Predvidivost je
jedna od poželjnijih osobina stvaralaca u tzv. umetničkim industrijama. Ona
konzumentima donosi sigurnost da će kupiti proizvod određenih performansi dok
vlasnicima kompanija koje objavljuju umetničke proizvode obezbeđuje veću
verovatnoću da će se uloženi kapital vratiti sa određenim procentom profita.
Zbog svega toga se od zanatlija (čitaj, umetnika) u ovoj industrijskoj branši
očekuje da se drže onih sadržaja/tema/formi koje su ih učinile koliko-toliko
poznatim; bilo kakvo odstupanje od podrazumevane uloge se obeshrabruje od
proizvođača a ni publika nije sklona takvim izletima. Otuda se ovakav eksces
može smatrati velikim uspehom zanatlije/umetnika i dokaz je ne samo njegovog
talenta već i tvrdoglavosti i borbe za sopstveni identitet ali i određenog
respekta koji autor ima kod izdavača. Takav je slučaj sa stripom/grafičkom
novelom „Malo ubistvo“ i njenim scenaristom Alanom Murom (1953). Mur
je pre pojave ovog dela ali i od tada do danas zvezda korporacijskog stripa
odnosno obnovitelj slave posustalih franšiza (Betmen, Stvorenje iz močvare,
Marvelmen), subverzivni nastavljač tradicije superheroja („Posmatrači“);
uz ova dela stoje i ona koja ambicioznije koriste žanrovske obrasce -
antiutopijske fantastike („O za osvetu“), istorijskog krimića („Iz
pakla“) – ili priređuju specifične žanrovske mešavine („Liga izuzetnih
džentlmena“). Mura je, uprkos popularnosti, krasila i neukrotiva
stvaralačka znatiželja pa je lako skretao u vode nezavisnog stripa koji
mu je dozvoljavao da eksperimentiše odnosno razigrava svoje talente. Jedno od
dela koja odražavaju Murovu težnju ka novom i nekonvencionalnom je i strip
„Malo ubistvo“ iz 1991.g. koji je 1994. zaslužilo nagradu „Vil Ajzner“
za najbolji novi strip album. Uprkos kvalitetu i nagradi ovaj strip
nije privukao pažnju Murovih fanova koji su više cenili njegove
komercijalnije radove.
Murova priča prati mladog Timotija
Holija, Engleza na radu u Americi, stručnjaka za reklame koji je,
posle jedne uspešne kampanje, dobio priliku da osmisli reklamnu kampanju za
plasiranje proizvoda u – Sovjetskom savezu (radnja se odvija pre pada Berlinskog
zida i propasti socijalizma)! Veliki izazov prate i neprijatnosti
(napuštanje dotadašnje kompanije) ali i mentalna iscrpljenost; Holi veruje
da ga odmor i put u Englesku mogu povratiti u formu. Ipak, stvari se
otržu kontroli i kreću svojim tokom. Povratak u rodni grad istovremeno je i
povratak među uspomene na neuspehe na ljubavnom planu (propali brak i veza), na
sopstvenu nesigurnost, neuklopivost i veće i manje pogrešne odluke. Holi
posvuda, u Americi i Engleskoj, vidi dečaka koji beži od njega
sve dok ga ne dočeka za stolom u kafani i saopšti mu da želi da ubije Holija
jer je Holi prvo ubio njega! Tuča mladog i starijeg Holija način
je da stariji konačno – odraste i prihvati odgovornost za svoje postupke, kakvi
god oni bili. Posle katarze usred noći sviće sunčan dan. Mur u četiri
poglavlja opisuje Holijevo putovanje iz sadašnjosti u traumatičnu
prošlost, prepoznavanje bolnih mesta i pogrešnih postupaka, gubljenja detinjih
oduševljenja. Susret za bivšom devojkom, sada majkom dvoje dece, potvrda je Holijevog
tapkanja u mestu, nesposobnosti da istinski krene dalje sa sopstvenim intimnim
životom uprkos profesionalnom uspehu.
„Malo ubistvo“ je psihološka
studija vešto izvedena korišćenjem paralelnih radnji, kontrapunktiranjem dva
vremenska toka sa nizom „flešbekova“, odnosno potenciranjem labilnosti i
nepouzdanosti glavnog junaka. Oskar Sarate (1942), Argentinac na
dugogodišnjem privremenom radu u Evropi, svojim ekspresivnim, blago
karikaturalnim crtežom i eksplozivnom paletom čistih boja adekvatno oslikava
atmosferu psihodelično/paranoične potrage (za izgubljenim vremenom?) u kojoj
sve rečeno i viđeno ima neočekivani potekst i značenje. Nesavršeni (anti)junak
uhvaćen u klopku nesposobnosti da izmiri sopstvene životne dugove nije mogao
imati bolji lik od onog koji daju jarke, zasićene boje uz povremene izbledele
scene sećanja. Rečju, kvalitativno visoko profilisani „Modesty stripovi“
Živojina Tamburića podarili su domaćim strip sladokuscima jedno
nezaboravno delo 9. umetnosti.
(„Dnevnik“, 2021.)
0 komentara:
Постави коментар