ovog toma „Fifti-fifti“, pak,
za sporedne junake (koji će do kraja biti vrlo važni) ima neobična bića - ljude
po telu i licu obrasle krastama koji mirno žive u ostacima potopljenog grada a
koji će čitaoce podsetiti na čudna bića koja žive u močvari iz 8. epizoda „Besne vode“ (kod nas prvo objavljene u „Strip artu“ i reprintovane pod nazivom „Gnevne vode“ u 3. tomu „Džeremaje“ u izdanju „Čarobne knjige“). Ovog puta Džer i Kurdi su u potrazi za skrivenim
dijamantima a na tragu su im, sem krokodila, i dve grupe tragača - jedne profesionalne
i spremne na akciju i druge, sastavljene od amatera, koja sa sigurne daljine
prati događaje i smišlja najsigurniji način da pokupi dijamante a da se ne
izloži riziku!
Herman je talentovani i iskusni autor
koji vlada strip medijem i u
scenarističkom i u crtačkom segmentu i spreman je na poigravanje sa njima - od
autocitatnosti do parafraziranja uz malu dozu provokacije. Deo provokacija
svakako je i mešanje žanrova (naučne
fantastike i vesterna), odnosno
„sumnjive“ (delimične) pobede glavnih junaka koji, inače, odrastaju, sazrevaju
i stare (mada sporije nego obični ljudi). I Hermanov
crtež se vremenom transformisao od jarkim bojama obojenog crteža do potpunih
akvarela. U tom likovnom postupku vrlo su ubedljive scene koje se dešavaju u doba
kada je svetlo slabo (noć, sumrak, magla) i tada je Hermanova četkica odista majstorska.
Sve
rečeno potvrđuje da je Hermanov „Džeremaja“ strip koji neprestano produbljuje
svoje priče i tako kontinuirano pomera kvalitativne granice samog serijala ali
i celokupnog korpusa naučnofantastičnog
stripa.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар