Strip serijal “Vekovnici” u prvoj godini druge decenije postojanja beleži novi
album, deseti po numeraciji - u izdanju Udruženja
ljubitelja stripa i pisane reči “Nikola Mitrović Kokan”, Leskovac 2019. (u
stvari, reč je o jedanaestom albumu po redu pošto postoji i “nulti album”). Za
znalce domaćih strip (ne)prilika ovo
je istinski fascinantna činjenica jer takav kontinutet stvaranja (što pisanja
scenarija što koordinacije par stotina crtača) i objavljivanja nije lako postići
ni u stripu naklonjenim sredinama a
kamoli u zemlji Srbiji. Ipak, za Marka Stojanovića, koji je zahvaljujući
vanrednoj snazi i fanatičnoj upornosti, serijal smislio i kroz bezbrojne “staze
i bogaze” uveo u drugu deceniju postojanja, “nemoguća misija” očito ne postoji.
Istorija ovdašnjeg stripa (u raznim inkarnacijama
Jugoslavije i u Republici Srbiji) beleži kraće ili duže strip serijale ali je reč o - izuzecima; domaće strip pravilo kaže da se stripovi teško pojavljuju a (o)lako
nestaju “zahvaljujući” svakojakim okolnostima, od društvenih (šund tržišni maltretman
stripa, akademistički prezir, ratovi,
sankcije, hiperinflacija), preko nestalnih izdavačkih kuća do nerešenog
profesionalnog statusa autora. Ni “Vekovnike”
prilike nisu mazile: zamišljeni su kao serijal koji će izlaziti u “Politikinom zabavniku” (kao najstabilnijem
izdanju koja objavljuje stripove) pa silom
neprilika i nerazumevanja premešteni u albumski format uz sporadično
pojavljivanje u periodici. Usput su se “Vekovnici”
čak i “razgranali” u “spin off”
serijal “Beskrvni”. Rečju, “Vekovnici” su postali samosvojna
kategorija na savremenoj nam strip
sceni.
Serijal ima nekoliko uporišta:
prijateljstvo (vampira Čena i prgavog,
alkoholu sklonog, besmrtnika Kraljevića
Marka), bratsku mržnju i sukob (Čena
sa vampirskom sabraćom, Marka sa
izdancima Kainovog soja, koji se ne
trpe i međusobno tamane), ljubav (Markovu
strasnu ljubav sa amazonkom Aleom). Zadatak
koji su Čen i Marko prihvatili na početku priče - da čuvaju tajanstvenu mapu-ključ
mogućeg smaka sveta - vodi ih kroz niz sukoba sa onima koji bi da se dokopaju
mape (psoglavaci, krstaši, vampiri…). “Oslobađanje” od mape nije (naravno) kraj
nevoljama. Dvojac kroz prolaz u drugu dimenziju stiže u zemlju čuda kojom se
šetaju akteri bajki i priča, od Kapetana
Kuke i gusara u letećem jedrenjaku, belog zeca sa satom, kralja i kraljice
(sa pripadajućim vojnicima) iz “Alise u
zemlji čuda”, Tila Ojlenšpigela (koji liči na Robina Huda) do Limenka,
Strašila i Lava iz “Čarobnjaka iz
Oza”... Posle urnebesnih jurnjava
Marko se sukobljava, na život i smrt,
sa Kapetanom Kukom koji je ustvari
moćni, zli besmrtnik-vukodlak koji će, zahvaljući neopreznosti Čena (bačenog u ponor) i Marka, ući u naš svet s namerom da ga
pokori! Marko sa brodom pada s neba u
duboki klanac odakle - na početku ovog albuma - stiže u planinskom seoce i tu biva
angažovan da seljane oslobodi terora strašnog barona koji je zauzeo - krčmu. Marko se slaže da je to nehumano i odlazi da barona onesposobi
(nanošenjem teških telesnih povreda a možda i ubistvom). No, ispostavlja se da
je pomenuti baron glavom i brčićima baron
Minhauzen koji (pošto je star i nemoćan) predlaže da se nesporazum reši
dvobojem - u pripovedanju sopstvenih zanimljivih doživljaja!
Slede dva kruga pripovedanja. Baronovi
doživljaji (boj sa besnim psom i neverovatna pobeda nad Turcima), ma koliko groteskni u svojoj bezgraničnoj narcisoidnosti
i samoljublju, zaostaju za Markovim
pričama (o borbi sa moćnim Dakarom
pre 200 godina te o ljubavi i bolnom rastanku sa Aleom). Čini se da se desilo nemoguće - da je baron izgubio - ali
pre proglašenja pobednika pojavljuje se, glavom, bradom i mačem, Dakar (koji nije umro već bio zaleđen)
nameran da se, pošto usput ubije barona, razračuna sa Markom. Ipak to mu ne uspeva pa Marko
odlazi sa bojnog polja a baron, iako na samrti, trijumfalno konstatuje da je Marko pričao istinu što znači da je on,
baron, i dalje “najbolji lažov na sve…”
Baron ostaje hvalisavac do poslednjeg daha a istina (opet) gubi od masnih laži.
Priča je svojevrsna “stilska vežba”
na poznatu temu sa nizom duhovitih dosetki i apsurdnim krajem koji čitavoj
postavci daje neočekivano značenje. Stojanović,
na veliko zadovoljstvo čitalaca, nastavlja svoja poigravanja mitologijom, fantastikom,
istorijom, literaturom i popularnom kulturom gradeći alternativnu/paralelnu
stvarnost utemeljenju na duhovnoj baštini čovečanstva; njegovo se delo time
nadovezuje na dela Filipa Hoze Farmera
(njegov ingeniozni “Vold Njutn Univerzum”) i “Ligu
izuzetnih džentlmena” Alana Mura. Ostajući takođe dosledan svom maniru “vizuelizacije”
priče od strane nekoliko autora Stojanović
je u ovom albumu sarađivao sa crtačima Stevanom
Subićem, Bojanom Debenakom, Bojanom Vukićem, Borislavom Maljenovićem, Milanom
Jovanovićem i Ivanom Šainovićem
dok je crteže kolorisao Aljoša Tomić.
Dodajmo da album sadrži i kratku priču o ranim avanturama Amazonke-ratnice Alee što može biti još jedan krak univerzuma “Vekovnika” a da je autor predgovora
poznati SF pisac Dragan R. Filipović.
“Baron
i Teror” su u postojeći amalgam “Vekovnika”
(parodijskog odmaka i karikiranja fantastičkog, misticizma i horora, pseudoistorijskog,
pustolovnog i borilačkog stripa) dodali novi dopadljivo-veseli segment, potvrđujući
svežinu i vitalnost serijala koji je već postao reper-etalon za ovdašnje strip stvaraoce i čitaoce.
(“Dnevnik”, 2019.)
0 komentara:
Постави коментар