„Čarobna knjiga“ u potpunosti je opravdala svoje ime novim
izdanjem u biblioteci „Stari kontinent“ – strip albumom-grafičkom novelom
„Drakula“ koji se pred francuskom publikom pojavio 2019. godine. Domaći stripoljupci
u mogućnosti su da u reprezentativnom obliku (tvrde korice, izuzetno precizna i
kvalitetna štampa), pročitaju delo koje je dobilo brojne pohvale stručne
javnosti i čitalaca. Reč je o strip „adaptacija“ proslavljenog,
klasičnog ali i dalje popularnog romana „Drakula“ Brema Stokera (1847-1912);
osim što je jedno od ključnih dela za istoriju horora, kao literarnog žanra,
„Drakula“ je i ikona popularne kulture XX veka koja je ušla u brojne
umetničke forme (od filma i stripa do pozorišta, TV serija i
kompjuterskih igrica), u svakodnevni govor odnosno fundus pojmova čije značenje
je opšte poznato. Popularnost je, neminovno, donela bezbrojne „prepravke“ i
vulgarizacije originala, već prema potrebama onih koji su ih izvodili i onih
koji su takve sadržaje konzumirali. Tako je popularni mit o grofu krvopiji iz
bespuća Transilvanije obavijen mnoštvom velova koji ne samo što
zamagljuju original već ga i izobličuju do neprepoznatljivosti. Besova
odluka da u medij 9. umetnosti pretoči roman tako što će se držati
predloška (mada uz ponešto tehničkih izmena te ublažavanja povremenih Stokerovih
deklamatorskih tirada) svakako je hrabra ako se ima u vidu da je knjiga
originalno objavljena 1897. godine te da nosi duh tog vremena koji je blaži ali
skloniji pompeznosti od ovog s početka XXI veka. No, ispostaviće se i u
ovom stripu da „Drakulu“ čini niz tačaka/elemenata odnosno
obrazaca čija je intrigantnost vanvremena. S druge strane, sama struktura
romana, način njegove organizacije kao i stilistički manir kazivanja i danas ga
dobrano izdiže iznad rutinske, konfekcijske horor (para)literature.
Temeljna intriga priče je u sudaru modernog
Zapadnog sveta sa mitskim silama koje egzistiraju izvan civilizovanosti.
Te preteće mračne sile racionalno se ne mogu objasniti i tek su antropološki
kutiozumi, sve dok one, oličene u Drakuli, ne požele da prošire svoje
„lovište“ i na centar imperije koja bezobzirno izrabljuje kolonije i njihove
zaostale stanovnike. Mladi advokatski činovnik zarad sređivanja papirologije za
kupovinu poseda u Londonu odlazi u Transilvaniju i tamo otkriva
užas u bezbroj manifestacija: od negostoljubivog pejzaža, preplašenih podanika,
zamka koji krije svakojake tajne, razvratnih i smrtonosnih ljubavnica do
dijaboličnog grofa sa ogromnim moćima. Beg mladog praktikanta donosi mu
privremeni spas ali je Drakula već ušao u samo srce imperije i sprovodi
svoj plan – hrani se nevinim žrtvama. Napad na dražesnu devojku budi gnev
njenih udvarača koji kao „stručnog konsultanta“
angažuju sveznajućeg profesora Helsinga; posle devojčine smrti
sledi duga potera za krivcem sve do
podnožja njegovog zamka. Nadomak spasonosne sigurnosti Drakula strada i
tako su Pravda i Zapadna civilizacija ponovo pobedili, kako se to redovno
dešava u korpusu tzv „kolonijalne literature“ XIX veka.
Žorž Bes (1947), etablirani strip
autor koji se proslavio saradnjom sa Alehandrom Žodorovskim u nizu
serijala („Beli Lama“, „Juan Solo“, „Anibal Cing“...) ali samostalnim
radovima („Najbolja hronika“, „Pema Ling“...), svoju verziju „Drakule“,
osim pomenutog pridržavanja originalnog teksta, određuje izostankom boje što mu
dozvoljava da se usredsredi na stalni sukob crnog i belog, u funkciji oznaka
Dobra i Zla. Sudar principa pojačan je izostankom senki odnosno „kjaroskuro“
manirom. Besov crtež je samodopadno razigran i bogat detaljima; neretko
slike zauzimaju dve stranice dajući prostor za široke pejzaže ili (filmski
jezikom rečeno) totale. Zanimljiva je i „konstrukcija“ tabli: crteži su
smešteni u veliki okvir koji odgovara formatu stranice; pošto su crteži
različitih dimenzija oni ne popunjavaju tablu pa su oko njih prazne površine
što sveukupno podseća na ne previše sistematično složen album za fotografije
ili na oglasnu tablu. Taj manir upadljivo odudara od moderne montaže tabli (u
kojima su neretko i magine izbrisane) i diskretno ali sveprisutno asocira na
neka prošla vremena. Otpor prema popularnim predstavama vidljiv je i prilikom
crtanja Drakule odnosno njegovog lika „u mirovanju“ odnosno u
transformaciji; izbegnut je lik muževno markantnog junaka, naročito potenciran
u holivudskim filmovima, dok je transformisani Nosferatu agresivno ružan
i telesan (za razliku od ispijenog, bledog junaka nemog Murnauovog filma
iz 1929. i filma Vernera Hercoga iz 1979.g). Bes je odbio da se
povodi za opšteprihvaćenom ikonografijom horora u vizuelnim medijima
dajući prednost sopstvenoj viziji koja daruje priči maniristički ali uverljiv
vizuelni lik odnosno atraktivnu živost, na radost poštovalaca literarnog
klasika kao i dela jednog od najvećih strip crtača današnjice.
(„Dnevnik“, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар