Istrajno nastavljajući objavljivanje strip serijala „Džeremaja“ scenariste i crtača Hermana
Ipena (1938) - u tvrdom povezu, punom koloru i vrhunskoj štampi - agilna „Čarobna knjiga“ upravo je stripoljubcima ponudila deveti tom koji,
kao i prethodni, sadrži tri epizode: epizodu 25 - „A ako jednog dana zemlja...“ (originalno objavljena 2004), 26 - „Luka u senci“ (2005) i 27 - „Elzi i ulica“ (2007). Nakon gotovo tri
decenije od započinjanja serijala (prva epizoda se pojavila 1979) Herman, koji je kompletni autor „Džeremaje“, i dalje prati avanture
dvojca Džeremaja i Kurdi koji krstari
širom Amerike razorene međurasnim
sukobom koji je uništio centralnu državu i otvorio veliku arenu opstanka ili
propasti. Civilizacija ustupa mesto nasilju, pljačkama i ubistvima mada manje
zajednice uspevaju da se organizuju i uspostave institucije koje obične ljude
brane od kriminalaca odnosno osiguravaju, kako se to političko korektno
formuliše, zadovoljavanje osnovnih životnih potreba - naravno za određenu
(visoku) cenu uz sve „prateće“ karakteristike (korupciju i zloupotrebu vlasti).
Isprva svet liči na novu verziju Divljeg
zapada ali se situacija postepeno menja u korist obnove tehnologija i
tržišne ekonomije. Sledeći taj trend Džer
i Kurdi će promeniti „prevozna sredstva“ i jahanje konja i mazge zameniti
jahanjem motora - što ume da ubrza putovanja ali i da ih poprilično oteža
posebno kad ponestane „čorbe“ kojom „poje“ motore.
Upravo
će nestašica benzina naterati dvojac da, u epizodi „A ako jednog dana zemlja...“, nađu angažman kao obezbeđenje
transportu čiji učesnici ne ulivaju poverenje jer očigledno kriju bizarne
tajne. Usto ni predeo kroz koji voze nije ni malo pitom a, konačno, Džera i Kurdija prati i osvete željan
nevaljalac koja nisu eliminisali par epizoda ranije. Tenzije između putnika
dovešće do otvorenog obračuna među golim stenama pod okriljem magle...
Pejzaž
umnogome određuje ton i sledeće epizode „Luka
u senci“: osim par početnih prizora na osunčanoj morskoj obali i poslednje
table na kojoj Džer i Kurdi odlaze,
čitava se priče odvija u lici prekrivenoj oblacima i maglom što je savršena
pozadina za mračna dešavanja u rigidnoj zajednici verskih fanatika koju će
uništiti upravo oni koji treba da je preuzmu i dalje razvijaju - dakle deca
pokornih vernika. Kako će izgledati to novo društvo posle međugeneracijskog
rata (u kome mnogi stradaju) znatiželjni čitaoci neće saznati jer naši junaci
odlaze dalje; u stvari se vraćaju u gradić Longton
gde živi Džeremajina tetka Marta
(koja se povremeno pojavljuje još od prve epizode) i kojoj Džer ima nameru da poveri na čuvanje Milovu, mladu devojku-otpadnicu iz verske zajednice. Plan, ipak,
nije ostvariv jer je tetka Marta
postala džangrizava, večito nezadovoljna starica. Situaciju komplikuje pojava Elze, ambiciozne devojke koja je, pošto
su je izbacili iz lokalne bande, spremna da zarad svojih planova o bekstvu
opljačka lokalnog političara, zavede Kurdija
i „obrlati“ Milovu.
„Džeremaja“ se od svojih početaka
izdvojio iz tekuća strip produkcije nekolikim
specifičnostima: pomešao je naučnu
fantastiku i vestern, dozvolio je
junacima da odrastaju, sazrevaju i stare, nije insistirao na redovnim pobedama
glavnih junaka; uz sve rečeno ide i izuzetan crtež i fantastičan osećaj za
montažu tabli. Od 19. epizode Herman
je novotarijama dopunio način crtanja (pored uobičajenih crteža koji se
naknadno kolorišu, pojedine epizode su rađene kao akvareli, svaki kvadrat je
mali akvarel sa minimumom crtačkih linija) te promenio paletu boja (intenzivan
kolor za koji je bio zaslužan Frejmond
i kojim dominiraju čiste boje sada je zamenjen tamnijim i upadljivo
„izbledelim“ tonovima) što sveukupno stvara utisak „teže“ atmosfere. No, čini
se da ove promene nisu kozmetičke odnosno „egzercirne“ (kao dokaz Hermanovih likovnih veština). Naime,
pažljivi pratilac serijala lako će zapaziti da se Džer i Kurdi neretko nalaze u situacijama koje liče na neke iz
njihove prošlosti (bizarne grupe, verske sekte, zajednice u kojima su vlast i
kriminal spojeni). Ali, u ovom „drugom krugu“ poznatih tema junaci su stariji i
ozbiljniji pa je i sagledavanje ljudskih interakcija dublje i sadržajnije.
Otuda i izostanak katarzičnih, „lakih“ razrešenja problema odnosno, čak,
izostanak „konačnih odgovora“ što sugeriše da iz sveta haosa i bede nema
izlaza.
Rečju,
Hermanov „Džeremaja“ je strip koji se ne „troši“ u ispraznom
recikliranju ranijih epizoda već, naprotiv, produbljuje vizure i ustrajno pomera
kvalitativne granice samog serijala ali i celokupnog korpusa naučnofantastičnog stripa.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар