U svetskim korporacijskim strip produkcijama termin „spin-off“
poznat je već decenijama („spin-off“-ovi
su znani i u drugim oblastima popularne kuture - od krimića do filmova i TV serija; u tu kategoriju spada i aktuelni
film o Hanu Solou, junaku „Ratova zvezda“). Radi je o izdvajanju
posebne pripovedačke linije iz glavnog toka nekog popularnog strip serijala i njenoj daljoj razradi
manje-više nazavisno od osnovne linije. Opravdanja za ovakav postupak (osim
finansijskih) mogu biti različita: od namere da se prikažu detinjstvo/mladost
nekog junaka iz glavnog serijala ili da se neka epizoda/događaj posebno detaljno
obradi. Tako se spaja lepo i korisno: publika voli da detaljnije upoznaje svet
koji joj se dopada, stvaraoci su skloni da razvijaju početne ideje a izdavači
„igraju na sigurno“ i računaju na dobru zaradu.
Sve
napred navedeno, naravno, u principu (ne) važi za zemlju Srbiju (iz bezbroj razloga koji se vrte oko malog i slabog strip tržišta). No, od svakog principa
postoji izuzetak a on se, ovde i sada, zove i preziva Marko Stojanović. Njegovom talentu, entuzijazmu i tvrdoglavosti
nema ravna a rezultat svega toga je najpre serijal „Vekovnici“ koji je za deset godina svog postojanja ugledao svetlost
dana u čak 10 albuma; a onda se od ove neobuzdane akcijsko-fantazijske vampirske sage odvojio „ogranak“ pod nazivom „Beskrvni“ koji je imao dva
izdanja-albuma: „Mrtva straža“ (2012)
i „Zla krv“ (2013) a sada je dobio i
treći pod adekvatnim nazivom „Treći čin“.
Podela
uloga na početku serijala „Beskrvni“
je sledeća: Aleksej Vasiljevič,
donski kozak, dobija od gospodara vampira
ponudu koja se ne odbija - da postane jedan od Dvanaestorice, kako se naziva gospodareva lična garda (zauzvrat će
moći da podigne svoju decu). Zbog potpune efikasnosti kojom sprovodi
gospodareve naloge Alekseja vrlo brzo
i slikovito prozivaju „Kasapin iz
Moskve“. Neko vreme sve izgleda da je kako treba dok Aleksej naprasno ne pređe na drugu stranu i počne da se bori protiv
dojučerašnje sabraće. Šta ga je nateralo na ovaj korak (za sada) nije poznato (to
je jedna od najznačajnijih zagonetki serijala) ali Aleksej žestoko i predano odrađuje svoj posao. Osveta traje
decenijama a započinje ubistvom Hermana
koji je Alekseja pretvorio (preveo) u
vampira. Čitav zaplet „iscepkan“ je i
predstavljen u pričama različitih dužina koje se odvijaju u sadašnjosti, na
ovdašnjim prostorima, ali i u bližoj i daljoj prošlosti. Tako jedna do druge
stoje vremenski udaljene priče a sa istim glavnim akterima (u njima se često
pojavljuje Silvan, jedan od Dvanestorice, Aleksejev ljuti
protivnik). U sadašnjosti prgavi Aleksej
dobija i jednako nezgodnog i neobičnog saborca: Stefana Vukajlovića, inspektora novosadskog MUP-a koji je - vukodlak
(!) što možda i nije neobično kad se zna da Aleksej
poprilično podseća (zahvaljujući bakenbardima i mrkom pogledu) na opštepoznatog
Vulverina. U „Trećem činu“ vampir i vukodlak pokušavaju da spreče pribavljanje
važnog artefakta za gospodara vampira
(u čemu neće uspeti ali će zato Silvan
izvući definitivni „deblji kraj“). Između početka i kraja ove avanture upletene
su dve minijature i epizoda „Slučaj“ (na
30 strana) koja je još jedan segment (još uvek tajne) Aleksejeve istorije: Hans
Volc je preobraćenik koga Herman
uvodi u krug Dvanaestorice (sve se
dešava u II svetskom ratu, Nemci i vampiri su saveznici) kao onoga ko
nalazi rešenja za probleme. Hansov
zadatak je da predloži kako zaustaviti najezdu vukodlaka na ruskom frontu i, naravno, kako eliminisati Alekseja. Tragajući za Aleksejevom tajnom Hans shvata da se divi bivšem kozaku i da dele isti osećaj časti.
On od Hermana saznaje šta je desilo
sa Aleksejem; naravno, čitaocima je
taj deo razgovora uskraćen ali im je „bačen mamac“ u vidu Hansovog zaključka da je Alekseju
učinjena „neviđena gadost“ i da su mu
jednim zamahom „namah oduzeli sve“.
Na kraju Hans doživljava Alekseja kao saborca u borbi protiv
istog neprijatelja.
Samozadata
fragmentarnost dozvoljava Stojanoviću
da kontroliše tenzije odnosno da maksimalno proširi panoramu događanja kao i da
„da oduška“ svojim interesovanjima, iskaže poštovanje prema uzorima te,
konačno, da ispriča neke zanimljive (često samodovoljne) priče. S druge strane,
angažovanje brojnih crtača (kao i u „Vekovnicima“)
koji su i zanatski i stilistički vrlo različiti unosi posebnu dinamiku u strip
(svaka epizoda je drugačije crtana) i dodatno uvećava uverljivost odabranog
pripovedačkog „metoda“ u kome je svaki segment bitan za celinu. „Treći čin“ je, stoga, na radost brojne
publike, potvrda neprestanog širenja i razvijanja serijala, uz poštovanje
savremenih strip kanona, umešno i
sigurno vođenog Stojanovićevom
imaginacijom i vizuelno atraktivno finalizovanog.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар