Vrlo brzo nakon prvog toma agilna i sistematična „Čarobna knjiga“ objavila je drugi i treći tom serijala „Tornjeva Boa-Morija“ zaokružujući tako ovaj biser 9. umetnosti originalno objavljen u 10 tomova. “Tornjevi…” su definitivno krucijalni serijal koji je, u periodu od 1984. do 1994. godine, napisao i nactao Herman Ipen (1938), živi klasik francusko-belgijske strip škole druge polovine XX veka. Nakon šegrtovanja kod znamenitog Grega („Bernard Prins“, „Komanča“) Herman se 1979.g. smelo otisnuo u samostalne stvaralačke avanture kao kompletni autor „Džeremaje“ u kome je uspešno spojio naučnu fantastiku i vestern. Sledeći korak bili su „Tornjevi Boa-Morija“, započeti 1983. godine koji su ekspresno imali premijeru (istina u crno-beloj verziji) i na prostorima Jugoslavije u legendarnom magazinu „Strip art“ (kasnije su reprintovani u kolor albumima „Marketprinta“). “Tornjevi..” su dobili i nastavak u 5 albuma pod naslovom “Boa Mori” koji je Herman crtao po scenarijima svog sina Iva. Izdanje “Čarobne knjige”, tvrdoukoričeno i u punom koloru, u prva dva toma sadrži po tri epizode da je treći tom, kako bi se serijal zaokružio, obimniji i sabira četiri epizode.
„Tornjevi Boa Morija“ su
istorijski strip smešten u Srednji vek; Herman je imao iskustva sa
rekonstrukcijama prošlosti u kratkom i vizuelno samosvojnom radu na stripu „Jugurta“
po Vernalovom scenariju koji opisuje sukobe rimskih osvajačkih legija i
slobodoljubivih Numiđana, odnosno u popularnom vesternu “Komanča”. “Tornjevi...”
prate živote nekoliko likova; heroj svih priča je časni vitez Emar od
Boa-Morija, ratnik starog kova, čvrstih principa i nazora koji se, u
pratnji štitonoše Olivjea, vraća u svoju postojbinu nameran da je
povrati jer su „tornjevi Boa-Morija najlepši i najviši koji postoje u
hrišćanskim zemljama!“ Povremeno se, sledeći svoju zlosrećnu sudbinu,
pojavljuje obogaljeni zidar Žermen, njegova ljubavnica Alda i
drugi članovi grupe vašarskih zabavljača i sitnih lopova, kao i mladi vitez Vilijem.
Viteza putevi vode od predela Francuske i Engleske do pustinjske pustoši
Svete zemlje, vojevanja za hrišćansku slavu i pobedu nad nevernicima i
nazad do tako dugo sanjanog imanja i zamka Boa Mori za koji će voditi
odlučnu i fatalnu borbu.
Hermanova verzija Srednjeg
veka daleko je od uglađene kakvu znamo iz “Princa Valijanta” (koji
je morao biti takav da bi mogao biti sindikalno distribuiran) ali nije ni simplifikovana
i karikaturalna iz akciono-avanturističkih filmova i stripova. Herman
nema ni iluzije ni milosti prema svojim junacima, on ne okreće pogled od
mučenja i sakaćenja. Tadašnja vremena su svuda bila teška, vlastela bahata i
ohola, posvuda su krstare razbojničke bande spremne da napadnu čak i velikaške
zamkova ili da pokradu manastirske riznice. Puk je siromašan, neobrazovan, zao
prema slabijima i snishodljiv prema onima koji drže vlast i moć. Nema ničega
sjajnog i glamuroznog u Hermanovoj verziji Srednjeg veka, nema
mitologizovanja vrlina, časti i hrabrosti kao što nema ni apriornog ocrnjivanja
onih koji se ne ponašaju pošteno niti imaju razumevanja za bližnje. Svet nije
gostoljubivo mesto za „ponižene i uvređene“ odnosno „ružne, prljave i
zle“; upravo zato se svako zrnce poštenja, osećanja za pravedno,
osetljivosti za plamenite emocije smatra slabošću pa izaziva podsmeh i budi bes
i agresiju. Pravda je korisna igračka u rukama feudalaca, vojnika i sveštenstva
kojom se kažnjavaju nemoćni; na drugoj strani skale, ni oni sa dna društvene
lestvice ne znaju za milost i milosrđe koje traže od drugih. Ljudska su naselja
prljava, prepuna skitnica i prosjaka, bogalja i fanatika. U zamkovima je
unekoliko čistije ali su njihovi gospodari jednako sirovi i surovi i ponosni na
to kakvi su. Ni vitezovi koji se hvališu svojom čašću nisu previše odmakli od
velikaša; jednako su zavidni, osioni, srebroljubivi, prevrtljivi i skloni
prevarama. Prelazak preko mora i dolazak u Svetu zemlju otvara još jednu
vizuru tog doba (koja se proteže do danas); reč je o sukobu civilizacija,
o bespoštednom uništavanju protivnika po svaku cenu i svim sredstvima. Koliko
su takvi stavovi uski svedoči i netrpeljivost vitezova prema Vizantincima
sa kojima dele istu veru.
Mada surovo realističan u svojim
pričama Herman, kako se to dešava u svim velikim pričama-mitovima,
dozvoljava uplih začudno-fantastičnog kojim sugeriše krhkost ovozemaljskih
odnosa i postojanje većih i snažnijih sila; ovakvi momenti i epizode
oneobičavaju dešavanja i prevode ih na teren neponovljivog magijskog realizma. Herman
se ne drži oprobane stripovske pravolinijski vođene radnje već dopušta likovima
da ih situacija i karakteri vode, produbljujući tako uvid u brojne sudbine koje
čine impresivnu mozaičku panoramu epohe. I pored islikavanja širokih planova Herman
ne odustaje od mnoštva čudesnih detalja koji su narativno i vizuelno impozantni.
Herman ne zazire od prizora borbi i brzih akcija ali im ne podređuje ni priču ni
crtež. On pomno prati promene vremenskih prilika i godišnjih doba te ponašanje
domaćih životinja kao nenametljiv a uverljiv dokaz da su u tim vremenima ljudi
bili bliži prirodi. Strip obiluje velikim crtežima pejzaža u živim
bojama koje smenjuju sličice mimika ljudskih, uglavnom grubih, lica, grotesknih
tela i ubogih staništa podno visokih zidina zamkova. Upetljiva je i efektna
montaža tabli koja je dodatno dinamizovana prizorima iz različitih rakursa.
„Tornjevi Boa-Morija“ Hermana
Ipena nesporno su remek-delo 9. umetnosti koje fascinira neodoljivom
magijom pripovedanja i vizuelnim majstorstvom. Ovaj serijal traži posvećenu
pažnju i uvažavanje čitalaca zauzvrat darujući spoznaju prave Umetnosti,
i svakako spada u vrhunce domaćeg strip izdavaštva u ovoj godini.
(“Dnevnik”, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар