Agilna „Čarobna knjiga“ nastavlja da svojim izdanjima opravdala svoje ime. U već etabliranoj i prestižnoj biblioteci „Stari kontinent“ upravo je objavljen album „Drakula“ scenariste Marka Konava i crtača Korado Roia. Album je još “vruć” i aktuelan na evropskoj strip sceni; na “Luka komiks and gejmes 2022” prestižnom festivalu u Italiji, izdavačka kuća “Lo skarabeo” je predstavila svoj najnoviji horor strip “Drakula: Red zmaja”, koji je instantno postao hit i predmet razbuktalih diskusija fanova i kritičara. Objavljujući taj album “Čarobna knjiga” nastavlja svoje napore da ovdašnji stripoljupci “uhvate korak” sa tekućom produkcijom 9. umetnosti. Pojava ovog dela, pak, zanimljiva je i iz drugog ugla: naime “Čarobna knjiga” je 2021. godine objavila album “Drakula” Žorža Besa, što se takođe desilo vrlo brzo posle originalnog izdanja iz 2019. godine. Naravno, stripovi koji za polazište imaju „adaptaciju“ proslavljenog, klasičnog ali i dalje popularnog romana „Drakula“ Brema Stokera (1847-1912) iz 1897. godine nisu nikakav izuzetak. Osim što je jedno od ključnih dela za istoriju horora kao literarnog žanra, „Drakula“ je i ikona popularne kulture XX veka koja je ušla u brojne umetničke forme (od filma i stripa do pozorišta, TV serija i kompjuterskih igrica), u svakodnevni govor odnosno fundus pojmova čije značenje je opšte poznato. Popularnost je, neminovno, donela bezbrojne „prepravke“ i vulgarizacije originala, već prema potrebama onih koji su ih izvodili i onih koji su takve sadržaje konzumirali. Tako je popularni mit o grofu krvopiji iz bespuća Transilvanije obavijen mnoštvom velova koji zamagljuju original a ponekad ga i menjaju bezmalo do neprepoznatljivosti.
I po ovom pitanju pomenuta Besova
“adaptacija” i delo Konava i Roia predstavljaju
dva moguća načina tretiranja pitanja praćenja literarnog predloška. Besova
odluka da u medij 9. umetnosti pretoči roman tako što će se “strogo” držati
predloška (mada uz ponešto tehničkih izmena te ublažavanja povremenih Stokerovih
deklamatorskih tirada) svakako je hrabra ako se ima u vidu da je knjiga
originalno objavljena 1897. godine te da nosi duh tog vremena, koji je blaži i
skloniji pompeznosti u odnosu na prve decenije XXI veka. No, ispostaviće
se i u ovom stripu da „Drakulu“ čini niz tačaka/elemenata odnosno
obrazaca čija je intrigantnost vanvremena. S druge strane, sama struktura
romana, način njegove organizacije kao i stilistički manir kazivanja i danas ga
dobrano izdiže iznad rutinske, konfekcijske horor (para)literature. Konavo
je, pak, bio drugačijeg mišljenja pa stoga na početku albuma jasno piše „Slobodna
adaptacija romana Brema Stokera“ – šta to tačno znači uveriće se
znatiželjni čitaoci vrlo brzo jer se priča, koja započinje “na tragu” romana
postepeno grana i odlazi u smeru koji je poprilično neočekivan a koji je na
tragu već dosta dugo prisutne tendencije “osavremenjavanja klasike”
odnosno akcentovanja i produbljivanja nekih elemenata originalne priče kroz
vizure tekućih kulturnih interesa. Sve ovo, naravno, može biti pogubno za “slobodnu
adaptaciju” jer se uzeta sloboda može otrgnuti iz ruku stvaralaca koji nisu
uspeli da je kanališu. Naravno, sasvim je moguće da nova “slobodna
adaptacija” bude i uspešna jer donosi ideje i tumačenja kakvi do tada nisu
postojali. Upravo o tome je intriga “Drakule” Konava i Roia.
Ključne reči za ovo delo su “Red
zmaja” jer je viteški red Zmaja, nastao prema ugledu na burgundijski
viteški red Sv. Đorđa, prvobitno zadužen za zaštitu kraljevske porodice
cara Svetog rimskog carstva Žigmunda (u vreme dok je još uvek bio kralj Mađarske).
Članovi reda nazivali su se drakonima odnosno zmajonoscima.
Godine 1408. godine objavljena je povelja reda u kojoj je naznačeno da je
osnovni zadatak reda odbrana krsta od neprijatelja, naročito od Turaka.
Među 24 viteza koji su učestvovali u uspostavljanju (ili obnavljanju) reda
1408. god. bio je i Stefan Lazarević, despot Srbije. Vlad Cepeš, vojvoda
Vlaške, pristupio je redu posle 1431. godine. Cepeš nije birao
sredstva u borbi protiv Turaka a omiljeno mu je bilo nabijanje
protivnika na kolac. Ta borba je imala svoju cenu a ta je, kako pripoveda Konavo,
bila smrt sina jedinca. U svom besu zbog gubitka Vlad se odriče Boga…
Ova predistorija pretapa se potom u znanu Stokerovu priču ali je uzrok
kasnijih odstupanja od originala po kojima je Cepeš/Drakula, u krajnjem
skoru, izmanipulisan i potčinjen volji i snazi svoje supruge. Drakuline moći
otkrivaju se kao nesavršeni oklop pred nasrtajima supruge koja poznaje njegove
slabosti; moćni, dijabolični Princ tame biva sveden na ranjivo besmrtno
biće koje se bori za preživljavanje i žudi za osvetom (što otvoreni kraj stripa
ne isključuje).
Marko Kanavo (1974) kustos,
konsultant stripskih festivala, urednik specijalizovanih časopisa,
kolumnista u nekoliko dnevnih novina, koji se 2013. posvetio stripu, uneo je u “Drakulu”
aktivni ženski element (pasivni već postoji u romanu) koji efikasno i efektno
“svrgava” vampira i preuzima glavnu ulogu. Ova neočekivana smena na tronu priče
svakako krije potencijal koji će, nadajmo se, scenarista iskoristiti u nastavku
(ili nastavcima). I dok veštini scenariste predstoje nova iskušenja radi
opravdavanja izmena koje je uneo u originalnu priču, majstorstvo Korada Roia
(1958) apsolutno je neupitno. Njegova sposobnost da dočara atmosferu
impozantna a grafizam, valeri, diskretni omaži junacima popularne kulture, montaža
tabli, brze promene rakursa i formata crteža ostavljaju gledaoce bez daha pa se
lako može desiti da i ne pročitaju tekst u balonima, zavedeni sugestivnošću
slika. A da iza sve te briljantnosti stoji ozbiljan rad otkriva se u jednom od
pogovora albuma gde su reprodukovane i table koje je Roi odbacio odnosno
ponovo nacrtao; drugi pogovor instruktivni je vodič kroz temu vampirizma i Drakule
kroz literaturu i film.
U konačnom svođenju utisaka, „Drakula
Red zmaja“ Marka Konava i Korado Roia se predstavlja kao vanredno
zanimljivo delo koje kombinuje znanu priču i sasvim nove elemente tvoreći
specifičan amalgam koji može izrasti u bitnu tačku u razvoju stripova sa
temom vampirizma; sve rečeno oživljeno je u sjajnom gotskom crtežu izašlom
ispod ruke jednog od vrhunskih crtača savremenog italijanskog stripa.
(“Dnevnik”, 2024.)
0 komentara:
Постави коментар