Strip
serijal „Mort Sinder“ spada u
klasična i kultna dela 9. umetnosti.
Rezultat je saradnje dva izuzetna umetnika: pisca i scenariste Hektora Germana Osterhelda (1919-1978 -
stvarni datum smrti nije poznat jer su Osterhelda
oteli-zarobili vojnici argentinske hunte i od tada mu se gubi trag) i crtačkog
genija Alberta Breće (1919-1993).
Ovaj dvojac je zaslužan za niz sjajnih dela koja ulaze u sve anale stripa; uz „Morta Sindera“ svakako treba spomenuti serijale „Erni Pajk“, „Šerlok Tajm“, „Eternaut“
te album „Če“. Obojica su deo
argentinskog strip buma iz 1950-tih i
1960-tih kada se ova umetnost intenzivno razvijala i privlačila stvaraoce iz
čitavog sveta (među njima i mnoge italijanske crtače na čelu sa Hugom Pratom).
„Mort Sinder“ je izlazio u nastavcima u
nedeljnom magazinu „Misterix“ i
njegovoj inkarnaciji „Supermisterix“
u periodu od 1962. do 1964. godine. Svih deset epizoda, na oko 220 stranica,
sabrano je u tvrdoukoričenu knjigu većeg formata u izdanju „Darkwooda“-a, dopunjenu visprenim predgovorom dr Dejana Ognjanovića odnosno, na kraju knjige, sećanjima Patricije Braća na svog oca, Brećinim autobiografskim beleškama te
biografijom Osterhelda iz pera Sergeja Karova. Poseban specijalit je
niz ilustracija domaćih strip
umetnika u čast Morta Sindera i
njegovih „otaca“.
Mada
serija nosi njegovo ime, Mort Sinder
se pojavljuje tek u drugoj epizodi što je kako legenda kaže posledica Brećine neodlučnosti oko Mortovog izgleda
(pitanje Ezrinog izgleda Breća je rešio tako što je nacrtao sebe,
istina starijeg nego što je tada bio). U prvoj epizodi (6 tabli) „Faraonov dar“ stari antikvar iz Čelzija, Ezra Vinston, „sin i unuk antikvara“, ugledaće u novokupljenom
staroegipatskom ogledalu prelepo lice žene pisara faraona VII dinastije nakon
čega sledi niz halucijacija za koje Ezra
pokušava da nađe racionalno objašnjenje ali ne uspeva pa se glasno pita „Da li je prošlost tako mrtva kako mi to
verujemo?“ Sledeća priča, „Ljudi olovnih
očiju“ (na preko 80 strana!), baca Ezru
u vrtlog neobičnih događaja: antikvar dolazi u posed neobične amajlije za koju se
potom raspituju ljudi „olovnih očiju“
a on ih slaže bez nekog posebnog razloga; pošto otkrije da na ruci ima trag
amajlije Ezra traži pomoć lekara ali
- svi koje sreće takođe imaju isti beleg! Istovremeno se posvuda nalaze novine koje pišu o pogubljenju
i sahrani ubice Morta Sindera. Ezru
beg od ljudi sa tragom amajlije vodi baš na groblje gde je Sinderov grob. Na isto mesto dolaze i ljudi olovnih očiju... Ezra će pomoći Sinderu da ustane iz groba a zatim obojica beže od progonitelja.
No, Ezra biva uhvaćen i odveden do doktora Angusa koji operacijama na mozgu
stvara ljude olovnih očiju koje potpuno kontroliše i tako namerava da pokori
svet! Mort spasa Ezru ali oni ne uspevaju da umaknu pa Mort, kako ne bi pao u ruke ludog doktora, traži da ga Ezra ubije - što ovaj i uradi! U
konačnom obračunu Mort će se ponovo vratiti
iz mrtvih i osujetiti Angusa a potom
sa Ezrom krenuti u nove doživljaje. „Ljudi olovnih očiju“ su ključna priča
serijala prepuna tajni koje se ne razrešavaju (Mort ne otkriva ko je), frustracija i teskoba, sumnji, straha i
zebnje, potera i uzaludnih bekstava... Osterheld
maestralno kreira i kontroliše tenzija ostajući intrigantno i uznemirujuće
nedorečen usred atmosfere mračnih naselja, grobalja, močvara i katakombi te
jednako zastrašujućih blistavih operacionih sala.
Naredne
epizode (uglavnom ne duže od 20-tak strana) slede sličan obrazac: dileme ili
sumnje u vezi sa nekim predmetom iz Ezrine
antikvarnice rešava Mort tvrdnjama da
zna o čemu je reč jer je bio svedok tog vremena i dešavanja. Zatim Mort priča svoje doživljaje a u epizodi „Čarlijeva majka“, čak, odvodi Ezru u bitku iz I svetskog rata. U epizodi „Vavilonska
kula“ Mort, potaknut komadom cigle, pripoveda o svom učešću u gradnji kule
koja je lansirna rampa za brod koji je trebao da stigne do Meseca što je sprečio tajanstveni vanzemaljac. „Brod robova“ bavi se Mortovim
doživljajima na brodu koji je prevozio crne robove. Ukleti „Vitraž“ koji je napravio sveštenik Inka da bi se osvetio konkvistadorima omađijaće Ezru i navesti ga da pokuša da ubije Morta.
„Grobnica princeze Lisis“ vodi Ezru,
Morta i fanatičnog arheologa u potragu za nepoznatom staroegipatskom princezom;
njeno otkriće, pak, opet će dovesti do susreta sa vanzemaljcima. „Bitka kod Termopila“ je uzbudljiva
pripovest o hrabrosti, požrtvovanosti i iskrenom prijateljstvu koju kazuje
Mort, jedan od retkih preživelih. Osim povesti o bližoj i daljoj prošlosti Mort će pričati i uzbudljive priče o
svom bekstvu iz zatvora odnosno pobuni zatvorenika („U zatvoru „Plava golubica“ Marlin i Kaluđer).
Osterheldovo pripovedanje nadahnuto je i
ubedljivo; izostanak objašnjenja Mortovih
sposobnosti samo potencira sveprisutnu tajanstvenost i začudnost (legenda kaže
da je sve to posledica neizvesne sudbine izdavanja serijala). Kominacija
žanrova (naučna fantastika, horor,
krimić) u različitim istorijskim epohama stvorila je egzotični amalgam kome
je teško odoleti. Na sve to se nadovezuje ingeniozna Brećina eksplozivna crtačka majstorija koja razbija uobičajene
obrasce čistih i lepih slika donoseći sudar elegantnih linija i robusnih crnih
i beli površina. Table su prepune neobičnih rakursa, groteskno-karikaturalnih
fizionomija, slika koje su nalik negativu crno-belih fotografija, zlokobnih
enterijara i pejzaža od kojih je teško odvojiti fascinirani pogled.
„Mort Sinder“ je istinsko remek-delo
koje oduševljava svojom nepatvorenom imaginacijom a nadahnutom subverzivnošću
obesmišljava rutinske, konfekcijske strip
proizvode.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар