Prošlo je pola veka od kako je prvi put štampan strip “Balada o slanom moru”
Huga Prata (1927-1995); pojavio se u crno-beloj verziji na stranicama prvog
broja italijanskog strip magazina “Narednik Kirk”, nazvanog tako po
popularnom Pratovom stripu koji je crtao tokom svog radnog boravka
u Argentini. Na jednoj od prvih tabli
ovog stripa za tadašnje standarde netipične
dužine (preko 160 strana) pojavljuje se kapetan Korto Malteze razapet na splavu i prepušten na milost Tihom okeanu od svoje pobunjene posade
(razlog pobune je kaže Korto njegovo
obećanje da će se oženiti sestrom jednog od mornara). Njegov spasilac je Raspućin, agresivni bradati Rus nepredvidivog ponašanja; da li je Raspućin, pored fizičke sličnosti, u
bilo kakvoj vezi sa istorijskom ličnošću ne može se saznati iz ove priče. Malo
pre nego što je spasao Korta, Raspućin
iz mora spasava mladu devojku Panodru
i dečaka Kaina, decu bogatih bankara
kojima se jahta zapalila. Raspućinovo
milosrđe nije bezuslovno i on kuje planove da vrati decu roditeljima u zamenu
za bogatu nagradu. Ipak, taj plan nije savršen jer podrazumeva da iz cele
rabote bude isključen tajanstveni Monah
koji sa svog ostrva, neucrtanog u karte, vlada svim smutnim, dakle gusarskim
rabotama na ovom delu okeana; Raspućin i Korto su njegovi “radnici”. Priča počinje 1913.g. u predvečerje I
svetskog rata; Nemačka se priprema za
rat i pokušava da, uz Monahovu pomoć,
uspostavi baze na južnim ostrvima kako bi mogla da napada svoje protivnike i
ometa plovidbu trgovačkih brodova dok Engleska
mornarica namerava da uspostavi i održi svoju prevlast na ovim prostorima.
Raspućin i Korto će se,
stalno se sukobljavajući, sresti sa Monahom
koji ima svoje planove sa decom jer u Pandori
prepoznaje deo svoje prošlosti. Ogromni, snažni Monah, sklon teatralnim, pompeznim predstavljanjima, vlada čvrsto i
nemilosrdno a spreman je da sopstvenim pesnicama prebije neposlušnike (pa i Raspućina i Korta). Domoroci se pokoravaju toj sili sanjajući da se oslobode Monaha ali i svih belaca zbog kojih je
sve u njihovom svetu krenulo naopako. Klupko pretnji i nasilja, nepoverenja, zavera
i prevara, ljubomore i spletki prekida dolazak engleske flote koja će razrešiti
neke od problema; Korto se zalaže za Raspućina i oni isplovljavaju na
otvorenu pučinu u nove avanture…
Prat, na početku albuma, piše da za njegovu ljubav prema južnim
morima nisu zaslužni ni Stivenson ni Konrad ni Melvil već Henri de Vir
Stekpur i njegov roman “Plava
laguna”. Dakle, umesto očekivanih uzora Prat
pominje pisca koji je mnogo manje poznat. Upravo tako se - neočekivano -
razvija i njegova priča: ona jeste avanturistička ali samo u jednom svom
segmentu, mnogo je više, nego uobičajeno, dijaloga između aktera, njihovi
međusobni odnosi nisu uvek tipizirani, fizičke akcije redukovane su i svakako
nisu težište dešavanja. Konstantno se dešava da prvi utisak ne odgovara
stvarnosti: Korto nije nemilosrdni
gusar već čovek plemenitih, romantičnih principa, koji ne trpi autoritete i na
strani je slabih i poniženih, Monah
nije samo ljudska gromada neko čovek sa mračnom tajnom od koje neprestano beži,
odnos Pandore i Kaina je više nego rođački, nemački mornar Zliter ima svoj oficirski kod koji ga tera da “potpomogne” svom
stradanju… Jedino Raspućin ostaje otelotvorenje
mračne strane čoveka, samožive, beskrupulozne, bahate.
“Balada o slanom moru” je, u skladu sa značenjem termina “balada”, i narativna i lirski
intonirana. Priča nije brza i traži od čitalaca da se tom usporenom ritmu
prilagode svesno odbijajući da ovaj strip čitaju kao mnoštvo konfekcijski lakih
i zabavnih “priča u slikama”. Bez tog
svesnog napora “Balada…” će ostati
neshvaćena ili će se prevideti njene suptilne, fine nijanse. Prat takođe očekuje od čitalaca da
prihvate upliv magijskog doživljaja sveta u realnost (kakav je komunikacija sa
ajkulom vodičem u plovidbi) odnosno njegovo poigravanje faktima na šta će
ukazati i sjajan uvodni esej Umberta Eka
koji otkriva da je putovanje do Monaha
trajalo skoro godinu dana, da su navedene geografske dužine i širine pogrešne,
da su karte kojima se mornari služe diskutabilne a knjige koje junaci čitaju
bizarne. Eko, dakle, otkriva da se Prat namerno i svesno poigravao zapletom
pletući zamke koje će samo vispreni čitaoci na svoje veliko zadovoljstvo
otkriti. Po ovakvom stavu prema umetničkoj stvarnosti Prat je blizak maniru Horhea
Luisa Borhesa, autora koji je istinu predstavljao kao fikciju, za razliku
od mnoštva drugih pisaca koju su fikciju pokušavali da predstave kao istinu. Na
ovako uzdrmane temelje realizma dodaju su spekulacije i mistifikacije i tako
gradi začudni magijski svet koji je na korak od onog koji poznajemo (ili barem
tako mislimo). Ali za taj je iskorak potrebna ingeniozna domišljatost i akcija;
upravo to je uradio Korto kada je,
videvši da je na svom dlanu nema, očevim nožem sebi usekao liniju sreće!
Izazov za čitaoce je i
vizuelni lik stripa - Prat je majstor
minimalističkog crteža što savršeno odgovara prizorima plovidbe nepreglednim
okeanom i njegovim ćudima, od savršeno mirne vode do razuzdanih oluja. Jednako
predano on crta brodove i kolibe ali i egzotične fizionomije. Scene akcija i
tuča potpuno odudaraju od tipično stripovskih
- lišene su prepoznatljivo-ikonografskih onomatopeja i linija pokreta pa deluju
kao fotografski a ne filmski snimci. No, i ovo oneobičavanje je, kao i
odstupanje od šablonsko-očekivanog, deo Pratovog
šarma.
“Darkwood”-ovo izdanje, kojim se najavljuje objavljivanje svih 12
albuma sa doživljajima Korto Maltezea,
pored toga što je štampano ćirilicom, sadrži uvodni esej i 20-tak stranica sa Pratovim crtežima i akvarelima odnosno
reprodukcijama geografskih karata, vojnih zastava, amblema i uniformi što,
sveukupno, priči daje istorijsku podlogu ali i plemenitu patinu prošlih
vremena. “Balada...” je štampana u
boji koja je “dodata” crtežu tek 1991.g. što je stripu donelo još jedan kvalitet.
Rečju, “Balada o slanom moru” je, sasvim
nesporno, izuzetno delo ne samo strip
već i celokupne umetnosti XX veka; ona je dokaz da za takvo ostvarenje ne
postoje bilo kakve granice jer, u kakvom god obliku da se pojavi ono će zasjati
punim sjajem vrhunske Umetnosti.
(“Dnevnik”, 2017.)
0 komentara:
Постави коментар