Vilijem Rili
Barnet (1899-1982) spada u klasike kriminalističke literature XX veka. Postao je poznat nakon
ekranizacije njegovog romana „Mali Cezar“
iz 1931. godine (roman se pojavio 1929.g.); inspiraciju za likove našao je na
svom radnom mestu noćnog portira u zloglasnom čikaškom Nortmer hotelu. Veliki uspeh filma dovodi ga u Holivud gde će napraviti sjajnu karijeru scenariste. Barnet je nastavio da piše priče i
romane i da ih, odmah po objavljivanju, dramatizuje za veliki ekran (neke i
više puta); on je scenarista klasika kakvi su, pored „Malog Cezara“, „Visoka Sijera“, „Džungla na asfaltu“ ali i „Lice s ožiljkom“, „Red i zakon“. Za
života je objavio 34 romana i 4 zbirke priča dok je broj adaptacija njegovih
dela bliži cifri od 80 filmova i TV serija! Za razliku od Hemeta i Čendlera, koji
su njegovi žanrovski savremenici i predstavnici „tvrdo kuvanog krimića“, on nije prevashodno pisao o privatnim
detektivima ili policajcima već o gangsterima i sitnim prestupnicima (po čemu
je bliži Džejmsu Kejnu). Njegovi
likovi živopisni su i uverljivi a njihovom posrnuću on redovno suprotstavlja
sećanja na prošla, bezbrižna vremena dok se, kao idealni opozit urbanom miljeu
(koje je oličenje zločina i nemorala), pojavljuju ruralna sredina i priroda.
Mnogi od zločinaca postaju to ne namerno već sticajem okolnosti i svoje
nesposobnosti da se snađu u nehumanim, užurbanim velegradima. Ovi odnosi
okosnica su i njegove romaneskene „Urbane
trilogije„ o neimenovanom velegradu na američkom srednjem zapadu (uz „Džuglu na asfaltu“ čine je i „Mali čovek, veliki svet“ i „Buka tašitne“).
Roman
„Džungla na asfaltu“ objavljen je
1949.g. a već sledeće godine ekranizovan (režija Džon Hjuston). Priča prati nekolicinu kriminalaca koji planiraju
veliku pljačku dijamanata (vrednih milion dolara). Plan je smislio krupni
kriminalac u zatvoru a njegov glasnik je nedavno oslobođeni, takođe „velika
zverka“, doktor Rimenšnajder. On
dolazi u grad i traži advokata Emerika,
prepredenjaka koji uspešno brani kriminalce. Ali, Emerik je, zbog svog
neumerenog života i razbacivanja para (naročito na mladu crvenokosu devojku),
pred bankrotom i ne može da finansira poduhvat pa lažnim obećanjima izvlači
pare od Kobija, kladioničara „srednje
klase“. Ekipa, koju čine i Gas,
kafedžija i bivši osuđenik, sitni obijač Luis
koji se oženio i ima bebu pa namerava da živi pošteno i Diks, snagator koji želi da se vrati kući, na selo, obavlja posao
ali u njemu bivaju ranjeni i Luis i Diks. Kad doktor i Diks odnesu dijamante kod Emerika
ispostavlja se da on nema novca ali obećava da će ga nabaviti. Ipak, propast se
ne može zaustaviti jer policija predvođena ljutim komesarom kreće u veliku
akciju i razrešava slučaj: Luis pre
hapšenja umire od rane, Gas je u
zatvoru, Kobi pristaje da potpiše
priznanje, Emerik se ubija jer ne
želi da ga uhapse a Diks se posle 25
godina vraća kući, saznaje da je roditeljska farma prodata, da mu je brat
policajac i sa majkom živi u straćari i - umire. Doktor Rimenšnajder, zbog svoje slabosti prema mladim devojkama, ne uspeva
da pobegne i predaje se policiji ali već planira kako da izvuče što manju kaznu
i opstane u zatvoru.
Osim
komesara i par žena (mada je i Diksova
devojka Dol iz reda „posrnulih“) svi
likovi (dakle i policajci-pozornici) u romanu su loši ljudi. Njihove životne
priče nisu ni malo sjajne već su zbir propalih planova i izneverenih očekivanja
odnosno povlađivanja sopstvenim slabostima i manama. Stoga su male šanse da
dugo opstanu na usijanom asfaltu velikog grada koji im nemilosrdno otima snagu
i volju a ne nudi prave šanse za uspeh. Barnet
bez velikih problema vodi svoje junake, prati njihove postupke, emocije i
razmišljanja uz stalno insistiranje na gradskom okruženju, mračnom, prljavom i
negostoljubivom. Imponuje njegova sposobnost da efektno zaokruži epizode
odnosno da gradi atmosferu i skicira detalje. Sveukupno, reč je o uspelom
romanu vrlo zanimljivog pisca koji, na žalost, nije previše prevođen („Džungla na asfaltu“ objavljena je u Jugoslaviji 1955.g. u „Biblioteci filmovani romani“
beogradskog izdavača „Kosmos“ dakle
samo šest godina od originalnog štampanja i pet godina od svetske premijere
filma što je svakako respektabilna brzina i za današnje uslove).
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар