Standardna (dokona) razmišljanja o stripu u savremenoj Srbiji važna dešavanja u 9.
umetnosti redovno vezuju za Beograd,
metropolu koja se čini kao „prirodni centar“ države i svega što se u njoj
dešava; uz prestonicu se „dodaje“ i Novi
Sad, ponajviše zbog stare slave Bonelijevih
junaka i njihovog izdavača „Dnevnika“.
Van ovog dvojstva postojanje stripa
se ili ne podrazumeva ili marginalizuje. Istina je, naravno, sasvim drugačija
još od 1990-tih kada se izdigao talas „andergraund
stripa“ čije su prestonice bile u nekoliko gradova (Vršac, Pančevo, Čačak, Valjevo...); svoje mesto pod suncem „priča u slikama“ izborili su i drugi
gradovi (Niš, Kragujevac, Zaječar...)
a jedan od najupečatljivijih razvoj na ovom polju beleži Leskovac. Znatiželjni čitalac se sa leskovačkim stripom mogao upoznati najpre u
monografiji „Leskovački strip 1950-2010“
koju je osmislio i realizovao Marko
Stojanović, centralna pokretačka sila stripa
ovog grada ali i juga Srbije.
Svojevrsni nastavak tog dela je knjiga „20
godina leskovačke škole stripa“ (u izdanju „Udruženja ljubitelja stripa i pisane reči 'Nikola Mitrović Kokan'“, 2017.g.)
koju je, naravno, priredio Marko
Stojanović kao prilog ispisivanju istorije stripa, čime se sprečava njeno zaboravljanje, odnosno kao „izveštaj
s lica mesta“ o najnovijoj, najsvežijoj, šestoj generaciji polaznika ove škole.
Leskovačka škola stripa počela je da radi 1995.g. i uspela da održi kontinuirani rad
duže od dve decenije postajući tako skoro pa škola sa najdužim stažem u Srbiji - malo starija je Škola stripa i ilustracije „Đorđe Lobačev“
iz Beograda osnovana 1992. godine.
Pokretači i
prvi profesori leskovačke škole stripa bili su Nikola Mitrović Kokan (1933-1997), legenda posleratnog stripa sa
mnoštvom objavljenih ilustracija i stripova
u listovima „Dečje novine“ i „Politikin zabavnik“, u edicijama „Nikad robom“, „Mirko i Slavko“ i mnogim
drugim, i Miodrag Mija Kulić (1952),
autor brojnih stripova objavljenih u Srbiji i inostranstvu. Škola je svetove
stripa otkrivala svima od 10 do 50 godina i odziv je bio masovan. Mnogim školarcima
ona je ulepšala detinjstvo i odškrinula dveri Umetnosti a nekolicini je trasirala životni put prema lepom ali
neizvesnom opstajanju na strip
tržištu. Nakon prerane Mitrovićeve
smrti škola, u znak poštovanja prema velikanu, dodaje njegovo ime u svoj naziv
i nastavlja sa radom sada pod upravom novih snaga - Srđana Nikolića Peke (1966), vrsnog strip autora koji je svoj talenat dokazivao širom sveta i Marka Stojanovića (1978), višestruko
nagrađivanog crtača, scenariste, promotera, istoričara i teoretičara stripa. Njima su se potom pridružili Miloš Cvetković (1982) i Ivan Stojanović Fiki (1976) takođe
provereni strip autori.
Škola brzi postaje
uzavreli centar strip dešavanja:
uporedo sa predavanjima organizuju se brojne izložbe koje predstavljaju
pojedine strip autore (Mivel, Rajački, Peka...) odnosno strip scene (Republike Srpske, Rumunije, Slovenije, Grčke, Crne Gore, Makedonije,
Bugarske...); škola je logičan inicijator-pokretač manifestacije od kojih
su najpoznatiji i za razvoj stripa
izuzetno važni „Leskovački strip susreti“
odnosno „Balkanska smotra mladih strip
autora“. Da nije bilo škole ni mnoga izdanja ne bi postojala i izgledala
kakva jesu - strip magazin „Arsenal“, lokalni leskovački nedeljnik „Naša nova reč“. Konačno, ne bi bilo ni
monografske edicije „Leskovački strip“
u kojoj su, do sada, objavljene knjige „Leskovački
strip 1950-2010“, „Best of Bocko“ Miodraga Veličkovića Mivela (1943-2010) i
„Kiki Rot“ Nikole Mitrovića Kokana.
Naravno, planova za dalji rad je bezbroj...
Knjiga o leskovačkoj
strip školi sadrži niz informativnih
tekstova o dešavanjima i pojedinim autorima, sećanja polaznika škole (od
najstarijih do najmlađih) i njihove kratke biografije odnosno mnoštvo
ilustracija, strip kvadrata i par
kratkih epizoda. Sveukupno to je izuzetno šarmantan spoj istorije i sadašnjosti
uz diskretni pogled u budućnost; stoga knjiga odiše životnom autentičnošću i
uspešno „uhvaćenim“ duhom vremena kojim se bavi. Agilni Stojanović je uspeo da pronađe pravu meru između nužne faktografije
i svakodnevnih sitnica koje se lako zaboravljaju ali su bitne za sveukupna
dešavanja. Na tom fonu treba konstatovati ogromni napor i entuzijazam
organizatora strip dešavanja (od
prvih do današnjih) i deklarativnu podršku a stvarnu nezainteresovanost
društveno-političkih struktura grada koje su pomagale ali često i odmagale radu
leskovačke škole stripa i dešavanjima
vezanim za nju, zbog čega je opstanak ove inicijative bio teži a uspeh - veći.
Rečju, „20 godina leskovačke škole stripa“ Marka
Stojanovića je zanimljiva, informativna i instruktivna knjiga čija će
važnost, s protekog vremena, samo rasti.
(„Dnevnik“,
2018.)
0 komentara:
Постави коментар