Ivan Nešić (1964) spada među zapažene žanrovske prozaiste srednje generacije čiji su literarni koreni i temelji prvenstveno u hororu. Do sada je objavio zbirke priča “Rigor Mortis” (1997) i “Jedan na jedan” (2009) i romane “Pod imelom” (2019) te, u koautorstvu sa Goranom Skrobonjom, roman “Firentinski dublet” u dve knjige “Sfumato” (2020) i “Kjaroskuro” (2021). Dobitnik je nekoliko nagrada za žanrovsku prozu a zastupljen je i u brojnim antologijama.
U romanu “Đavolski dobar bluz”
(Laguna, 2022) Nešić pripoveda o Džimiju Diksonu, tamnoputom, telesno
hendikepiranom tinejdžeru koji ima probleme uklapanja u srednjoškolsku sredinu u
kojoj je izložen teroru grupe nasilnika na čelu sa momkom pod nadimku Kameni.
Dikson živi u jeftinom, socijalnom stanu koji je pripadao propaloj pilani, sa
samohranom majkom koja mora da radi dva posla kako bi opstali. Usamljenog i
neprilagođenog dečaka prihvataju i pomažu, (osim profesora istorije) neobična
komšinica Bibop Mama, koja u svom stanu na džuboksu iznova i iznova vrti
samo jednu singl ploču, i stari poslužitelj Džerom koji svira bluz
i podučava dečaka kako se “kroti šestopreg”. Godine u kojima se
pripovest dešava su polovina 1980-tih na dubokom američkom Jugu u kome
je rasna segregacija i dalje itekako živa i - funkcioniše. Ipak, trpeći nasilje,
trudeći se da nauči da svira, upoznajući čudne ljude i slušajući Bibop
Mamine jezovite priče iz istorije pop muzike, Džimi, na pragu odrastanja, nekako krpi kraj s
krajem sve dok u grad ne dođe predstava izvesnog Iluzioniste što će uznemiriti Bibop
Mamu. Pojava tajanstvenog stranca nadljudskih moći koji donosi darove i
obećanja te bizarna smrt starog bluzera uvod su u konačni obračun u sukobu Dobra
i Zla koji traje decenijama i u kome Džimi ima krucijalnu ulogu…
Važna pripovedna linija romana je vezana za legendu o Robertu Džonsonu,
tvorcu bluza iz Delte (reke Misisipi), koji je za života snimio
29 pesama (toliko poglavlja ima roman) a za čiju sjajnu sviračku tehniku je
objašnjenje nađeno u njegovoj nagodbi sa đavolom, sklopljenoj na raskršću
puteva. Džonsonova izuzetna gitara u posedu je starog Džeroma i
nasleđuje je Džim koji će otkriti da ona sadrži nepoznatu Džonsonovu
pesmu kojom je on hteo da se suprotstavi đavolu ali ga je smrt pretekla.
Nešić je intrigu ispleo oko niza
repernih tačaka iz istorije bluza i početaka rok muzike (pre svih turneje “Zimska plesna zabava” tokom koje su u
padu aviona poginuli Badi Holi, Big Boper i Riči Valens, svi
nosioci nadolazećeg rok’en’rol talasa) na koju je nadovezao ikonografiju
filmskog horor žanra, od Romerovih zombija do opskurnog hibrida Hičkokovih
Ptica i Ridli Skotovog Osmog putnika odnosno brojnih
filmova i knjiga o jadima američkih srednjoškolaca ili predstavama mračnih
mađioničara. Zaplet je potopljen u bogato oslikanu atmosferu rasne
netrpeljivosti i socijalne bede tako daleke od “američkog sna”. U
prelomnom trenutku na scenu stupa i istinski opozit mitu o potrošačkom raju –
tajanstveni vudu obredi i magija crnačke populacije kojoj su koreni u vremenima
pre nego što su kao robovi dovedeni u “Novi svet”. Ta će se sila
suprotstaviti Zlu u svim njegovim zapadnjačko-hrišćanskim oblicima
demonstrirajući vitalnost učenja i prakse koji potiču iz same kolevke ljudske
vrste i koje zapadna civilizacija nije stigla da isprlja i opogani (kao što je
to učinila sa prisvajanjem i vulgarizovanjem zombija njihovim
izmeštanjem iz haićansko-karipske postojbine u betonske džungle
imperijalno-kolonijalnog kapitalizma).
Nešićevo pripovadanje je
dinamično, uz pažljivo razvijane tenzije u nizu epizoda bogatih detaljima koji
grade mozaik slike razastrte na gotovo pet decenija XX veka u kojima su
se desili velike promene u svakodnevnom životu ali je suština međuljudskih
odnosa ostala nedirnuta, baš kao što se ništa nije promenilo ni u večnom nadmetanju
Dobra i Zla, dva principa na kojima počiva svet ljudi na ovoj planeti.
Zaključimo da je “Đavolski dobar
bluz” nesporno uspešna literarna avantura, koja baštini žanrovska iskustva
i obrasce ali ih i nadrasta, nudeći znatiželjnim čitaocima uzbudljivu priču sa osvrtima
na neke od bitnih dilemama koje nose izazovi odrastanja, fizičkog i
mentalno-spekulativnog, izazovi ambicija i određivanja sopstvenog mesta u
sopstvenom životu i svetu u kome on postoji i opstaje.
(“Dnevnik”, 2022.)
0 komentara:
Постави коментар