Za redovne strip čitaoce „Vertigo“
je ime za američke visoko kvalitetne stripove.
Iako je faktički deo „DC“ giganta
koji je poznat pre svega po svojoj ergeli super-heroja na čelu sa Supermenom, Betmenom i Čudesnom ženom, „Vertigo“ prvenstveno objavljuje
dela namenjena odraslijoj i zahtevnijoj publici. Stoga se mesečnim sveskama ili
knjigama sa ovim zaštitnim znakom pristupa sa posebnom pažnjom koja, najčešće,
biva adekvatno nagrađena. Serijal „Skalpirani“
scenariste Džejsona Arona i crtača Rajka Miloševića Gere u potpunosti
potvrđuje rečeno. Od 2007. kada se pojavio do 2012.g. kada je okončan, nakon 60
svezaka (svaka sa oko 24 stranice), serijal je privlačio veliku pažnju čitalaca
i kritike (i pohvalne i negativne). Sama postavka priče je provokativna jer se
dešava u jednom od indijanskih rezervata koji su autonomna geta (čitaj,
koncentracioni logori) za ostatke starosedelaca koje su beli doseljenici
masakrirali (čitaj, izvršili genocid) u ime civilizacije (čitaj otimanja
resursa). Potomci nekadašnjih gospodara prerija, šuma i planina „humano“
su saterani u rezervate gde, sistemski
marginalizovani, žive od bonova za hranu i kriminala. Alkoholizam, narkomanija
i prostitucija su svakodnevne pojave kontrolisane, barem formalno, od lokalnih
policajaca (takođe Indijanca) kojima
rukovode korumpirani političari-poglavice; svako od njih ima svoju računicu i
ambicije da i dalje zarađuje na tuđoj muci, grbači i neznanju. Mlade
generacije, dok još ima bunta u njima, pokušavaju da nešto promene (makar i
nasilno); kasnije, kako im snaga kopni a telo se privikava na alkohol i droge
oni tonu u bezvoljnost postajući nema (ugojena) masa kojom vladaju siledžije i
njihovi nalogodavci. Rečju, rezervati, u ovom slučaju Oglala Sijuksa pod nazivom „Prerijska ruža“ u južnoj Dakoti „gde je
veliki narod Sijuksa došao da umre“ oličenje su bezmernog ljudskog jada,
bede i zla, skup poniženih i uvređenih. Niko od mnoštva živopisnih strip likova nije ni potpuno dobar ni
potpuno loš jer iza svakoga stoji životna priča koja ga istovremeno i opravda i
optužuje: Dešajel Zli Konj, agresivni
momak koji se vraća u rezervat da postane potrčko-policajac sin je buntovne
majke Đine, Crvena Vrana, poglavica, buntovnik
u mladosti a sada političar i biznismen diluje drogu, nemilosrdno uništava
konkurenciju i želi da otvori veliki kasino koji će svojom zaradom, kako tvrdi,
poboljšati život u rezervatu, njegova ćerka
Kerol besomučno menja ljubavnike, Dizel
je manijakalni ubica, FBI agent Nik opsednut je željom za osvetom dugom
tri decenije, Kečer okajava svoje
grehe u alkoholu i misticizmu, mladi Dino
samo hoće da pobegne u Kaliforniju
dok Lorens, u ime mladalačkih ideala,
doživotno leži u zatvoru za ubistva koja nije počinio...
„Skalpirani“ su krimi priča
(sa „aromom“ vesterna) u kojoj ne postoji
razlika između Dobra i Zla jer se „dobri momci“ od loših razlikuju samo po
policijskim značkama ali je zato jasna podela na Indijance i belce (i na njoj otvoreno rasistički insistiraju i
belci i Indijanci). To je, barem u
prvoj od ukupno pet knjiga „de luks izdanja“ („Darkwood“, 2017), povest o policajcu na tajnom zadatku u samom
srcu kriminala, kojoj egzotičnost mesta dešavanja daje dodatnu atraktivnost i
pojačanu socijalnu notu. „Indijansko
pitanje“ bilo je jedan od glavnih argumenata negativnih kritika serijala:
scenariju je oštro zamerano da podstiče predrasude o „lošim Indijancima“ što je, navodno, politički nekorektno. Ovakvo
„čistunstvo“ ipak je preterano kao i optužbe da strip ponavlja oveštale krimi
šablone. Nije sporno da žanrovska dela barataju određenom ikonografijom (što
čine manje ili više vešto) i po tim karakteristikama bivaju prepoznata i čitana
u određenom ključu. „Skalpirani“ nisu
izuzetak po tom pitanju ali jesu po pripovedačko-scenarističkoj veštini i
strategijama. Radnja se naizmenično dešava u sadašnjosti i prošlosti i ovo
kretanje napred-nazad otkriva i razrešava neke tajne ali daje i uporedni uvid u
razvoje ličnosti što je, pak, jedno od težišta priče: trošenje i propast
mladalačkih ideja i zanosa čime se, pak, oštro potcrtava i bezizlaznost
situacije u kojoj junaci opstaju.
Koliko god da je Aron uspešan scenarista R. M. Gera je još bolji crtač. Njegov
prljavi grafizam briljira a bravurozne kjaroskuro slike montirane su u vratolomno
brze table koje ostavljaju bez daha. Posmatračevo oko mahinalno se vraća na
viđeno jer gustina detalja i bizarnost rakursa ne dozvoljavaju da se preko
slika „olako“ pređe. Ukidanjem margina (posle par epizoda) čitava površina
stranice postaje poprište crtačkog umeća pa slike urastaju jedna u drugu
tvoreći monolitne celine guste atmosfere i vanredne likovnosti. Gera je u „Skalpiranima“ na vrhuncu svog impozantnog i višestruko dokazanog likovnog
umeća ovog puta obogaćenog i sjajnim, sugestivnim kolorisanjem.
Rečju, „Skalpirani“ su vanredno zanimljiv strip serijal kome treba pokloniti punu
pažnju. Nakon iščitavanja prvog toma svakako sledi željno iščekivanje sledećih.
(„Dnevnik“, 2018.)
0 komentara:
Постави коментар