KO TO TAMO PALI POŽARE?


Po dobrodošloj jutarnoj svežini koja dnevne vrućine čini snošljivim i najavljuje jesen, dvojica starijih muškaraca sreću se na pijačnoj kapiji u lepoj varošici sred ravnice. Obojica guraju bicikle čiji su ’kormani’ okićeni torbama.
            „Zdravo Slavko! Kako si? Odavno se nismo videli“, kaže sedokosi brkajlija.
            „Zdravo Blagoje. Bogami odavno. Pravo da ti kažem, od kako su nam firmu rasturili, slabo da negde idem. Dok sam morao da se mesečno javljam u Biro rada još sam i dolazio u grad a sad ni toliko... Uplatio sam pet godina staža, pozajmio mi sin pare, pa čekam rešenje i penziju. Dođem do grada samo kad me žena pošalje da nešto kupim.“
            „I kod mene isto. Kad me negde pošalju idem a ovako i nemam volju. Ko da se sprema i oblači? Penziju mi uplate na račun pa ćerka podigne i donese... Od starog društva ne pamtim da sam koga video. Oni mlađi se negde zaposlili a naša generacija sve čeka kad će u penziju.“
            „Jeste. A baš sam juče spominjao firmu. Gledao sam one silne požare pa se setio kad nas je mobilisala Civilna zaštita da idemo u Peščaru da gasimo vatru. Sećaš se?“
            „Kako ne bi! Ima tome jedno 20 godina, ako ne i više. U pola noći me probudio kurir. Ja u firmu a već stigli direktor i tehnički pa svi pravo u opštinu. Predsednik održao govoranciju, kao mora da se gasi da ne stigne do sela, obezbedili su naftu, odmah da se ide na teren. Potovarimo buldozere na trajlerke i pravac Peščara. Dim se video na daleko. Rasporede nas da širimo požarni put. A ono sve zaraslo, bagrem debeo kao moja ruka, to od kako je iskrčeno nije čišćeno. Sreća što sam terao stari ruski bager inače bi se zaglavio posle dvajs metara. Al Rusi su napravili da to čudo čupa sve živo. Čistim ja, prođe podne, sumrak se hvata a niko da dođe ni da me smeni ni da donese nešto da se jede. Tek u neko doba dođeš ti sa ’tamićem’ i buradima sa naftom. Sreća da si doneo i hleba i paštete inače bi pao u nesvest.“
            „To je tehnički poslao da odemo do sela i kupimo nešto. Oni iz Civilne obećali ručak pa omanuli. A u seoskoj prodavnici ništa nije ostalo, pokupovalo se, nisu oni mislili da će da dođe toliko ljudi. Posle, kad je došla i vojska, nije bilo zime, oni dovukli kazan pa se kuvao pasulj i šta bi više? Onda nije bilo mobilnih pa je vozač išao da obavesti familije da nećemo da dođemo kući.“
            „Predveče je naređeno da se ne staje jer vatra stiže, pa sam upalio farove i vozi. Probio sam do kraja a vatra već negde stigla do puta. Strašno izgleda kad gori po noći. Sve je crveno, topli vetar bije iz vatre i sve ti se čini da će sad da te progutaju plamenovi. A najgore su bile šišarke. Kad se zapale počnu da pucaju pa polete u vis kao raketa i mogu da prelete i po 10 metara. Ako padnu na travu ili u žbunje odmah ih zapale. Bogami, nije bilo svejedno. Tek je pred zoru vatra počela da slabi. Trava i sitno drveće je izgorelo a ono krupnije, deblje drveće ili se nije upalilo ili su ih vatrogasci ugasili. Mi smo ostali dok niste dovezli smenu pa nas vratili kući.“
            „Posle nije bilo tako strašno. Samo se dežuralo da negde ne bukne ako pirne vetar.“
            „Kad sam se vratio drugi dan, sve je bilo mirno. Onda sam pričao sa nekima od onih iz Civilne i svašta sam čuo. Kaže čovek da je požar goreo bar 3-4 dana dok nisu prijavili. Kako to, pitam, a on će: To se dešava svake godine. Uvek neko zapali; ili pale korov po njivi pa se proširi, ili ko ima privatnu šumu mrzi ga da je čisti od mladica pa misli da to reši vatrom. Ili se šumari dogovore pa kresnu. Onda vatra spali travu i sitnije drveće i sama se ugasi a oni proglase da to treba da se iskrči i zasadi novo drveće pa za jeftine pare iseku ona krupnija stabla i imaju ogrev za par zima. Samo kad se vatra otme i izbije požar onda zovu u pomoć. Uvek ima neko ko bi da ućari makar i napravio štetu.“
            „I sad su javljali na televiziji da se sumnja da su neki namerno palili. Znaju da nema kontrole pa bi da sebi naprave posla.“
            „Zato što nema reda i kontrole, zato smo i stigli dovde“, zaključi brkajlija. „E baš lepo što smo se videli. Odoh sad kući. Ajde uzdravlje.“
            „I tebi. Pa, videćemo se...“
(2012)

0 komentara:

Постави коментар

top