Arhitekta, dizajner, crtač ilustracija za naslovne
strane časopisa i ploče Gvido Krepaks
(1933-2003), rođen u Milanu kao Gvido Krepas, stripove je počeo da stvara 1963.g. a dve godine kasnije je sa
nekoliko prijatelja osnivao strip magazin
„Linus“, u kome će započeti objavljivanje svog najpoznatijeg dela, serijala
„Valentina“. U prvoj epizodi „Neutron“ Valentina je, međutim,
sporedni lik; tek će kasnije ona postati junakinja niza avantura koje se od
1968. pojavljuju i u formi albuma kojih je, za Krepaksovog života, objavljeno 27 a na njih se nadovezuju albumi sa
ilustracijama i skicama. Valentina je samo jedna od desetak lepršavih i erotizovanih lepotica - od Justine (po markrizu De Sadu), famozne O
i Emanuele do Belinde, Anite, Bjanke - čije je doživljaje Krepaks pretečio u strip.
On je takođe iscrtao brojne strip
adaptacije književnih dela.
Valentina Roseli, rođena 1942.g.
u jeku II svetskog rata, u Milanu odrasta u posleratnom svetu obnove
„običnog života“, promene političkih sistema, rasta standarda i fascinacije
popularnom kulturom. Ona se slabo uklapa u društvo i tek ljubav sa Filipom Rembrantom, brak i rođenje sina Matije donose delimično smirenje njenog
nemirnog duha i fantazije. Valentina
se bavi modnom fotografijom dok je Filip,
koji je ranije bio maskirani Neutron,
super borac protiv zločina, sada intelektualac vezan za razne projekte.
Knjiga
„Valentina, biografija jednog lika“
predstavlja prvi tom „zvanične“ istorije
ove heroine; druga knjiga je „Trilogija
Baba Jaga“ iz 1972. godine koja je Krepaksu
donela popularnost i priznanja njegovog neuobičajenog pristupa i tretmana stripa koji je, za razliku od
standardnog, potpuno razbarušen, neopterećen imperativima brze akcije i lako
razumljivog crteža. Sabrane Valentinine
avanture nisu poređane po hronologiji već po srodnosti i tematskoj povezanosti
epizoda pa tako treći tom, pod naslovom „Trilogija
o Podzemaljcima“, donosi priče iz 1965. („Podzemaljci“,
dopunjeno 1968.), 1966. („Silazak“) i
1968. („Valentina izgubljena u zemlji
Sovjeta“). Određeno jedinstvo svih događaja postoji - silazak u dubinu
zemlje i pronalazak bizarnih civilizacija odnosno povratak na površinu - ali su
i kontradiktornosti vidljive (tako se Valentina
i Filip u drugoj epizodi upoznaju sa Arno
Trevesom iako su u prvoj sa njim snimali film!). Ove su neusklađenosti,
rezultat Krepaksovog diskontinuiranog
stvaranja priča o Valentini koje je
zavisilo i od mogućnosti objavljivanja u magazinima, tada mogle proći
nezapaženo; kada su epizode sakupljene te greške se lako zapažaju ali, s druge
strane, doprinose atmosferi razbarušenosti i opuštene bezbrižnosti hipi vremena
u kojima je strip rađen. Čini se da Krepaks
nije mogao ili hteo da kontroliše svoju inspiraciju ali i da je bio pod snažnim
uticajem društveno-političkih dešavanja; na to ukazuju, u komentarima nakon
stripova, nazvanim „Iza kulisa jednog
stripa“, Krepaksov sin Antonio i
supruga Luiza, objašnjavajući
pojedine table odnosno njihovu „realnu podlogu“ - kakva je protivljenje ratu u Vijetnamu, praćenje modnih dešavanja,
pozivanje na istorijske činjenice, pop
kulturu, mistička i hermetička učenja - što produbljuje uvid u umetnikovu
inspiraciju i realizaciju dela. Krepaks
je sklon izgradnji pseudoistorijskih linija koje „ugrađuje“ u priče: Filip-Neutron će otkriti poreklo
sposobnosti da parališe pogledom upravo u susretu sa Podzemaljcima; na drugoj strani Helena
fon Kenigzmark će sići u podzemlje, postati neustrašiva ratnica i vladarka,
osnivačica grada Toitatnan (na
okamenjenim kostima Velikog Ovna,
otelotvorenog astrološkog znaka). U radnju koja neočekivanim obrtima ume da
iznenadi i zbuni Krepaks će lako udevati
nekolike table neobuzdanih i halucinantnih snova (u kojima se prepliću epohe ruske boljševičke revolucije sa srednjevekovnim vitezovima na motorima
ili Tur de Frans sa Pikasovim delima) ili se poigravati stripom u stripu (Arno crta strip table i baca ih dok paralelno teče
osnovna strip radnja).
Sve
tri priče prepliću elemente misticizma,
ezoterije, fantazije, naučne fantastike i horora, uz sveprisutnu
stilizovanu erotiku „dopunjenu“ seksualnim fantazijama, fetišizmom i
pritajenom perverzijom kao začinom Valentininih snova - u jednom ona je Valenko Strašna koja ima svoje seksualne robove - i ponašanja – ona
spremno pada u zagrljaj i Filipu i Arnou; brojni su citati i aluzije na bajke, literaturu i filmove,
insistiranje na visokoj modi, na neobičnim predmetima (iz XIX i ranog XX veka),
ekstvaganciji, pozerstvu i izveštačenoj afektaciji. Krepaksovi crteži su čas municiozni čas zaustavljeni na skicama (ne
uvek besprekornim), vrlo često rađeni iz neuobičajenih perspektiva. Veoma su
dopadljive table koje sadrže crteže koji se razvija u vremenu ili one u kojima su
dešavanja paralelna i nevezana (scene raznih okupljanja i žurki). Sve to
potvrđuje Krepaksa kao vanrednog
stvaraoca i njegov netipični odnos prema mediju u kome stvara odnosno odbijanje
da se poštuju utvrđena zanatska pravila strip
crtanja-pripovedanja. Otuda „Valentina“
nije rutinirani i formalno lako prepoznatljiv strip pa traži čitaoce otvorenih pogleda i shvatanja spremne na
napor u konzumiranju stripa, no, taj
napor biva nagrađen vanserijskim doživljajima i senzacijama.
(„Dnevnik“,
2017.)
0 komentara:
Постави коментар